یک کارشناس اتحادیه اروپا و بریتانیا:

«ترزا می» سعی دارد برگزیت حداقلی اجرا شود

۱۳۹۷/۰۴/۲۲ - ۰۵:۵۰:۲۰
کد خبر: ۷۲۸۱۰۶
«ترزا می» سعی دارد برگزیت حداقلی اجرا شود
نخست وزیر انگلیس سعی در اجرای حداقلی برگزیت دارد و اعضای طرفدار در کابینه مثل جانسون و دیویس که کلیدی‌ترین وزرا برای اجرای طرح جدایی بودند، این سیاست را نمی‌پسندند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ «پیروز ایزدی»، کارشناس مسائل اتحادیه اروپا و بریتانیا، در خصوص سیاست «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا، در خصوص اجرای برگزیت به خبرنگار برنا گفت: «خانم می به دنبال اجرای برگزیت است اما به کیفیتی که رابطه کلی بریتانیا با اتحادیه اروپا را دچار تحول اساسی نکند و بریتانیا همچنان بتواند پیوندهای تجاری و اقتصادی محکمی با اتحادیه داشته باشد و از مزایای آن مستفیذ شود. در طرف مقابل اما کسانی که استعفا کردند طرفدار جدایی کامل و برگزیت هستند. در داخل حزب محافظه‌کار این اختلافات بالا گرفته و ترزا می سعی دارد بر آن چیره شود.»

ایزدی درباره علت استعفای وزرای کلیدی اجرای برگزیت از کابینه ترزا می گفت: «توافقی که شکل گرفت بین شخص نخست‌وزیر و نمایندگان پارلمان بود و اعضای طرفدار برگزیت در کابینه مثل جانسون و دیویس که کلیدی‌ترین وزرا برای اجرای طرح جدایی بودند، آن را برنتابیدند. آنها می‌خواهند بریتانیا کلیه پیوندهای خود را با اتحادیه اروپا قطع و به پیمانهای دوجانبه با تک تک کشورهای اروپایی روی بیاورد.»

این کارشناس مسائل اروپا و بریتانیا درباره نحوه توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر کیفیت اجرای برگزیت گفت: «هنوز مشخص نیست که اجرای برگزیت به چه صورت انجام خواهد گرفت و این جدایی با توافق با اتحادیه اروپا همراه است یا خیر. وقتی کامرون که مخالف جدایی بود، در پی نتیجه رفراندوم از سمت خود استعفا کرد، خانم می به عنوان رهبر روند خروج وارد صحنه شد. در این روند وی در تشکیل دولت چند نفر از هوادارن سفت و سخت جدایی را وارد صحنه کرد تا این پیغام را به رای دهندگان بدهد که به نتیجه انتخابات پایبندی کامل دارد. اما اکنون و پس از طی این مدت از انجام رفراندوم، مشخص شده که جدایی کامل از اتحادیه اروپا برای این کشور تبعات ناخوشایندی به همراه دارد. از نظر اقتصادی و سیاسی، مسائلی که در رابطه با ایرلند شمالی وجود دارد و نیز به راه افتادن دوباره موج جدایی خواهی در اسکاتلند.

وی در پایان گفت: در رفراندوم برگزیت نتیجه آرای مخالفان و موافقان بسیار به هم نزدیک بود. به نظر می‌رسد ترزا می به دنبال ایجاد پیوندی بین این دو بخش جامعه بریتانیا است که آن را کاملا دوقطبی کرده اند.

نظر شما