یک کارشناس خاورمیانه در گفت‌و گو با برنا:

قهر و آشتی اردن با عربستان نباید ما را فریب دهد

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۵:۱۲:۰۴
کد خبر: ۷۱۸۸۳۷
قهر و آشتی اردن با عربستان نباید ما را فریب دهد
کارشناس خاورمیانه گفت: اردن همچنان در مدار عربستان سعودی باقی می‌ماند و این دیگ جوشان سوپاپ اطمینانی هم دارد که شاهد بودیم بلافاصله عمل کرد و با یک جلسه چند ساعته عربستان سعودی و همسایگان اردن و با وعده کمک، بحران فروکش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ اعتراضات اردن بر سر افزایش مالیات‌ها و فروکش کردن آن بلافاصله پس از برگزاری اجلاسی عربی به ابتکار عربستان سعودی برای کمک به این کشور، این گمان را که ریشه این وقایع را باید در خارج از اردن دید، تقویت کرده است.

همزمانی این اعتراضات با وقایع مرتبط با انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و نیز تحرکات پادشاه اردن برای فرستادن پیام احیای روابط با ایران نیز قابل توجه است.

«حسن لاسجردی»، کارشناس مسائل خاورمیانه عربی، در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: «اگرچه اعتراضات اردن مسبوق به سابقه بود اما موج اخیر بحران در اسن کشور ریشه خارجی دارد. نمونه آن را در تونس داشتیم و حتی در سوریه. اما اردن با سوریه متفاوت است و این کشور تحت زعامت خاندان هاشمی همواره بر خط نوعی ناسیونالیسم عربی قبیله‌ای حرکت کرده که همپوشانی زیادی با برخی دیگر از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی دارد. در سوریه ما شاهد یک کشور عربی با حکومتی علوی هستیم که بر مبنای اصولی ایدئولوژیک حرکت می‌کند اما اردن  اینطور نیست. از این رو دامن زدن به بحران در این کشور از سوی عربستان سعودی و شرکا، نوعی درگیری داخلی و ناشی از رقابت درون یک جریان است.»

لاسجردی در خصوص ریشه این رقابت‌ها میان اردن و سعودی گفت: «اردن می خواهد موقعیت منحصر به فرد خود در تولیت اماکن مقدس قدس را حفظ کند اما عربستان در زمین شکل گیری معامله قرن که از سوی آمریکا مطرح شده بازی می‌کند؛ معامله‌ای که بر اساس آن اسرائیل کل بیت‌المقدس را به اشغال خود در می‌آورد. تنها مشکل اردن همین است.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: «خرسندی بسیاری را در داخل ایران از این وضعیت شاهد بودیم. اما این قهر و آشتی‌ها نباید ما را به اشتباه بیندازد. اردن همچنان در مدار عربستان سعودی باقی می‌ماند و این دیگ جوشان سوپاپ اطمینانی هم دارد که شاهد بودیم بلافاصله عمل کرد و با یک جلسه چند ساعته عربستان سعودی و همسایگان اردن و با وعده کمک، بحران فروکش کرد.

او در پایان گفت: در همه بحران‌های خاورمیانه، بازیگران متعددی حضور دارند در اردن نیز همینطور است. هم آمریکا و اسرائیل و هم عربستان سعودی به اردن فشار آوردند. اما از آنجایی که اردن کشوری است که با وجود داشتن نظامی اقتدارگرا با احزاب مخالف برخورد میانه‌روانه‌ای دارد، از این رو چنین بحران‌هایی در حال حاضر در آن عمیق نمی‌شود و به سایر نقاط سرایت نخواهد کرد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز