صاحب نظران مسائل سیاسی آمریکا:

ترامپ از برجام نفرت دارد/ واشنگتن منزوی می‌شود

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۱۳:۲۰:۰۵
کد خبر: ۶۶۴۹۵۳
ترامپ از برجام نفرت دارد/ واشنگتن منزوی می‌شود
تنی چند از صاحبنظران مسایل سیاسی آمریکا می گویند، 'دونالد ترامپ' درکی از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) ندارد و خروج یکجانبه آمریکا از این توافقنامه، واشنگتن را در انزوا قرار خواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا؛ به نوشته تارنمای شبکه 'سی ان بی سی' آمریکا، ترامپ در 12 ژانویه(22 دی) تعلیق تحریم های هسته ای ایران را تمدید و تصریح کرد که این آخرین فرصت است و در صورت اصلاح نشدن، آمریکا از آن خارج می شود.

'ریچارد نفیو'، مدیر برنامه ریزی مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا که در زمان مذاکرات 2013 تا 2014 درباره برنامه هسته ای ایران، کارشناس هسته ای وزارت خارجه آمریکا بود، با اشاره به شروطی مانند دسترسی بازرسان به تاسیسات مورد نظر در ایران، حذف تاریخ انقضای محدودیت های اعمال شده بر ایران که رئیس جمهوری آمریکا در این رابطه با برجام مطرح کرد، گفت: ترامپ مطالبات غیرموجهی را مطرح کرد که فکر نمی کنم اروپا و یا کنگره قادر به تامین آن باشند. 

در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای را تایید کرده است، ترامپ همچنان به استهزای این توافقنامه ادامه می دهد و خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، به ویژه برنامه موشکی و مسایل حقوق بشری این کشور است.

نفیو افزود: واقعیت این است که ترامپ با وجود نداشتن درکی از برجام، از آن نفرت دارد و مشاورانش نتوانسته اند وی را متقاعد کنند که واقع بینامه به آن فکر کند.

وی تصریح کرد: تقاضاها و شروط ترامپ در رابطه با تحریم ایران به خاطر برنامه موشکی و یا انقضای برجام مستلزم تغییر مولفه های اصلی توافقنامه هسته ای ایران است و سران اتحادیه اروپا و روسیه در واکنش به این مطالبات از آمریکا خواستند به اصالت و تمامیت برجام احترام بگذارد.

همانطور که 'پت تاکر'، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای واحد اطلاعات گروه اکونومیست به 'سی ان بی سی' گفت، هیچ یک از متحدان اروپایی و نیز روسیه رغبتی به مذاکره دوباره درباره مفاد برجام نشان نداده اند و برای منصرف کردن ترامپ در تلاشند. 

'جیمز جفری'، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت 'جرج دبلیو بوش' در رابطه با تصمیم 12 ژانویه ترامپ گفت: او این فرصت را فراهم کرد تا در صورت همکاری فرانسه، آلمان و انگلیس با واشنگتن، آمریکا به توافقنامه هسته ای پایبند باشد.

'رابرت لیتواک'، مدیر مطالعات امنیت بین الملل مرکز ویلسون و از اعضای شورای امنیت ملی 'بیل کلینتون' نیز معتقد است، اگر آمریکا یکجانبه از توافقنامه هسته ای خارج شود، واشنگتن در انزوا قرار خواهد گرفت و روند پویش موجود را از آمریکا و جهان در برابر ایران به ایران و جهان در برابر آمریکا تغییر خواهد داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز