نظر متفاوت یک کارشناس بین‌الملل درباره تحولات اردن؛

صباح زنگنه: دست دولت اردن پشت سناریوی اعتراضات داخلی است/ اردن با القا بهبود روابط با ایران بدنبال کمک مالی از عربستان و امارات بود

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۵:۰۳:۵۳
کد خبر: ۷۲۰۷۶۵
صباح زنگنه: دست دولت اردن پشت سناریوی اعتراضات داخلی است/ اردن با القا بهبود روابط با ایران بدنبال کمک مالی از عربستان و امارات بود
تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: دولت اردن خود به نوعی در تنور اعتراضات اولیه در این کشور دمید و کنترل آن را به دست گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ پس از شکل گیری اعتراضات اردن و همزمانی نسبی آن با اعتراض این کشور به انتقال سفارت آمریکا به قدس و افشای طرح‌هایی برای حذف اردن از تولیت مسجدالاقصی، بسیاری بر این باور بودند که صحنه‌گردان این اعتراضات دولت‌های رقیب اردن در منطقه همچون عربستان سعودی هستند.

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل نظر متفاوتی در این زمینه دارد.

«صباح زنگنه»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفتگو با برنا می‌گوید: «اعتراضات اردن مدیریت شده بود. این اعتراضات کشورهای خلیج فارس و همسایه را نگران کرد که به خودشان سرایت کند. در واقع دولت اردن خود به نوعی در تنور اعتراضات اولیه دمید و کنترل آن را به دست گرفت. شاهد بودیم که تظاهرات تا آستانه قابل تحملی پیش رفت، حتی شعارهایی هم علیه پادشاه داده شد اما بعد فروکش کرد. بلافاصله هم عکس العمل سه کشور عربستان، امارات و کویت  را دیدیم که اقدام برای کمک مالی کردند. البته کمک مالی خیلی هم جدی نبود چون بخشی از آن به عنوان ودیعه در بانک‌ها می ماند و معلوم نیست به صورت عملی به بهبود وضع کمک کند.»

زنگنه ادامه داد: «از طرف دیگر بن سلمان، نتانیاهو و کوشنر (داماد ترامپ) به دنبال پایان دادن به مسئله قدس شریفند. با راه اندازی اولیه اعتراضات اینها یک فشاری به شاه اردن آوردند تا برای تن دادن به معامله قرن تا اردن از ادعای قیمومیت بر اوقاف بیت المقدس دست بکشد.»

نماینده پیشن مجلس در خصوص یکی دو اقدام نمادین اردن و نمایش ابزار دوستی با ایران گفت: «این بخشی از سناریوی دولت اردن است که با یکی دو دیدار حاشیه ای که اتفاق افتاد القاء شد که اردن به ایران نزدیک می‌شود. اردن با این کار به عربستان و امارات برای کمک مالی  فشار آورد. کما اینکه شاهد بودیم بعد از جلسه ای که برای کمک مالی برگزار شد اردن سفیر خود را دوباره از تهران فراخواند (دست کم در این باره خبرسازی کرد) تا نشان دهد پیام را گرفته و رابطه با ایران را توسعه نمی دهد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز