ایروانی: شورای امنیت سازمان ملل از تعامل بین سوریه و سازمان منع سلاحهای شیمیائی حمایت کند

۱۴۰۱/۰۷/۰۸ - ۰۷:۲۳:۲۵
کد خبر: ۱۳۸۲۳۸۷
ایروانی: شورای امنیت سازمان ملل از تعامل بین سوریه و سازمان منع سلاحهای شیمیائی حمایت کند
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با اشاره به تلاش‌های سوریه برای اجرای تعهدات خود در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد مدیریت این پرونده با رویکرد سیاسی و استاندارد دوگانه، تنها بحثها را از ماهیت فنی آن منحرف نموده و می تواند اعتبار و اقتدار شورای امنیت را زیر سوال ببرد و آن را تضعیف کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سفیر و نماینده دائم کشورمان که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع تحولات در خاورمیانه (به کار گیری سلاحهای شیمیایی در سوریه) سخن می گفت، در مقدمه این سخنرانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی اصلی بیشترین استفاده سیستماتیک از سلاحهای شیمیایی در تاریخ مدرن، همواره با قوی ترین واژه‌ها استفاده از سلاحهای شیمیایی را توسط هر کس، در هر کجا و تحت هر شرایطی محکوم کرده است.

وی افزود: کشور ما نیز با این باور بین‌المللی همراه است که استفاده از این قبیل سلاحهای غیرانسانی، باعث تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین المللی بوده و نباید تحمل شود.

امیر سعید ایروانی تصریح کرد: تنها راه تضمین اینکه سلاحهای شیمیایی هرگز دوباره استفاده نشوند این است که همه این سلاحها در سطح جهانی حذف شود و تمام اقدامات ضروری برای جلوگیری از تولید این قبیل سلاحهای کشتار جمعی اتخاذ گردد.

وی خاطرنشان ساخت: ما بر درخواست خود برای اجرای کامل، موثر و غیرتبعیض‌آمیز کنوانسیون سلاحهای شیمیایی تاکید می‌کنیم .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: ما معتقدیم سیاسی نمودن اجرای کنوانسیون سلاحهای شیمیایی و استفاده از سازمان منع سلاحهای شیمیایی (OPCW) برای اهداف سیاسی، مشروعیت این کنوانسیون و این سازمان را در معرض خطر قرار می دهد.

امیر سعید ایروانی توجهات را به اهمیت بالای تلاشهای جمهوری عربی سوریه در جهت اجرای تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون سلاحهای شیمیایی جلب نمود و اضافه کرد: ما تداوم ارتباطات و تعامل بین سازمان منع سلاحهای شیمیایی و جمهوری عربی سوریه را تشویق می‌کنیم و از دولت سوریه برای ارائه یکصدوششمین گزارش ماهانه به مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیایی تقدیر می‌کنیم. سوریه در این گزارش جزئیات اقدامات خود در جهت حذف سلاحهای شیمیایی و تاسیسات تولید آن را تشریح کرده است.

سفیر و نماینده کشورمان ابراز امیدواری کرد: نشست آتی وزیر امور خارجه سوریه و مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیایی به حل و فصل مسائل موجود بین دو طرف کمک نماید.

ایروانی تصریح نمود: در شرایطی که جمهوری عربی سوریه الزامات کنوانسیون سلاحهای شیمیابی را رعایت کرده و به همکاری سازنده با سازمان منع سلاحهای شیمیایی ادامه می‌دهد، مدیریت این پرونده با رویکرد سیاسی و استاندارد دوگانه تنها بحث‌ها را از ماهیت آن منحرف نموده و می‌تواند اعتبار و اقتدار شورای امنیت را زیر سئوال ببرد و آن را تضعیف کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین افزود: ما معتقدیم اکنون برای شورای امنیت یک فرصت مناسب در جهت بازگرداندن بحث‌ها در این رابطه به مسیر فنی در سازمان منع سلاحهای شیمیایی ایجاد شده و این امر زمینه یک گفتگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع سلاحهای شیمیایی برای حل مسائل را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز