عربستان، سرزمین وحشت

۱۳۹۷/۰۴/۲۹ - ۱۰:۲۴:۰۲
کد خبر: ۷۳۱۱۵۴
عربستان، سرزمین وحشت
فعالان و شخصیت های حقوق بشری عربستان با انتقاد از زمامداری شاه سعودی و فرزندش هشدار دادند که عربستان به سرزمین هراس تبدیل شده و فرزند شاه سعودی این کشور را به دوران های تاریک گذشته باز می گرداند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، اخبار و گزارشها از وخامت وضعیت جسمی شماری از بازداشت شدگان در زندانهای سعودی و ابتلای برخی از آنها نظیر "سفر الحوالی" و "سلمان العوده" دو مبلغ دینی به بیماریهای مختلف حکایت دارد.

در سایه لاپوشانی ریاض درباره اوضاع بازداشت شدگان، بازداشت کردن به رویه و شاخصه قدرت یا به عبارت دیگر دوران جدید سعودی در سایه زمامداری سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن سلمان فرزندش تبدیل شده است.

با وجود این بایکوت؛ اخباری از پشت دیوارهای بلند زندان به بیروت درز می کند که به توصیف برخی، تصویرگر تحولات درون "مملکت ترس" است.

شاهدات بازداشت شدگان سابق و گزارش های حقوق بشری از موارد بزرگ نقض حقوق بشر از جمله شکنجه زندانیان برای اعتراف به جرمی که مرتکب نشده اند، حکایت دارد.

با وجود وخامت حال برخی از زندانیان اما اینگونه رفتارها با آنها ادامه دارد و سازمان های حقوق بشری از جمله دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل نیز پیوسته خواهان آزادی آنها هستند.

مایکل بیج نایب رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: اقدامات سرکوبگرانه در همه جنبه های زندگی عمومی مردم اعمال می شود. نوعی عدم تسامح در عربستان وجود دارد.

از سوی دیگر، یحیی عیسری فعال حقوق بشری عربستانی گفت: مسئولان سعودی از نظارت سازمان های حقوق بشری هراس دارند زیرا چیزی برای پنهان کردن دارند و آن هم سرکوب واقعی زندانیان است.

وی گفت: اگر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بدنبال بهبود وجهه کشورش است باید به اصلاحات داخلی واقعی و توقف سرکوب روی بیاورد.

در همین حال، عبدالله العوده از چهره های دانشگاهی و فرزند سلمان العوده مبلغ عربستانی زندانی در مقاله خود در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: محمد بن سلمان با برپایی یک نظام حکومتی با رویکرد سلطه گرانه ای بیش از نظام های سابق در عربستان، این کشور را به "دورانهای تاریکی" باز می گرداند

عبدالله العوده افزود: بن سلمان یک پادشاهی مطلق را بیش از هر پادشاهی که گذشتگانش پایه ریزی کردند، بنا می نهد.

وی نوشت: بن سلمان وعده ای نداده است؛ جز اینکه قبضه قدرت خود را تشدید کرده و سرکوب دینی به راه انداخته است. این درحالی است که او در مقابل فقط وعده رفاهی اقتصادی از طریق پروژه اقتصادی موسوم به "نیوم" می دهد.

عبدالله العوده افزود: رویکرد بن سلمان برای تحکیم قدرت مطلقه تحولی دراماتیک در مقایسه با وعده های سابق درخصوص دموکراسی در عربستان به شمار می رود.

وی گفت: واقعیت این است که عربستان به گذشته باز می گردد و در سایه دست برداشتن از وعده دموکراسی، چه بسا بن سلمان درصدد بازگرداندن عربستان به قرون وسطی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز