یک کارشناس حقوق بین‌الملل در گفتگو با برنا:

نمایندگان آمریکا برای فرار از فشار افکار عمومی بین‌المللی در دادگاه لاهه حاضر می‌شوند

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۵:۵۰:۳۸
کد خبر: ۷۳۱۲۱۰
نمایندگان آمریکا برای فرار از فشار افکار عمومی بین‌المللی در دادگاه لاهه حاضر می‌شوند
یک کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: اگرچه شکایت ایران به دادگاه لاهه منجر به حکم اجرایی نمی‌شود اما از نظر تبلیغاتی مثمر ثمر است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ دیوان بین‌المللی دادگستری به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران در این دادگاه بین‌المللی که در هلند واقع شده است، شکایتی را علیه آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌های ایران ثبت کرده است. بنابراین بیانیه، شکایت ایران در رابطه با بازگرداندن همه‌جانبه تحریم‌های آمریکا و نیز اقدامات محدودکننده که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم شرکت‌ها یا افراد ایرانی را هدف قرار می‌دهد و پیشتر با امضای توافق هسته‌ای برداشته شده بود، است.

«علی بیگدلی»، کارشناس حقوق بین‌الملل، در همین رابطه به برنا می‌گوید: «این نخستین بار نیست که ایران از آمریکا به دادگاه لاهه شکایت می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در خرداد سال ۱۳۹۵ درباره اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریکا نسبت به معاهده مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا که در روز ۱۵ آگوست ۱۹۵۵ (۲۳ مرداد ۱۳۴۴) از سوی دو طرف امضا و در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷ (۲۶ خرداد ۱۳۳۶) لازم الاجرا شده است، دادخواستی را در دفتر دیوان بین المللی دادگستری ثبت کرد.

وی افزود: دادگاه لاهه در آستانه جنگ جهانی دوم تأسیس شد. ریشه آن هم برمی‌گردد به تشکیل دیوان دائمی دادگستری بین‌المللی در جامعه ملل که با انحلال جامعه ملل این دیوان نیز از میان رفت و دوباره در سال 1945 تحت عنوان دادگاه لاهه تشکیل شد. احکام این دادگاه از ضمانت اجرایی برخوردار نیستند.»

این کارشناس حقوق بین‌الملل ادامه داد: «در آمریکا برجام به امضای رئیس جمهور آمریکا رسید اما در کنگره تبدیل به قانون نشد. از این رو به نظر می‌رسد آمریکا مرتکب نقض قوانین بین‌المللی نشده است و البته از طرف دیگر تنها به صورت یکجانبه می‌تواند علیه ایران تحریم‌هایی وضع کند. طبق قطعنامه 2230 شورای امنیت در پی امضای برجام کلیه تحریم‌های شورای امنیت لغو و این اصلی‌ترین دستاورد ایران در برجام است. از این رو درصورتی که هریک از طرفین درخصوص اجرای آن شکایتی داشته باشند، طبق این قطعنامه می‌توانند به کمیسیون مشترک برجام، زیر نظر شورای امنیت شکایت کنند.»

وی در خصوص دستاورد احتمالی ایران در شکایت از آمریکا به دادگاه لاهه گفت: «نمایندگان آمریکا مجبورند برای فرار از زیر بار فشار افکار عمومی بین‌المللی در دادگاه حاضر شوند. اما حتی اگر حکمی به نفع ایران صادر شود، دادگاه لاهه نمی‌تواند اجرای آن را تضمین کند. اما صدور چنین حکمی از جنبه تبلیغاتی در میان افکار عمومی بین‌المللی مفید است.»

نظر شما