رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه «دیلی‌میل» انگلیس:

انگلیس از تروریست‌های القاعده و جبهه‌النصره حمایت می‌کند

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۱۰:۰۹:۴۳
کد خبر: ۷۱۵۹۱۴
انگلیس از تروریست‌های القاعده و جبهه‌النصره حمایت می‌کند
رئیس جمهور سوریه به دیلی‌میل گفت: سوریه یک کشور مستقل در موضعگیری‌های سیاسی خودش است و ما برای منافع ملی خود کار می کنیم و ابزاری در دست کسی نیستیم و آنها (غربی‌ها) این واقعیت را قبول ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، در گفت‌وگو با روزنامه «دیلی‌میل» انگلیس، اعلام کرد که بسیاری از سازمان‌های اطلاعاتی در اروپا با سوریه تماس‌هایی داشتند ولی طرف سوری اخیرا این تماس‌ها را معلق کرده است؛ چرا که آنها هیچ جدیتی ندارند و این سازمان‌ها، به رغم این‌که دولت‌های متبوع‌شان سیاست‌های ضد سوری اتخاذ می‌کنند، درصدد تبادل اطلاعات هستند.

بشار اسد گفت: «وقتی شما مشروعیت سیاسی برای این همکاری و یا تغییر مواضع سیاسی‌‌تان دارید ما آماده همکاری با شما هستیم. ولی در حال حاضر هیچ‌گونه همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی اروپا از جمله سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس وجود ندارد.»

او در ادامه، انگلیس را مسئول حمایت از سازمان «کلاه سفیدها» در مناطق مختلف سوریه دانست و متذکر شد که انگلیس از سازمان «کلاه سفیدها» علنا حمایت می‌کند؛ در حالی‌که این سازمان شاخه‌ای از گروه‌های تروریستی «القاعده» و «جبهه النصره» است که در مناطق مختلف سوریه حضور دارند.»

رئیس‌جمهوری سوریه افزود: «انگلیس، فرانسه و ایالات متحده آمریکا نیز همان سیاست را اتخاذ و دنبال می‌کنند.»

اسد عنوان داشت: «ما کلاه سفیدها را ابزاری تلقی می‌کنیم که بریتانیا در روابط عمومی از آن بهره می‌برد. تأکید می‌کنیم که این سه کشور مذکور حملات شیمیایی دروغین در سوریه طراحی کردند و انگلیس در این حملات نقش‌آفرینی کرده است.»

رئیس‌جمهوری سوریه درخصوص نحوه تعامل «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا با پرونده سوریه، گفت: «این امر به ترزا می و ترامپ محدود نیست بلکه تمامی سیاسیون غربی و سازمان‌های غربی در این خصوص موضع‌گیری واحد دارند. آنها نظرِ مخالف خودشان را نمی‌پذیرند و قبول نمی‌کنند که هیچ کشور، یا دولت یا شخصیتی نظر و دیدگاهی متفاوت داشته باشد. این، مصداق تعامل‌شان با سوریه نیز هست.»

 در عین حال یادآور شد: «ما طرف اصلی هستیم که با پشتیبانی روس‌ها و ایرانی‌ها طی سال‌های گذشته با داعش جنگیدیم و می‌جنگیم.»

اسد گفت: «هیچ طرف دیگری، به غیر از ما، نیست که حتی به صورت جزئی چنین کاری را انجام بدهد. اگر از غرب و ائتلاف نظامی غربی، که تحت فرماندهی آمریکایی‌ها است، سخن می‌گویی باید بدانی که در واقع آنها از داعش حمایت می‌کنند؛ چرا که آنها مانندِ داعش به ارتش سوریه حمله می‌کنند.

روس‌ها و ایرانی‌ها به دعوت دولت سوریه آمده‌اند

رئیس جمهور سوریه در ادامه مصاحبه خود حضور نیروهای روس در کشورش را مشروع خواند و گفت که روس‌ها به دعوت دولت سوریه آمده‌اند.

وی تصریح کرد: روس‌ها به دعوت دولت سوریه آمده‌اند و حضور آنها مشروع است. همین امر درخصوص ایرانی‌ها هم صدق می‌کند اما حضور آمریکا و انگلیس در سوریه نه تنها نامشروع و غیرقانونی است بلکه تجاوز به خاک سوریه به شمار می‌رود.

بشار اسد افزود: آنها (انگلیس و آمریکا) حاکمیت کشوری برخوردار از حاکمیت یعنی سوریه را نقض می کنند و درنتیجه حضور آنها غیرقانونی است و نامشروع است.

رئیس جمهور سوریه با اشار به اینکه " نگاه غرب به سوریه در تغییر دولت این کشور است زیرا این دولت مناسب سیاست‌های آنها نیست" افزود: آنها دروغ می گویند و از سلاح شیمیایی سخن بر زبان می رانند و اینکه رئیس جمهور بد است و ملت خودش را می‌کشد و از آزادی و از تظاهرات‌های مسالمت آمی حرف می‌زنند که همه این دروغ پردازی‌ها صرفا دستاویزهایی برای رسیدن به هدف اصلی خود یعنی تغییر دولت سوریه است.

اسد تأکید کرد: نظرم این است که این یک سیاست استعماری است و چیز جدیدی نیست. آنها سیاست خود را از زمان شیوه استعماری قدیم خود تغییر نداده‌اند فقط اما امروز نقاب‌های مختلف و جدیدی را بکار می‌گیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز