اعتراف رسانه اسرائیلی به شکست تلاش‌های نتانیاهو برای ایجاد شکاف در مواضع ایران و روسیه

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۱۴:۳۵:۲۳
کد خبر: ۷۳۲۱۲۳
اعتراف رسانه اسرائیلی به شکست تلاش‌های نتانیاهو برای ایجاد شکاف در مواضع ایران و روسیه
یک پایگاه نزدیک به منابع امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گزارش داده تلاش‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف در مواضع ایران و روسیه و خارج کردن نیروهای نزدیک به ایران و حزب‌الله از سوریه شکست خورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، یک پایگاه خبری-تحلیلی نزدیک به منابع امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از شکست تلاش‌های رژیم صهیونیستی در رسیدن توافق با روسیه بر سر جنوب سوریه خبر داده است. 

پایگاه «دبکا» در خبری اختصاصی نوشت: «فرمول آمریکا-روسیه-اسرائیل برای جنوب سوریه که موضوع رایزنی‌های پر تب و تاب در هفته‌های گذشته بوده کارساز واقع نشده است.»

رسانه صهیونیستی نوشته شکست این تلاش‌ها در گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه میان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین میان وزیر دفاع روسیه و وزیر جنگ صهیونیست‌ها عیان بوده است. 

مطابق این گزارش، «تفاهم» ظاهری حاصل‌شده میان سه طرف بر سر جنوب سوریه، از جمله ضمانت‌های روسیه برای عدم حضور نیروهای نزدیک به ایران و حزب‌الله در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی در جولان «غیرقابل اجرا» از آب درآمده است.

 روسیه در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده این کشور با خروج ایران و حزب‌الله از سوریه تا ریشه‌کن شدن تروریسم مخالف است. مسکو همچنین یادآوری کرده مستشاران ایران به دعوت دولت قانونی سوریه و برای مقابله با گروه‌های تروریستی در این کشور حضور دارند. 

علی‌رغم این، «دبکا» شکست تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را حاصل «چرخش ناگهانی روسیه» دانسته و تصریح کرده است: «دیپلمات‌های روسیه ناگهان ادعا کردند که هیچگاه با دور کردن نیروهای حزب‌الله و نیروهای نزدیک به ایران از مرز اسرائیل یا خروج آنها از سوریه موافقت نکرده‌اند.»

منابع نظامی «دبکا» می‌گویند نتانیاهو و «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پاسخ به این موضع روسیه گفته‌اند اسرائیل اکنون مختار خواهد بود به مواضع یا پایگاه‌هایی که نیروهای ایران و حزب‌الله در درعا یا قنیطره ایجاد می‌کنند، حمله کند. 

این گزارش حاکی است در گفت‌وگوی تلفنی میان نتانیاهو و پوتین، تنها تفاهم در دو زمینه پابرجا مانده است: اول) هماهنگی‌های نظامی ارتش سوریه و اسرائیل در سوریه به منظور جلوگیری از درگیری‌ ادامه خواهد داشت و دوم) ارتش روسیه دخالتی در عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی در سوریه نخواهد کرد.

«دبکا» در پایان نوشته نتانیاهو در تماس تلفنی روز جمعه با پوتین متوجه شده که رئیس‌جمهور روسیه هیچ علاقه‌ای جهت همکاری «برای امنیت اسرائیل» ندارد. روابط دو طرف در سطح شخصی احتمالاً ادامه خواهد یافت، اما پیوندهای امنیتی‌شان در سطح راهبردی به پایین‌ترین حد در یک سال گذشته تنزل پیدا خواهد کرد.


 

نظر شما