یک کارشناس اوراسیا در گفتگو با برنا:

اردوغان شانس چندانی برای پیروزی ندارد/ احتمال پیروزی «مرال آکشنر» در انتخابات

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۵:۲۰:۳۹
کد خبر: ۷۲۱۱۸۵
اردوغان شانس چندانی برای پیروزی ندارد/ احتمال پیروزی «مرال آکشنر» در انتخابات
16 سال از زمانی که حزب «عدالت و توسعه» قدرت را در ترکیه به دست گرفته می‌گذرد و این نخستین‌بار است که حزب مطلوب «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، دچار عدم اطمینان از دستیابی به نتیجه مطلوب است. در همه‌پرسی برگزار شده در ماه آوریل، آنان توانستند به‌طور محدود تغییراتی در قانون اساسی ترکیه ایجاد کنند و سازوکار حکم‌رانی این کشور را از مدل پارلمانی به نظامی با مرکزیت ریاست‌جمهوری سوق دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ «رجب طیب اردغان»، رئیس جمهور فعلی ترکیه، تلاش زیادی کرد تا به صورت کاملاً غیرمنتظره زمان انتخابات را از نوامبر ۲۰۱۹ به ژوئن ۲۰۱۸ تغییر دهد و موفق شد. اما از سوی دیگر انتخابات فعلی ترکیه بیم و امیدهای بسیاری را برای احزاب مخالف و موافق به دنبال دارد، بیم و امیدهایی که باید دید، پس از ۲۴ ژوئن آیا می‌توانند مأوایی برای خود پیدا کنند یا خیر. 

بسیاری از ناظران، موقعیت حزب نیک به رهبری خانم مرال آکشنر را برتر ارزیابی می‌کنند. حزبی که طیف گسترده‌ای از مخالفان راستگرا و چپگرای اردوغان را در خود دارد.

«بهرام امیراحمدیان»، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اوراسیا، در گفتگو با برنا در خصوص وضعیت اردوغان در این انتخابات می‌گوید: «بر اساس نظرسنجی‌ها این حزب شانس بالایی برای برنده شدن دارد؛ ارمنیان، کردها، زن‌ها که به دلیل سیاست‌های اردوغان روز به روز محدودتر می‌شوند، کمالیست‌ها و کسانی که از کودتا و تصفیه‌های پس از آن آسیب دیدند به آن رای خواهند داد.»

این استاد دانشگاه درباره موقعیت اردوغان ادامه در انتخابات ادامه داد: «آقای اردوغان خودش می‌داند که دیگر آن موقعیت کاریزمای گذشته را ندارد. بعد از ماجرای سرنگون کردن هواپیمای روس و معذرت‌خواهی پس از آن و اتخاذ مواضع ضد و نقیض و متفاوت و تغییر موضع پی‌درپی در خصوص سوریه، اقبال عمومی نسبت به وی بسیار کم شده است. اگرچه همچنان عظمت‌طلبانی که به دنبال احیای امپراطوری عثمانی هستند به وی روی خوش نشان می‌دهند. در فضای پس از بهار عربی مشاهده کردیم که اردوغان به سمت سیاست نوعثمانی گری و احیای نفوذ این کشور در سرزمین‌هایی که روزگاری زیر سیطره آن بودند، رفت. اما از دور قبلی انتخابات از این سیاست نیز عدول کرده است. از طرف دیگر همه این حرکات نه تنها اتحادیه اروپا را برای پذیرش ترکیه تحریک نکرد بلکه بالعکس باعث شده این اتحادیه بیش از پیش از ترکیه و پذیرفتن آن سر باز زند.

از طرف دیگر گرچه از این سیاست تا حدودی دست برداشته‌اند در پس ذهن همه اعضای اک‌پارتی این آرمان وجود دارد. اردوغان پیشتر گفته بود تا سال 2023 که صدمین سالگرد تشکیل جمهوری ترکیه است، این کشور را به یکی از ده اقتصاد برتر جهان تبدیل خواهد کرد. اگرچه در این راه موفق نبوده اما این نشان دهنده پس‌زمینه‌های ذهنی او و حزب متبوعش است.»

احمدیان ادامه داد: «اردوغان آنطور که رسانه‌های هوادارش می‌گویند شانسی برای پیروزی دست کم در دور اول ندارد و در دور دوم هم بخت او به مراتب کمتر خواهد شد. فضای سیاسی ترکیه کاملاً نسبت به دور قبلی انتخابات متفاوت است. این انتخابات صف آرایی میان موافقان و مخالفان نظام ریاستی است. همه مخالفان اردوغان برای حمایت از احیای نظام پارلمانی به صحنه خواهند آمد.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا درباره احتمال تقلب در این انتخابات گفت: «احتمال آن می‌رود اما زیر ذره‌بین بودن ترکیه از سوی اتحادیه اروپا و ناظران بین‌المللی آنها را برای چنین کاری بسیار محتاط خواهد کرد. از طرف دیگر اردوغان همه ابزارهای حکومتی و تبلیغاتی را در انحاصر خودش گرفته و قطعا روی انتخابات به نفع خود اثر می‌گذارد. اما جامعه مدنی ترکیه و رهبر حزب مخالف نیز در موقعیت خوبی هستند و همه تلاششان این است اردوغان را به زانو در بیاورند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز