جایزه صهیونیسم برای بن سلمان؛

عربستان به کجا چنین شتابان؟

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۱۶:۰۱:۰۸
کد خبر: ۱۰۷۵۹۱۰
عربستان به کجا چنین شتابان؟
به دنبال بروز تغییر و تحولات گسترده در رویکردهای عربستان، مایک ایوانز، رئیس مرکز دوستان "اسرائیل" از اعطای جایزه این مرکز موسوم به جایزه "صهیون" به تعدادی از سردمداران عرب خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از العالم ، مایک ایوانز، رئیس مرکز دوستان "اسرائیل"  در چهارمین اجلاس سالانه رژیم صهیونیستی برای رسانه‌های مسیحی – که امسال برای اولین بار در سراسر جهان پخش شد – اعلام کرد که این جایزه به محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان، محمد بن زاید، ولی عهد امارات و حمد بن عیسی آل ثانی، حاکم بحرین و محمد ششم، پادشاه مراکش و سلطان هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید، سلطان عمان اهدا می شود.

وی تصریح کرد که این جایزه، پیش از این به الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، کلاوس اوهانیس، رئیس جمهور رومانی، ماریو عبده بنیتس، رئیس جمهور پاراگوئه، یووری موسونی، رئیس جمهور چک داده شده است.

ایوانز علاوه بر اعلام اسامی حکام و سردمداران عرب تأکید کرد این افراد به زودی سفارت خانه های خود را به قدس منتقل خواهند کرد.

وی همچنین تأکید کرد همه سران کشورهای اسلامی به موقع با این رژیم صلح خواهند کرد.

وی با افشای دیدار هیئت صهیونیستی با بن سلمان خاطرنشان کرد که تردیدی ندارم که بن سلمان، رهبر این فرآیند "حیرت انگیز" صلح در منطقه خلیج فارس است.

وی تأکید کرد که ولی عهد عربستان به آنها گفته است که فلسطینی ها می توانند با تبعیت از این رژیم مشکلات خود را حل کنند؛ همچنین به آنها گفته است که آموزش کینه و تنفر به کودکان نسبت به یهودیان باید تمام شود و جهان هرگز استفاده از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی را نمی پذیرد.

ایوانز از اینهم فراتر رفته و زبان به تعریف و تمجید از ولی عهد عربستان بازکرده و او را روشن فکرترین و آینده نگرترین رهبر جهان دانسته است؛ آنهم آینده ای که دیگر هیچ خطری این رژیم را تهدید نمی کند و در نهایت به تأسیس "کشور بزرگ اسرائیل" شامل بخش های شرقی از عربستان می انجامد.

در سایت سازمان صهیونیسم آمده است که جایزه دوستان "اسرائیل" به آن دسته از سران کشورها که از "اسرائیل" و "ملت یهود" حمایت کرده اند داده می شود. این جایزه به دونالد ترامپ، رئیس جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم داده شده است.

در شرایطی که سردمداران آل سعود هیچ ابایی از توجیه حرکت سازشکارانه امارات ندارند و در سطحی گسترده عربستانی ها را برای اعلام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی آماده می کنند، یوسی کوهین، رئیس موساد در گفتگویی طولانی با رسانه های عبری، اندکی پس از امضای توافق سازش بین این رژیم و بحرین در منامه، پیامی برای عربستان ارسال می کند؛ مجری این برنامه از وی می پرسد که آیا علت تأخیر در توافق با عربستان، اصرار ریاض بر توافق ابتدایی با فلسطینی هاست، وی می گوید: به نظر من از این به بعد نباید چیزی را به روابطمان با فلسطینی ها منوط کنیم. یا منتظر امضای توافق صلح با آنها باشیم.

وی افزود: بدیهی است که همه ما از هر گونه پیشرفتی در مذاکره با فلسطینی ها به عنوان مقدمه توافق نهایی استقبال می کنیم اما این موضوع نباید مانع یا شرطی برای ادامه تماس هایمان با کشورهای منطقه و برقراری روابط با آنها باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بن سلمان حاکم واقعی عربستان است و آیا این کار انجام شده است می گوید: احتمالا همین طور است. مسأله در این کشورها بسیار پیچیده است. شایان ذکر است که رسانه های اسرائیلی اعلام کرده اند که رئیس موساد در نامه ای برای آل سعود از آنها خواسته است که منتظر فلسطینی ها نباشند. مذاکره با فلسطینی ها نباید شرط پیشرفت های آینده باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرده است که سران امارات و بحرین به رغم تردیدها و مناقشات فراوان داخلی، توافقنامه را امضا کرده اند. وی ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورهای عربی هم به طرح سازش با این رژیم بپوندند.

کوهن برای توصیف روند فراهم کردن مقدمات ایجاد روابط با کشورهای سازشکار عربی، از اصلاح "پخته شدن تدریجی" استفاده کرد.

وی از عربستان خواست که به جای منتظر ماندن برای نتیجه مذاکرات فلسطین و این رژیم، مثل امارات و بحرین، به آماده کردن افکار عمومی داخلی خود برای این عملیات بپردازد.

در همین راستا، ملک سلمان، پادشاه عربستان، کار "شورای علمای بزرگ" به ریاست عبد العزیز آل الشیخ و با عضویت 20 نفر دیگر و نیز مأموریت مجلس شورا به ریاست عبد الله بن محمد آل الشیخ با 150 عضو را به مدت 4 سال دیگر تمدید کرد. بر اساس این حکم، محمد العیسی، به عضویت شورای علمای بزرگ منصوب شد. وی دست راست بن سلمان در فرآیند تغییر رویکرد دینی عربستان و نوک پیکان او در روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به شمار می آید.

در همین راستا اکانت سعوی مخالف با عنوان "العهد الجدید"، توییتی را که در 16 آوریل 2017 منتشر کرده بود، دوباره منتشر کرد. در این توییت به نقل از منابع آگاه، تأکید شده است که مقدمه چینی برای انتصاب محمد العیسی، وزیر سابق دادگستری عربستان به عنوان مفتی ارشد عربستان به جای عبد العزیز آل الشیخ در جریان است. به محض صدور حکم انتصاب محمد العیسیبه این سمت، کاربران توییتر و فعالان اقدام به انتشار گوشه هایی از رسوایی ها و اطلاعاتی در افشای واهیت واقعی وی کردند. بر اساس این اطلاعات، او صرفا عروسکی به دست ولی عهد عربستان است که برای اجرای نقشه ها و رویکردهای شخصی او مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس حکم دیگری، "شیخ غیهب الغیهب" به عنوان مستشار دیوان سلطنتی و شیخ خالد بن عبد الله بن محمد اللحیدان، رئیس دیوان عالی منصوب شدند. همچنین شیخ سعود المعجب و شیخ یوسف بن محمد بن سعید، وزیر امور اسلامی به عنوان عضو "شورای علمای بزرگ" منصوب شدند.

اصلی ترین هدف از این انتصاب ها ظاهرا فراهم کردن زمینه برای هر گونه تصمیم فوری و شتاب‌زده در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که ریاض باید مثل ابوظبی و منامه به سرعت بگیرد و شورای فتوا هم باید آماده باشد تا هر آن، فتواهای لازم برای طرح سازش را صادر کند. در این بین کار مجلس شورا از بقیه سنگین تر خواهد بود و این شورا باید قوانین و سیاست های لازم برای تصویب این معامله را تدارک ببیند.

بنابراین هر دو طرف یعنی رژیم صهیونیستی و عربستان باید به سرعت زمینه و فضا را برای اعلام تصمیم‌ها و زد و بندهای پشت پرده آماده کنند و توافق معامله آبروی خود با دشمنی که فجیع ترین جنایات را در حق عرب ها و فلسطینی ها و مقدسات و ادیان مرتکب شده است، امضا کنند.

این روزها شاهد رقابت کشورهای عربی برای سازش هستیم رقابتی که امارات و بحرین آغازگر آن بودند و امروز می بینیم که عربستان این گونه تحقیر آمیز در مسیر سازش حرکت می کنند.

 

نظر شما
پرونده ویژه