وقتی که حکومت‌های عرب به خودشان خیانت می‌کنند!

۱۳۹۹/۰۸/۰۹ - ۱۲:۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۰۸۰۱۷۴
وقتی که حکومت‌های عرب به خودشان خیانت می‌کنند!
خیانت اعراب به آرمان فلسطین از وقتی شروع شد که با مجهز کردن ارتش عربی به سلاح های از کار افتاده، مقدمات شکست قطعی آن را در 1948 فراهم کرده و فلسطین را دو دستی تقدیم رژیم صهیونیستی کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از العالم، خیانتـی که کشورهای عمان، امارات و بحرین با حضور در جشن معامله ترامپ مرتکب شدند تکرار همان خیانت است با این تفاوت که علنی است و خائنان به خیانت خود افتخار هم می کنند و بر خلاف گذشته هیچ تلاشی حتی برای توجیه اقدام خود نمی کنند. آنها قبلا خیانت خود را در لا به لای مواضع و کنفرانس ها و طرح های گوناگون پنهان می کردند در حالی که در باطن، از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین حمایت می کردند.

امروز چهره واقعی آنها برملا شده است و پرده از خیانتی دردناک علیه فلسطینی ها برافتاده است. این خیانت اگر چه قابل پیش بینی بود اما درست در زمانی اتفاق افتاد که فلسطینی ها بیش از وقت دیگری نیازمند حمایت هستند و این بی تفاوتی و خونسردی در قبال آرمان فلسطین باعث سرخوردگی آنها شد به خصوص در نوار غزه که با درد و فقر و محرومیت و محاصره 15 ساله دست به گریبان است و سازشکاران به خود زحمت ندادند که رژیم اشغالگر را حداقل برای رفع محاصره غزه، ذره ای تحت فشار قرار دهند و به راحتی و ازای هویت و شرافت عرب، با این رژیم سازش کردند.

درست است که مواضع کشورهای عربی هرگز در سطح مطلوب نبوده است اما دست کم اندکی امید در دل فلسطینی ها وجود داشت که روزی این شعارهای پوچ و توخالی، به مرحله عمل برسد. اما اکنون همه این امیدها به یأس مبدل شده است. مخصوصا که مواضع اخیر اتحادیه عرب نیز مهر تأییدی است بر این روند خیانت بار. این اتحادیه رسما به فلسطینی ها اعلام کرد که سازش امارات و بحرین صرفا سرآغاز سلسله سازش هایی است که با رهبری عربستان به راه افتاده است. در نگاه اول به نظر می رسد که سعودی ها محتاطانه عمل می کنند اما با اندکی دقت درمی یابیم که این کشور ارابه کش سازش در منطقه است و کشوری مثل بحرین که فقیرترین و ضعیف ترین کشور عرب حاشیه خلیج فارس محسوب می شود و به کمک های عربستان وابسته است، نمی تواند بدون موافقت این کشور قدمی به سمت سازش بردارد.

سودان نیز که همواره میزبان کنفرانس های سران جهان عرب بوده و شعارهای سه گانه "نه مذاکره، نه سازش و نه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی" بوده است؛ اکنون با حرکت به سمت سازش، فلسطین و مقاومت غزه را شوکه کرده است؛ سودان همیشه حامی فلسطین بود اما اکنون به نظر می رسد که تنها اصل ثابت در سیاست این کشور، قابل تغییر بودن است.

در مورد عربستان هم فلسطینی ها می دانند که این کشور به طور قطع سازش خواهد کرد. اگر چه سعودی ها تا کنون با کمک های مالی غیر مستقیم به رژیم صهیونیستی از طریق ترامپ روابط خود را با این رژیم عادی کردند اما اعلام رسمی، منوط به ساخت و پرداخت دروغ جدیدی برای متقاعد کردن ملت و منطقه است نظیر دروغی که امارات، ساخته بود و دیری نگذشت که توسط رژیم صهیونیستی رسوا شد. البته این احتمال هم وجود دارد که سعودی ها منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند تا پیشکشی خود را به رئیس جمهور جدید تحویل دهند. فلسطینی ها به خوبی می دانند که دوره بن سلمان با بقیه حکام سعودی فرق می کند؛ او فقط ظاهری عربی دارد وگرنه تمام تار و پودش آمریکایی و صهیونیستی است. هیچ کاری برای او سخت نیست. او برای اینکه مقدمات سازش سودان را فراهم کند، 335 میلیون دلار به نیابت از خرطوم به آمریکا داد. در حالی که حاضر نشده است ذره ای به محاصره شدگان غزه کمک کند یا قدمی برای حمایت از اهالی قدس در مقابل اشغالگران بردارد. حتی حکومتی که خود را به دامان جهان عرب انداخته و به تمامی به حمایت عرب ها دل خوش کرده بود، به دلیل فشارهای رژیم صهیونیستی، تنها گذاشت بدون اینکه به وعده هایش مبنی بر ایجاد کانالی برای پرداخت حقوق کارمندان فلسطینی عمل کند.

اکنون دیگر چشم امید فلسطینی ها به خصوص اهالی غزه به ملت های عرب است که روزی به خود بیایند و از حیثیت خود دفاع کنند. زیرا هر گونه سازش با رژیم اشغالگر، ضربه به حیثیت عرب و خیانت به سرزمینی است که رژیم صهیونیستی در حال غارت ثروت های آن است.

فلسطین، چیزی نیست که سازشکاران بتوانند آن را با یک امضا بفروشند و گرنه سالها پیش فروخته شده بود. فلسطینی ها به هر وسیله ای که شده از حقوق خود دفاع می کنند. این مقاومت بهتر از ان است که فلسطین به بهای ناچیز فروخته شود؛ در این صورت دست کم، چیزی باقی می ماند که نسل آینده بتواند آن را بازپس بگیرد و همراه با آن، تمام چیزهایی را که رژیم صهیونیستی از جهان عرب گرفته است، پس بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز