سفیر سابق ایران در سوئیس:

قدرت سوئیس و اتریش در ظرفیت‌های مالی است/ این سفرها می‌تواند به شکاف اروپا و آمریکا دامن ‌بزند/ بازداشت دیپلمات ایرانی نشانه همراهی راست افراطی اروپا با آمریکاست

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۱۳:۴۸:۲۶
کد خبر: ۷۲۵۱۷۵
قدرت سوئیس و اتریش در ظرفیت‌های مالی است/ این سفرها می‌تواند به شکاف اروپا و آمریکا دامن ‌بزند/ بازداشت دیپلمات ایرانی نشانه همراهی راست افراطی اروپا با آمریکاست
سفیر سابق ایران در سوئیس گفت: بازداشت دیپلمات ایرانی نشانه همراهی راست افراطی اروپا با آمریکاست.

به گزارش گروه سیاست‌خارجی و بین‌الملل برنا؛ «محمدحسین ملائک»، سفیر سابق کشورمان در سوئیس، درباره سفرهای رئیس‌جمهور به سوئیس و اتریش به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «سفر اقای رئیس جمهور به دو کشور اروپایی در پیچیده ترین مقاطع در روابط خارجی اروپا با آمریکا صورت می گیرد. اروپا از یک طرف با آمریکای یکجانبه گرا و یاغی روبروست که همه روابط خارجی خود را بر ندیده انگاشتن جامعه جهانی، تفاهمات و سازمانهای بین المللی قرار داده است. از طرف دیگر با ایرانی روبروست که تلاش دارد انزوایی را که آمریکا و حلقه صهیونیستی حاکم بر سیاست های این کشور بر آن تحمیل می کند را با رفتاری عاقلانه و مناسب بشکند و تنها دستاورد اروپا در نظام چند جانبه گرایی را حفظ کند.»

ملائک درباره اهمیت سفر به این دو کشور گفت: «این سفر از این نظر که در آستانه تحریم های اعلامی آمریکا علیه ایران صورت می پذیرد از نظر سمبلیک اهمیت دارد  و نشان می دهد  که اروپا بطور کل بنا ندارد در برابر سیاستهای یک سویه شخص آقای ترامپ کرنش داشته باشد. البته انتظاری بیش از حفظ ظاهر نباید از این کشورها داشت که در حد خود اهمیت دارد.

این دیپلمات افزود: باید در نظر داشت دو کشور سوئیس و اتریش وزنه سیاسی مهمی در اروپا و غرب محسوب نمی شوند و در پروسه برجام نیز نقش با اهمیتی غیر از محل برگزاری جلسات نداشته اند. قدرت این دو کشور در  ظرفیت های  مالی، اقتصادی و واسطگی تجاری است.  سفر ریاست جمهوری ایران به این دوکشور البته از نظر تشریفاتی در پاسخ به سفر رهبران آنها به ایران در سالهای پس از برجام است. ایران با هریک از این کشورها رابطه قدیمی تجاری و صنعتی و مالی دارد. بانکهای این دو کشور در رابطه با ایران فعال بوده‌اند و می‌توانند در فرایند تحریم های پیش رو برای ایران گشای‌هایی داشته باشند. اما بطور کلی با توجه به اینکه اتریش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را نیز بعهده دارد و از طرف دیگر قرار است اتحادیه بسته جدیدی را برای همکاری با ایران در دوران تحریم های آمریکا ارائه دهد، این سفر  در مقطع اجرایی مهمی تنظیم گردیده است.»

سفیر سابق کشورمان در سوئیس درباره تأثیر احتمالی این سفرها در تعمیق شکاف میان اروپا و آمریکا گفت: «بهم خوردن انسجام فکری بین اروپا و آمریکا  با قدرت گرفتن راست افراطی در آمریکا و اعمال سیاستهایی غیر قابل تصور برای اروپا آغاز شده است. موضوع ایران و برجام نیز یکی از این موضوعات مورد اختلاف است و اگر ایران بتواند در داخل این شکاف سیاست با دوامی را دنبال کند؛ شاید بتواند دستاوردهای مهمی را بدست آورد.» 

این دیپلمات سابق با اشاره به دستاورهای اقتصادی سفر اخیر برای حفظ برجام ادامه داد: «همکاری اقتصادی شرکتهای کوچک اروپایی با ایران دور از انتظار نیست و بر می گردد به چگونگی نیازمندی‌های طرف های ایرانی؛ البته آنها هم با مشکلاتی بخاطر تحریم های  آمریکا روبرو خواهند بود. لازم بذکر است که اروپا به شرکت هایش نمی تواند دستور همکاری با ایران بدهد لیکن برخی از آنها بازار ایران برایشان جذاب است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز