کارشناس مسائل بین الملل:

آمریکا با توسل به حقوق بشر قصد دارد خود را از انزوا خارج کند/ تدبیر حاکمیت درباره اعتراضات بهانه را از بیگانگان می گیرد

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۶:۴۸:۴۲
کد خبر: ۶۵۸۹۷۷
آمریکا با توسل به حقوق بشر قصد دارد خود را از انزوا خارج کند/ تدبیر حاکمیت درباره اعتراضات بهانه را از بیگانگان می گیرد
کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا علیه ایران گفت: اینکه ترامپ و ایالات متحده آمریکا سردمدار دفاع از حقوق بشر بشوند، بیشتر شبیه شوخی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «سیدجلال ساداتیان»، سفیر سابق ایران در بریتانیا و کارشناس مسائل بین الملل، در رابطه با زمینه های کشاندن مسائل داخلی ایران به شورای امنیت در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا در دولت آقای ترامپ بیشتر به تحریک شخص نتانیاهو و لابی صهیونیسم عمل می‌کند. آمریکا می خواهد امنیت اسرائیل در منطقه برقرار شود. زمانی که داعش در منطقه ظهور و بروز داشت، این امنیت تاحدی برقرار بود. آنها خیال شان راحت بود که داعش به عنوان یک غده سرطانی در منطقه اکثر کشورها را سرگرم خود ساخته است.

او افزود: وقتی بساط داعش جمع شد، به شدت احساس خطر کردند و برای دفع این خطر آنها به بحث همه پرسی کردستان پرداختند تا مرزهای ایران را ناامن کنند. باز در این باره ناموفق بودند. بعد از آن به پروژه سعد حریری مطرح شد، او را گروگان گرفتند و خیال کردند با استعفای او به نتیجه می رسند که آن هم با درایت رئیس جمهور لبنان و سیدحسن نصرالله به نتیجه نرسید.

ساداتیان ادامه داد: آمریکایی ها تلاش کردند با حمله به نیروهای لبنانی در سوریه پروژه را ادامه دهند ولی باز شکست خوردند. همینطور مسئله یمن و فشارهایی که به این کشور وارد شد. مانور آنها روی موشک های حوثی به سمت ریاض هم بخشی از مسئله بود.  قصد آنها این است که موشک های ایران را در راستای تهاجم به عربستان و کمک به حوثی ها معرفی کنند نه در دفاع از مرزهای خود.

دیپلمات پیشین ایران در بریتانیا تصریح کرد: اکنون برنامه آمریکا و اسرائیل عوض شده و این بار از در مسئله حقوق بشر قصد دارند تا ایران را تحت فشار قرار دهند و آن را منزوی کنند چراکه خود ترامپ در موضوع برجام منزوی شده و قصد دارد این بار با استفاده از شورای امنیت بر ایران فشار وارد آورد.

او ادامه داد: اگر پشتوانه این حرکت ها را  مثل پازل کنار یکدیگر بچیینیم، مشخص است که هدف خاصی دنبال می شود. البته ناگفته نماند انتقاداتی به مسائل حقوق بشری ایران وارد است و ما بهتر می توانیم در این باره عمل کنیم. اما اینکه آمریکایی در موارد متعدد حقوق بشری مشکل دارد، بیاید و سردمدار دفاع از حقوق بشر شود، بیشتر شبیه طنز است و  یک جای کار می لنگد.

ساداتیان در رابطه با تحلیل خود از رابطه این حرکت آمریکا و اعتراضات اخیر مردم در کشور اظهار کرد: موجی که در داخل کشور ایجاد شده، دو بخش دارد. یک بخش اعتراضات مردمی است که این اعتراضات و صدای آنها را صدا و سیما منعکس نمی کند. اما بخش دوم کسانی هستند که می خواهند سوار این موج بشوند و اهداف خاص خود را دنبال می کنند.

او گفت: اعتراض حق قانونی مردم است اما اینکه یک نفر بیاید و در کنار این اعتراضات، شعارهای خاص خود را بدهد، خواستار سرنگونی نظام شود، بازگشت شاهنشاهی را بخواهد و یا منافقین فکر کنند که شرایطی فراهم شده تا آنها به حکومت برگردند یا ماهی خود را بگیرند، از اساس با آن مخالفم.

سفیر سابق ایران در لندن در پایان تدبیر حاکمیت را مانع دست یابی آمریکا و دشمنان انقلاب به خواسته هایشان دانست و افزود: آقای ترامپ با  رویکرد ضد ایرانی و صهیونیستی که دارد و اطلاعات غلطی که به او می دهند هر مشکلی در کشورمان را بزرگنمایی می کند. عربستان به یک نحو سعی در سوء استفاده از شرایط داخلی ایران را دارد، منافقین و سلطنت طلب ها به یک طریق و صهیونیست ها سعی دارند از هر طریقه و زمینه ای به ایران لطمه بزنند.

گفتگو: امید عبدالوهابی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز