سفیر و دیپلمات پیشین با اشاره به سفر رئیس جمهور به دو کشور اروپایی:

سوئیس و اتریش تحریم شکن هستند/ احتمال مشارکت سوییس در باز کردن کانال مهم مبادلات مالی

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۵:۲۱:۵۸
کد خبر: ۷۱۹۳۵۵
سوئیس و اتریش تحریم شکن هستند/ احتمال مشارکت سوییس در باز کردن کانال مهم مبادلات مالی
سفری که دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، به دعوت رسمی روسای جمهوری سوئیس و اتریش، به این دو کشور در پیش دارد، اگرچه امری معمول برای مقامات هر کشوری است؛ اما در این برهه خاص که پس از خروج آمریکا از برجام است، رنگ و بوی دیگری دارد.

به گزارش گروه سیاست خارجی و دیپلماسی خبرگزاری برنا؛ همراهی رئیس‌جمهور از سوی هیأتی از بازرگانان و فعالان اقتصادی این سوال را دوباره پیش می‌کشد که همکاری‌های اقتصادی با اروپا در شرایط جدید تا چه حد ممکن و دو کشور سوئیس و اتریش چه نقشی در این میان خواهند داشت؟

«جاوید قربان اغلو»، سفیر و دیپلمات سابق و کارشناس سیاست خارجی، در این خصوص به برنا می‌گوید: «فارغ از اینکه تحریم وجود دارد یا خیر، این دو سفر از مدتها پیش برنامه‌ریزی شده اند و ناگهانی نیستند. اما روشن است که اروپا با انگیزه‌های مختلف می‌خواهد برجام حفظ شود. انگیزه سیاسی-امنیتی هم برای اروپا اولویت دارد و چنانچه اهداف اقتصادی صرف در میان بود، محال بود که اروپا بین ایران و آمریکا ایران را انتخاب کند. این مسئله را خانم موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز در بیانیه خود پس از خروج آمریکا از برجام گوشزد کرد. این اهداف سیاسی و امنتی یک حفظ پرستیژ سیاسی اروپاست و دیگری اینکه به دود خطر افتادن امنیت منطقه غرب آسیا بیش از هر کس به چشم اروپا می‌رود، نه آمریکا.»

جاوید اغلو درباره اهمیت سیاسی برجام برای اروپا گفت: «به خاطر بیاورید که پیش از خروج آمریکا از برجام، مسئولان آلمان، فرانسه و بریتانیا از وی خواستند دست کم این اقدام را به تعویق اندازد. اما ترامپ حتی سه روز زودتر از موعد مقرر از برجام خارج شد و به اروپا دهن کچی کرد. این توهین برای اروپا قابل پذیرش نیست. مسئله پرستیژ بین‌المللی اروپا در میان است. اینکه یک متحد بزند زیر توافقی که با سایر متحدان دارد و آنها تنها نظاره‌گر باشند، برایشان غیر قابل پذیرش است.»

این دیپلمات پیشین درباره جایگاه و نقش احتمالی سوئیس و اتریش در حفظ روابط اقتصادی با اروپا گفت: «سوئیس انتخاب بسیار مناسبی برای حفظ روابط اقتصادی با اروپاست. این کشور با اینکه عضو اتحادیه اروپا نیست اما از آمریکا تبعیتی ندارد. آمریکایی‌ها توان اعمال فشار بر این کشور و تحریم آن را ندارند. چه بسا اروپا راه حل را در توافق با سوئیس برای باز کردن یک کانال مهم مبادلات مالی و همکاری‌های اقتصادی دیده باشد.

اتریش نیز نقش مناسبی می‌تواند ایفاء کند چرا که این کشور در سیاست خارجی خود جسارت دارد. از این رو به نظر می‌رسد تمرکز بر این دو کشور و زمینه‌سازی برای همکاری گسترده با آنها در سفر رئیس‌جمهور می‌تواند امکان مناسبی برای غلبه بر تحریم‌های آمریکا در اختیار ایران بگذارد. این دو کشور به صورت بالقوه تحریم‌شکنند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز