گزارش روز؛

چرا محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی شد؟

۱۴۰۰/۰۶/۰۸ - ۱۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۸۹۵
چرا محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی شد؟
یکی از وعده‌های مهم آیت الله رئیسی به عنوان کاندیدای مستقل استفاده از همه ظرفیت های مختلف کشوری فارغ از جناح و حزب خاصی بود که عملا با انتخاب محمد اسلامی این وعده عینیت پیدا کرد.

به گزارش برنا، مسئله هسته‌ای مهمترین موضوع استراتژیک کشور بوده و مذاکرات وین هم در همین رابطه برای احیای برجام و لغو تحریم‌های مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران آغاز شده و در جریان است به همین منظور نقش رئیس سازمان انرژی اتمی در به‌ نتیجه‌ رسیدن این مذاکرات قابل توجه است.

در این راستا آیت الله رئیسی، رئیس جمهور، طی حکمی محمد اسلامی را به سمت رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب کرد.

محمد اسلامی متولد ۱۳۳۵ در شهر اصفهان و فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان است که وزارت راه و شهرسازی، استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را در سوابق اجرائی خود دارد.

همچنین از جمله سوابق محمد اسلامی می توان به  قائم‌مقام سازمان صنایع و هوافضا، رئیس مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع و همزمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران، مدرس دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رئیس هیئت مدیره شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مستضعفان، رئیس هیئت مدیره شرکت عمران و مسکن ایران وابسته به بنیاد مستضعفان و عضو انجمن هوافضای ایران و ... اشاره کرد.

در پی این انتخاب علی اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور، انتخاب محمد اسلامی به‌ عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی را نوید‌ دهنده اجرای درست راهبردهای هسته‌ای نظام دانست.

علی اکبر صالحی در پیامی نوشت: «با نهایت مسرّت، بدین وسیله انتصاب شایسته حضرتعالی را به عنوان "معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران" تبریک و تهنیت عرض می نمایم. بدون تردید، حضور شخصیتی آراسته به زیور تقوا و فضیلت و خلوص و صداقت و مدیری برخوردار از دانش و تجربه فراوان در حوزه های مختلف مدیریت کلان در راس هرم مدیریتی صنعت هسته ای کشور، نوید بخش آغاز فصلی جدید در حیات این صنعت ملّی و زمینه ساز شتاب بخشیدن به حرکت پرشتاب سازمان انرژی اتمی ایران در مسیر رشد و تعالی است.»

علیرغم برخی مباحث که به انتخاب اسلامی در شبکه های اجتماعی مطرح شد اما کارشناسان در این باره این انتخاب نظر دیگری دارند. فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم کازرون و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، که سابقه حضور در سازمان انرژی اتمی را دارد در توییتر خود نوشت: «‌انتخاب مهندس ‎محمد اسلامی که سابقه بسیار مثبتی در زمینه‌های آموزش، تحقیقات منجر به محصول و مدیریت اجرائی در سطح کلان کشوری دارد، نویددهنده اجرای درست ‎راهبردهای هسته‌ای نظام است».

همچنین کارشناسان از اسلامی به عنوان فردی مدیر قوی و صاحب تجربه در پروژه های بزرگ یاد می کنند که در سوابق او مشهود است. کارشناسان معتقدند؛ این موضوع خاصه در حوزه تحقیقات دفاعی کاملا مرتبط با سازمان انرژی اتمی بوده و رویکرد آیت الله رئیسی در معرفی اسلامی بهره مندی از امتیازات سازمان انرژی اتمی برای تقویت قطب های تخصصی اقتصادی برای مثال پشتیبانی از صنعت هوایی و دارویی و موضع آب و شیرین کردن آب و کشاورزی و... است.

این اقدام اقتصادی- اتمی آیت الله رئیسی به جای سیاسی - امنیتی کردن سازمان انرژی اتمی می تواند فشارهای زیادی را از دوش کشورمان برداشته و باعث تبیین رویکرد استفاده صلح آمیز از صنعت هسته ای در افکار عمومی دنیا و سازمان های بین المللی از این مقوله شود. یقینا هدف آیت الله رئیسی در حوزه های صنعتی و اقتصادی با رویکرد رفع نابسامانی های اقتصادی دولت های قبل توجیه پذیرتر از این انتصاب باشد.

همچنین اسلامی می تواند با تکیه بر تجربیات صنعتی و اقتصادی خودش، سازمان انرژی اتمی را از یک سازمان جنجالی و التهاب زای غیر مولد به پشتیبان قوی اقتصادی، انرژی و صنعتی کشورمان تبدیل کند.

ضمن اینکه یکی از وعده های مهم آیت الله به عنوان جناح مستقل استفاده از تمام ظرفیت های مختلف کشوری فارغ از جناح و حزب خاصی بود که عملا با این انتخاب عینیت بخشید.

همچنین با این انتخاب به نظر می رسد که دولت می خواهد در حوزه هسته ای کاربردی تر عمل کند و مهمترین ماموریت اسلامی این باشد که انرژی اتمی را وارد زندگی مردم کند مثل استفاده از انرژی هسته ای در سایر بخش ها مانند پزشکی، درمانی و تولید برق. به نظر می رسد اسلامی می تواند انرژی هسته ای را وارد زندگی مردم کرده و فشار بین المللی را از برنامه هسته ای دور کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز