کنعانی: اقدامات عملی دیپلماتیک در اعتراض به نشریه فرانسوی انجام شده است

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۰۹:۴۵:۱۶
کد خبر: ۱۴۲۰۵۵۱
کنعانی: اقدامات عملی دیپلماتیک در اعتراض به نشریه فرانسوی انجام شده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری هفتگی خود گفت: سفر رئیس کل بانک مرکزی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به قطر، در چهارچوب تلاش برای تقویت مناسبات و همکاری های پولی و بانکی میان دو کشور صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود درباره اقدامات وزارت خارجه درباره توهین نشریه فرانسوی گفت: اقدام عملی دیپلماتیک درباره توهین نشریه فرانسوی انجام شده است و بلافاصله پس از اطلاع از این اقدام سفیر فرانسه را احضار کردیم و اعتراض رسمی ایران را از طریق سفیر این کشور به دولت فرانسه ابلاغ کردیم.  

وی افزود: کشوری که مدعی حقوق زنان است با چنین اقدام زشتی علاوه بر توهین به مقدسات ما به جایگاه زنان هم توهین کرده است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره جعل نام خلیج فارس از سوی یکسری کشورها خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی اعتراض خود را رسما به دولت عراق ابلاغ کرد و البته با توجه به اینکه این موضوع در فضای ورزشی رخ داد وزارت ورزش و جوانان هم اقدامات به موقع و درستی در خصوص این موضوع انجام داد. 

کنعانی در مورد سفر گروسی به ایران گفت: ارتباطات میان آژانس بین‌المللی و سازمان انرژی اتمی ایران برقرار است اما اطلاعی از تنظیم برنامه از سفر دبیر کل آژانس به تهران ندارم.

کنعانی در خصوص سفارت افغانستان در ایران گفت: هیچ تغییری در این موضوع رخ نداده است و این سفارت در چارچوب قبلی فعال است و جابجایی‌های جدید دیپلماتیک بررسی خواهد شد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: شاهد استفاده نامطلوب مقامات اروپایی از همه مبانی و اصول مورد احترام در روابط بین‌المللی و استفاده از مفاهیم حقوقی در راستای اقدامات نمایشی این کشورها هستیم. 

کنعانی اظهار داشت: چرا مقامات اروپایی از ظرفیت کفالت از حمایت از زندانیان فلسطینی و آوارگان مظلوم کشورهای منطقه استفاده نمی‌کنند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص قرارداد راهبردی ایران و چین خاطرنشان کرد: امضا برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله بین ایران و چین محصول وجود اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور است تا این قرارداد را بر مسیر روابط دوجانبه پیش بروند و این برنامه بر اساس توسعه روابط دو کشور است و مذاکرات دو جانبه ادامه دارد و مسئول همین موضوع سفری به تهران داشتند و توافقات خوبی صورت گرفت.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا در رابطه با جزییات سفر رییس کل بانک مرکزی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به دوحه گفت: ارتباط و مناسبات بین دو کشور ایران و قطر برقرار است.سفر رئیس کل بانک مرکزی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به قطر، در چهارچوب تلاش برای تقویت مناسبات و همکاری های پولی و بانکی میان دو کشور صورت گرفت و در همین چهارچوب مذاکرات خوبی با مقامات قطر از جمله با رئیس کل بانک مرکزی قطر برقرار شده است. 

وی در همین راستا ادامه داد: اصل سفر در چهارچوب استمرار مناسبات و همکاری دو کشور و اراده موجود برای تقویت همکاری های پولی و بانکی میان دو کشور و تسهیل و تقویت مناسبات تجاری میان دو کشور انجام شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص پرونده هواپیمای اوکراینی ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار هواپیمای اوکراینی تصریح کرد: ایران براساس تعهدات بین المللی و مقررات داخلی وظایف خود را انجام داده است و موضوع دنبال می‌کند.

وی با تاکید بر شفافیت و اجرای قوانین داخلی و بین المللی از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس بررسی اولیه ستادکل نیروهای مسلح، ایران دیدگاه و موضع خود را اعلام کرد و دادگاه ذیصلاح در حال رسیدگی عادلانه است.

کنعانی با اشاره به برگزاری جلسه با شاکیان و‌کلا افزود: از نماینده سفارت اوکراین‌‌ در تهران برای حضور در دادگاه دعوت به عمل اورده شد و کشورهای کانادا، سوئد و افغانستان و اولیا دم جانباختگان از حق حضور در دادگاه برخوردار هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه خسارت معنوی دلخراش است، اظهار داشت: برای دلجویی از بازماندگان، مبلغی در حد عرف بین الملل به عنوان دیه تعیین شده است که برخی آن را دریافت کردند، ایران امادگی انجام تعهدات خود را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکره با عربستان درباره برگزاری حج تمتع و عمره مفرده نیز با بیان اینکه هماهنگی با مقامات این کشور در حال انجام است، اظهار داشت: در حج تمتع سال گذشته خوشبختانه شرایط خوبی را برای حج گذاران ایرانی شاهد بودیم که در فضای مناسبی اعمال حج واجب خودشان را انجام دادند و تماس ها میان دو کشور برای مناسک حج در حال انجام است که جزئیات آن از طریق سازمان حج و زیارت اعلام خواهد شد.

وی در خصوص تجارت نفت و گاز با روسیه گفت: در این مورد اطلاعات جزئی نمی توانم بدهم اما تاکید می کنم گفت وگوهای ایران و روسیه در توسعه مناسبات در سطوح مختلف برقرار است و حوزه انرژی هم مورد علاقه دو کشور است.

کنعانی در مورد دادگاه تجدیدنظر آقای حمید نوری در سوئد گفت: موضوع آقای نوری جزو موضوعات جدی مورد پیگیری ایران و جزو مطالبات ما از دولت سوئد است و حقوق کنسولی ایشان را که به صورت غیرقانونی بازداشت شده است مورد دقت قرار بدهد.

وی در خصوص اقدام برخی کشورها برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه های ترویستی گفت: تاکید می کنم آنهایی که اقدامات تروریستی انجام دادند و حمایت از تروریسم را در کارنامه خود دارند، حق ندارند از الفاظی که شایسته خودشان است علیه قهرمانان مبارزه با تروریسم استفاده کنند.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره سدسازی ترکیه روی رودخانه ارس و دیپلماسی آب در مرزها گفت: دیپلماسی آب و موضوع حقابه‌های جمهوری اسلامی ایران از رودخانه‌های مشترک مرزی جزو موضوعات جدی و مورد اهتمام جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: در ارتباط با هیرمند تلاش‌های جدی در ارتباط با تأمین و احقاق حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند قبلا انجام شده است. مقامات سرپرستی اداره موقت دولت افغانستان در این ارتباط اعلام کرده‌اند که مبتنی بر میزان آب‌های موجود بخشی از آب‌های مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران را داده‌ایم این چیزی است که آنها مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط همچنان به طور جدی این موضوع را دنبال می‌کند و جزو اولویت‌های مذاکره ما با مقامات افغانستانی و سرپرستی موقت دولت افغانستان است و به طور جدی دنبال خواهیم کرد وزارت امور خارجه، اداره کل حقوقی و اداره امور مرزی ما در این ارتباط همکاری نزدیکی با جهاد ذیربط داخلی و وزارت نیرو ارتباط دارند و در نشست‌های تخصصی مشترک موضوع مطرح می‌شود.

وی افزود: موضوع مذاکرات با ترکیه و رودخانه ارس هم خوشبختانه جزو موضوعات مورد اتفاق دو کشور است برای اینکه در این گفت‌وگو و تبادل نظر کنند و شخص رئیس‌جمهور در این ارتباط تاکید ویژه کردند و دستگاه‌ها را مکلف به پیگیری موضوع کرده‌اند در عالی‌ترین سطح در گفت‌وگوی میان مقامات ایران و ترکیه مطرح شده است و قالب نشست‌ها و کمیته‌های تخصصی هم این موضوع به‌طور جدی در حال پیگیری است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

کنعانی در خصوص پرداخت بدهی‌های کره جنوبی به ایران گفت: موضوع مطالبات ما از دولت کره جنوبی جزو مطالبات جدی ما است و مذاکرات گفت‌وگوها در این ارتباط ادامه دارد و همچنان منتظر هستیم که دولت کره جنوبی به تعهدات قطعی خود در این زمینه عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: همچنین تاکید کرده‌ایم مطالبات مالی ما از کره ارتباطی با هیچ موضوع و هیچ پرونده دیگری ندارد و دولت کره جنوبی متعهد است که باید این مطالبات را که متعلق به ملت و دولت جمهوری اسلامی است به طور کامل و بدون هیچگونه تعللی مسترد کند گفت‌وگوها و تماس‌ها در این ارتباط به صورت دوجانبه و از مکانیسم‌های مختلف ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما