آلمان، در مسیر تقابل یا همراهی با ایران؟

۱۳۹۷/۰۴/۰۱ - ۱۵:۱۹:۴۹
کد خبر: ۷۲۰۸۲۵
آلمان، در مسیر تقابل یا همراهی با ایران؟
صدراعظم آلمان می‌گوید باید رویکرد تهاجمی ایران در خاورمیانه را به چالش بکشیم. آنگلا مرکل مدعی شده است نیازمند یک رویکرد فوری برای به چالش کشیدن سیاست ایران در منطقه هستیم. اما آیا این رویکرد اصلی آلمان در قبال ایران است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، خبرگزاری رویترز گزارش داده که صدراعظم آلمان همچنین مدعی شده است که آلمان نیاز فوری به یافتن راه حلی برای به چالش کشیدن آنچه تمایلات تهاجمی ایران در خاورمیانه خوانده است، دارد. این ادعاهای مرکل در حالی مطرح شد که او در کنفرانسی در امان پایتخت اردن در کنار ملک عبدلله دوم پادشاه اردن حضور داشت.

رویکرد اروپایی آلمان در قبال ایران و برجام

آلمان در کنار بریتانیا و فرانسه، موتور اتحادیه اروپا به شمار می‌آمد. پس از خروج بریتانیایی‌ها از اتحاد اروپا، محور آلمان-فرانسه ستون فقرات اتحادیه اروپا است و بدون یکی از این دو کشور دیگر اتحادیه اروپایی وجود نخواهد داشت.

پس از خروج آمریکای ترامپ از برجام، این اروپا است که بیش از سایرین به دنبال حفظ برجام و به تبع آن حفظ موقعیت خود در برابر آمریکاست؛ و تلاش‌های اروپا در عمل معنایی جز تلاش‌های آلمان و فرانسه، البته در کنار سایر اعضا، ندارد.

آلمان به دنبال حفظ ارتباط ایران با سوئیفت

وال استریت ژورنال نوشت که آلمان تلاش می‌کند که ایران به شبکه سوئیفت - جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی - متصل بماند. در این گزارش به قلم مارک دوبوویتز و ریچارد گلدبرگ آمده است: در حالیکه آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران اقدام می‌کند، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در پشت پرده تلاش می‌کند که تلاش‌های آمریکا را تضعیف کند.

نویسنده این گزارش اینطور ادامه داده است که : نحوه واکنش ترامپ می‌تواند راهبرد او برای اعمال فشار حداکثری به ایران را چه پیروز شود یا شکست بخورد، را تضعیف کند.

وال استریت ژورنال در ادامه افزود: مقامات آلمانی در بریفینگ‌هایی در واشنگتن هدف‌شان را نشان داده‌اند و آن این است که آنها اطمینان حاصل کنند که ایران به سیستم سوئیفت متصل می‌ماند.

این روزنامه نوشت: با حمایت از دسترسی ایران به شبکه سوئیفت، آلمان امیدوار است که توان و امکان اروپا برای پرداخت پول نفت ایران را حفظ کند، و پول صادرات اروپایی را دریافت کند، اقدامی که تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند.

اهمیت متصل ماندن به این سیستم مالی، برای مبادلات تجاری ایران بر کسی پوشیده نیست.چنانچه گزارش وال استریت ژورنال صحت داشته باشد، نمی توان این احتمال را نادیده گرفت که مواضع و اظهارنظرهایی از آن دست که آنگلا مرکل در دیدار با پادشاه اردن عنوان کرد تنها برای کاستن از فشار آمریکایی‌ها، لابی صهیونیسم و جریان‌های تندروی عربی برای حمایت اقتصادی از ارتباطات جهانی ایران در امور اقتصادی باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز