سخنگوی وزارت امور خارجه:

مذاکرات درباره واردات واکسن از هند ادامه دارد/ پیشرفت‌هایی در وین حاصل شده است / همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده‌ایم/ اروپا با لفاظی ارزش خود را از دست می‌دهد

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۰۹:۵۱:۱۲
کد خبر: ۱۱۶۷۲۵۷
مذاکرات درباره واردات واکسن از هند ادامه دارد/ پیشرفت‌هایی در وین حاصل شده است / همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده‌ایم/ اروپا با لفاظی ارزش خود را از دست می‌دهد
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود گفت: ظریف دیروز سفر خود را به اندونزی آغاز کرد و امروز دیدارها ادامه دارد. روز 4 شنبه میزبان وزیر خارجه دولت دوست پاکستان به ایران خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود گفت: ظریف دیروز سفر خود را به اندونزی آغاز کرد و امروز دیدارها ادامه دارد.  روز 4 شنبه میزبان وزیر خارجه دولت دوست پاکستان، به ایران خواهیم بود.

خطیب زاده درباره ادعا گفتگو میان ایران و عربستان ادامه داد: ما هم گزارش های رسانه ای و مطبوعاتی که منتشر می شود را دیدیم نقل قول های متضاد منتشر شده است. ایران همواره از گفتگو با پادشاه سعودی استقبال کرده و آن را در راستای صلح و ثبات و امنیت می دانیم.

خطیب زاده با اشاره به جلسات کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: در مسیر درستی هستیم. پیشرفت هایی حاصل شده و این طور نیست که به نتیجه نهایی رسیده باشیم سعی کردیم متون خود را ارائه کنیم و درخواست کردیم طرف مقابل هم، وارد متون مشترک شود. ما در مرحله ای هستیم که گفتگوها درباره موضوعات سخت در جریان است. عجله ای نداریم و فقط می خواهیم در چهارچوب سیاست های نظام و خواست رهبری حرکت کنیم. فکر می کنم تا به امروز در مسیر درستی حرکت کردیم.

خطیب زاده با اشاره به حادثه نطنز گفت: در خصوص ابعاد امنیتی و اطلاعاتی حادثه نطنز نهادهای مرجع باید نظر بدهند.  این تروریسم آشکار هسته ای بوده و ایران همه ابعاد را پیگیری خواهد کرد اما در موضوع پلیسی، مراجع رسمی خودشان اعلام نظر کنند، بهتر خواهد بود.

خطیب زاده درباره سفر رییسی به عراق و آزادی 40 ایرانی زندانی در این کشور گفت: سفر آقای رییسی به عراق، سفر موفقی بود یکی از دستاوردهای سفر همین بود که برخی محکومین برای گذراندن محکومیت به ایران منتقل شدند و برخی هم ازاد شدند. ما زندانیانی در اقلیم کردستان داریم و تلاش می کنیم تا در چهارچوب همین گفتگوها و سفر رییس قوه قضاییه، به ایران منتقل شوند. همکاری قوه قضاییه و دستگاه دیپلماسی زمینه ساز کمک به ایرانیان خواهد شد و در چهارچوب همکاری های نزدیک، این دستاوردها ایجاد می شود.

او با اشاره به روند مذاکرات وین بیان کرد: آنچه که در وین اتفاق می افتد گفتگوهای فنی برای رفع تحریم های ظالمانه و بازگشت ایالات متحده به برجام در چهارچوب قطعنامه 2231 است. در مسیر درستی هستیم و پیشرفت هایی حاصل شده و این طور نیست که به نتیجه نهایی رسیده باشیم. سعی کردیم متون خود را ارائه کنیم و خواستیم طرف مقابل هم، وارد متون مشترک شود. ما در مرحله ای هستیم که گفتگوها درباره موضوعات سختی در جریان است. عجله ای نداریم و فقط می خواهیم در چهارچوب سیاست های نظام و خواست رهبری حرکت کنیم. فکر می کنم تا به امروز در مسیر درستی حرکت کردیم. در وین هیچ گفتگو مستقیمی با آمریکا نداریم. آمریکا می داند ایران اقدامات خود را در چهارچوب برجام انجام داده و وقتی به تعهدات عمل می کند که آمریکا به تعهدات برگردد و ما راستایی خواهیم کرد.

خطیب زاده با اشاره به حادثه نطنز بیان کرد: در خصوص ابعاد امنیتی و اطلاعاتی حادثه نطنز نهادهای مرجع باید نظر بدهند. این اتفاق تروریسم آشکار هسته ای بوده و ایران همه ابعاد را پیگیری خواهد کرد اما در موضوع پلیسی، مراجع رسمی خودشان اعلام نظر کنند، بهتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران گفت: روابط دو کشور عمیق و گسترده است و در این سفر علاوه بر گفت‌وگو درخصوص مسائل دوجانبه، مرز سوم مشترکی در پاکستان افتتاح خواهیم کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره واکنش ها به غنی سازی 60 درصدی ایران اظهار کرد: در خصوص غنی سازی 60 درصدی، ایران براساس نیازهای خود اقدام می کند این اتفاق زیر نظر آژانس است و پاسخ به عملیات تروریستی در ایران بود که اروپا و آمریکا در این زمینه بی عملی انجام دادند. مسیر ما کامل روشن است آمریکا در برجام نیست و از آن خارج شده است. ایالات متحده باید به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه 2231 برگردد و بعد ایران، اقدامات خود را جبران می کند. نگرانی هایی که اروپایی ها دارند نقطه شرم آنها است. ما اروپا را شریک نقض برجام می دانیم و شاهد استاندارد دوگانه از طرف اروپایی ها هستیم. اروپا بداند با این لفاظی ها، ارزش خود را در میان مردم و تاثیر گذاری خود را در برجام، کاهش می دهد.

خطیب زاده درباره سفر ظریف به اندونزی بیان کرد: سفر ظریف یک سفر دوجانبه بود. دیروز هفتادمین سالگرد روابط دو کشور بود. برای پیگیری روابط دوجانبه، ارتقای و گسترش آن و رفع موانع این سفر انجام شده است.

او با بیان اینکه در طی دو سال اخیر حجم روابط بین ۲ کشور تقریبا ۲ برابر شده است، افزود: در کشورهای اسلامی، دید و بازدیدهای در ماه رمضان مطرح است. ان‌شاالله وزیر امور خارجه نیز از دیپلماسی رمضان استفاده می‌کنند. 

او درباره سفر لاوروف و عدم امضا سند همکاری‌های جامع میان تهران و مسکو گفت: دو سند موازی در حال تکمیل هستند. در حال کار کردن بر یک سند همکاری جامع هستیم که در این سفر نیز رایزنی شد. این سند در حال پیگیری است و در زمان قابل امضا، حتما امضا خواهد شد.

خطیب زاده درباره ادعا دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق مبنی بر آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در عراق طی یک ماه آینده  گفت: از خود ایشان سوال کنید مجرای اطلاع رسانی وزارت خارجه و بانک مرکزی هستند و کسانی که در این حوزه ها حضور ندارند اطلاع رسانی نکنند.

خطیب زاده بار دیگر درباره ادعا روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر مذاکره میان ایران و عربستان گفت: ما درباره گزارش های ضد و نقیض اظهارنظر نمی کنیم.

او در تکمیل اظهارات خود درباره مذاکرات وین تاکید کرد که ما پیشرفت های خوبی را در خصوص چگونگی بازگشت ایالات متحده انجام دادیم؛ برجام گفتگو نمی شود. مذاکرات در وین، درباره اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام است. گفتگوها تکنیکی و پیچیده است باید مطمئن شویم ایالات متحده همه تعهدات خود را انجام می دهد. تلاش می کنیم این مسیر راستای آزمایی شود کوچک ترین نکات باید مشخص شود و این مهم بدون گفتگو صورت نمی گیرد. همه اقدامات ایالات متعهده در یک لیست مشخص است و نمی گذاریم مذاکرات فرمایشی شود. ما نظرات خود را ارائه کردیم و اگر طرف مقابل پاسخ دهد، حرکتی رو به جلو خواهد بود.

خطیب زاده با اشاره به درخواست مجلس درباره راستایی آزمایی درباره مذاکرات برجام در وین گفت: مجاری سیاست خارجی تخصصی و فنی است و همه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی گرفته می شود. رییس مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی است و همه تصمیمات به محضر رهبری، تقدیم می شود. وزارت خارجه تنها هماهنگ کننده این اقدامات خواهد بود و مجلسی ها در این مسیر حضور دارند و از مسیر مطلع هستند.

او درباره ادعا رویترز مبنی بر اینکه 9 آوریل در عراق دیداری میان ایران و عربستان انجام شده است، گفت: این رسانه ها سابقه خبرسازی دارند بنابراین بیشتر توضیح نمی دهم.

خطیب زاده درباره نشست استانبول گفت: امروز صبح آقای طاهریان با آقای عبدالله گفتگوهایی داشتند.  نشست استانبول را با دقت بررسی می کنیم و بر اساس آن، تصمیم می گیریم. حتما با نگاه دقیقی این موضوع را بررسی می کنیم اگر برگزاری این نشست با اصول ایران بخواند، ما هم شرکت خواهیم کرد.

او درباره اقدامات وزارت خارجه در زمینه واردات واکسن کرونا گفت: وزارت خارجه از روز اول اقدامات مربوط به واکسن را پیگیری کرده و هر کجا ستاد ملی و وزارت بهداشت اعلام کرد کار را جلو بردیم. مذاکرات درباره واردات واکسن از هند ادامه دارد. پس از موج جدید کرونا در  هندوستان توقف در ارسال واکسن از این کشور به ایران صورت گرفت و طرف هندی در حال برطرف کردن موانع است. مهم این است دولت از مجاری مختلف موضوع را پیگیری کرده است. به زودی اینفوگرافی درباره اقدامات وزارت خارجه در زمینه واردات واکسن منتشر خواهیم کرد. اگر وزارت خارجه و وزیر خارجه نبودند این اتفاق نمی افتاد مهم این است که هر چه زودتر در این بازار آشفته، واکسن مورد نیاز را تامین کنیم تا آلام مردم کاهش یابد.

نظر شما