یک کارشناس سیاست خارجی:

سوئیس و اتریش می‌توانند در رفع نیاز ایران به ارتباطات بانکی مؤثر عمل کنند/ سفرهای اروپایی رئیس جمهور تبلیغات ضد ایرانی را خنثی می‌کند

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۴:۵۰:۰۳
کد خبر: ۷۲۴۶۹۴
سوئیس و اتریش می‌توانند در رفع نیاز ایران به ارتباطات بانکی مؤثر عمل کنند/ سفرهای اروپایی رئیس جمهور  تبلیغات ضد ایرانی را خنثی می‌کند
یک کارشناس روابط بین‌الملل و سیاست خارجی ابراز امیدواری کرد سفرهایرئیس جمهور به اتریش و سوئیس بتواند در شرایط فعلی ارتباطات پولی و بانکی ایران را تقویت کند.

به گزارش گروه سیاست‌خارجی و دیپلماسی خبرگزاری برنا؛ «فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق و کارشناس سیاست خارجی، درباره سفر اروپایی رئیس جمهور به برنا می‌گوید: «خروج آمریکا از برجام تنها خروج یک کشور نیست؛ بلکه با تهدید کشورهای دیگر همراه است و اگر این نبود ایران بدون آمریکا هم می‌توانست با دیگران به راحتی کنار بیاید. تلاش آمریکا این است که بگوید ایران کشور دردسرسازی است. از این رو تقویت ارتباط با کشورهای اروپایی باید مد نظر باشد.»

مجلسی درباره اهمیت مقصد سفرهای رئیس جمهور گفت: «سوئیس کشور بی‌طرفی است در اروپا ولی آنها در شرایط جدید با احتیاط رفتار می‌کنند. ستون اصلی اقتصاد سوئیس بانکداری است و این بانک‌ها با آمریکا مراودات گسترده دارند. از این رو تلاش برای ترغیب این کشور برای مراوده مالی با ایران مهم است.

وی افزود: اتریش نیز در اتحادیه اروپا کشور تأثیرگذاری است و ما در مراحل قبلی تحریم‌ها نیز شاهد بودیم که این کشور در میان سایر کشورهای اروپایی سازگاری و همکاری بیشتری با ایران داشت. از آنجایی که مشکل ایران ارتباطات پولی و بانکی است، این احتمال که بانک‌های کوچک این کشور بتوانند بخشی از این مشکل ایران را حل کنند می‌رود و سفر آقای روحانی به اتریش از این منظر بسیار مفید و مثبت است.»

مجلسی ادامه داد: «از طرف دیگر این سفرها در داخل هم می‌توانند اثرات مثبت داشته باشند. ارتباط با جهان بیرون مسائل و نگاه اروپا را به داخل ایران منعکس می‌کند. این می‌تواند نگاه منطقی به دنیا را در  سیاست‌گذاری‌ها تقویت کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با تبلیغاتی که راجع به ایران در دنیا صورت گرفته است، هر اروپایی که به ایران می‌آید حیرت می‌کند که واقعیت ایران بسیار با آنچه در رسانه‌ها به نظر می‌آید، تفاوت دارد. می‌بیند اینجا مردمی صلح‌طلب و دوستدار آرامش زندگی می‌کنند. روی دیگر سکه رفتن مقامات ایرانی به کشورهای اروپایی است؛ مراودات این چنینی هیچ نفعی هم که نداشته باشند، دست کم توهمات آنها را خنثی می‌کند؛ چرا که هرگز نباید اینطور به نظر رسد که ایران درها را به روی خودش بسته است.»

این کارشناس سیاست خارجی همچنین با هشدار درباره برخی مسائل حساسیت برانگیز در اروپا گفت: «در اروپا حساسیت به رژیم اسرائیل حتی از آمریکا بالاتر است و مقامات ایرانی در محاسبات خود این را نیز باید در نظر گیرند. مشکل اصلی ایران در فضای تحریم ارتباطات مالی و بانکی است و یهودیان در اروپا قدرت اصلی خود را از راه بانکداری اعمال می‌کنند. این نکته‌ای است که در مراودات با اروپایی‌ها باید در نظر داشت.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز