کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با برنا عنوان کرد؛

بدون جلب نظر اروپا، آمریکا نمی‌تواند مسأله اوکراین را با روسیه حل کند/ دیدار پوتین و ترامپ بر رابطه اروپا و آمریکا بی‌تأثیر است

۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۵:۱۳:۲۶
کد خبر: ۷۳۰۵۸۸
بدون جلب نظر اروپا، آمریکا نمی‌تواند مسأله اوکراین را با روسیه حل کند/ دیدار پوتین و ترامپ بر رابطه اروپا و آمریکا بی‌تأثیر است
کارشناس روابط بین‌الملل گفت: بسیار بعید است که توافق احتمالی پوتین با ترامپ بر سر اوکراین مورد حمایت و پذیرش اروپا قرار بگیرد و تأثیری در سیاست اروپا در قبال اوکراین داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ آیا هدف «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، تبدیل ملاقات‌های سطح اول جهانی‌ به یک نمایش مبتذل است که در آن، وی همانند یک رام کننده شلاق بدست سیرک، یا همانند یک مهمان بی‌ ادب به میزبان خود توهین می‌ کند؟

این جملات بخشی از گزارش تحلیلی روزنامه «الموندو» است که در آن آمده است همانطوری که از کارنامه ترامپ پیش بینی‌ می‌ شد، وی به علامت مخالفت با سران کشورهایی، دست برادرانه به پوتین داد.

بسیاری بر این باورند  ترامپ در بروکسل، یک تقابل غیر ضروری با شرکای اروپایی ناتو ایجاد کرد و در سفرش در لندن، عملکرد «ترزا می»‌ نخست وزیر انگلیس را مورد انتقاد قرار داد. در عوض «بوریس جانسون» فوق ملی‌ گرا و یکی‌ از معماران برگزیت را تحسین کرد و با متهم کردن رسانه ها به انتشار اخبار جعلی، اعلام کرد "اتحادیه اروپا، دشمن کشورش است."

«محمد شوری»، کارشناس مسائل روسیه و اروپا، در گفتگو با برنا درباره تأثیرات این دیدار بر شکاف ایجاد شده بین اروپا و آمریکا می‌گوید: «در وهله اول باید در نظر داشت دیدار اخیر نه دیداری برای توافق بر سر مسائل اساسی فی‌مابین روسیه و آمریکا، بلکه تنها برای شکستن فضای سرد در روابط دو کشور و ایجاد یک فضای روانی مثبت انجام گرفت.

وی افزود: مسائلی که رابطه سه وجهی اروپا، روسیه و آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهند را باید از یکدیگر تفکیک کرد. در رابطه با کریمه و اوکراین سیاست اروپا یک سیاست مشخص است؛ اروپایی‌ها در هر حالتی از اوکراین حمایت می‌کنند. از این رو بسیار بعید است که توافق احتمالی پوتین با ترامپ بر سر اوکراین مورد حمایت و پذیرش اروپا قرار بگیرد و تأثیری در سیاست اروپا در قبال اوکراین داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: اما درباره سایر موضوعاتی که به اروپا مربوط است و در دیدار ترامپ با پوتین مطرح شد، به خصوص موضوع ناتو و گسترش آن به شرق، با توجه به نقش تعیین کننده آمریکا در این قبیل موضوعات، حتماً توافق بین آمریکا و روسیه تعیین کننده است.»

این کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص کیفیت تأثیر متغیر روسیه بر روابط اروپا و آمریکا می‌گوید: «طرف دیگر مناسبات بین آمریکا و اروپا، و اروپا و روسیه تحت تأثیر متغیرهای متعددی است و مباحث مقطعی، رسانه‌ای و تبلیغاتی الزاماً تأثیر جدی بر روی این مناسبات ندارد. به نظر می‌رسد در شکاف بین اروپا و آمریکا مسائل بسیار مهمتر از روسیه وجود دارد که تعیین کننده است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز