کارشناس روابط بین‌الملل:

اروپا به دنبال استقلال از آمریکاست/ ترامپ در عمل آمریکا را به سمت انزوا سوق می‌دهد

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۵:۲۹:۴۶
کد خبر: ۷۳۲۵۱۷
اروپا به دنبال استقلال از آمریکاست/ ترامپ در عمل آمریکا را به سمت انزوا سوق می‌دهد
کارشناس روابط بین‌الملل گفت: «شکاف بین اروپا و آمریکا جدی است؛ به خصوص ترامپ هم از آن استقبال می‌کند. اساس سیاست ترامپ بازگشت به انزواطلبی سنتی آمریکاست.»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، «داوود هرمیداس باوند»، کارشناس حقوق و روابط بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «آمریکا تا پیش از جنگ جهانی دوم چنین سیاستی را دنبال می‌کرد و علاقه‌ای به ورود به منازعات جهانی نداشت. اما شرایط دنیا پس از جنگ دوم بین‌الملل آمریکا را ناگذیر از ورود تمام قد به عرصه منازعات در تمام نقاط دنیا کرد.»

هرمیداس باوند در خصوص آینده روابط اروپا و آمریکا گفت: «برنامه ترامپ این است که بودجه ناتو را خود اروپا پرداخت کند. در مورد ژاپن هم همین کار را کردند؛ عربستان نیز به همین صورت. از طرفی چندی پیش خانم مرکل مطرح کرد که ما باید به فکر خودمان باشیم و چتر امنیتی مستقل خودمان را ایجاد کنیم. ترامپ هم از این موضوع استقبال می‌کند.»

این کارشناس روابط بین‌الملل درخصوص توان اروپا برای ایجاد ساختار امنیتی مستقل گفت: «ناتو بعد از جنگ سرد در آستانه فروپاشی بود اما با این توجیه که این سازمان بازوی نظامی شورای امنیت شود، توانستند آن را حفظ کند.

او افزود: ترامپ در حرف قدرت جهانی آمریکا را مطرح می‌کند اما در واقعیت امر به دنبال انزواگرایی است. از این رو اگر اروپا بتواند بر مسائل درونی خود غلبه کند، قدرت ایجاد نیروی دفاعی مستقل را دارد و جالب آنکه آلمان که تا یکی دو دهه پیش برای ایجاد نیروی نظامی تحت محدودیت‌های جدی از سوی شورای امنیت بود، در این زمینه پیشرو است. از طرفی روسیه مانند سابق آنقدر قوی نیست و اروپا به تنهایی می‌تواند از پس روسیه و توسعه نفوذ آن به غرب برآید؛ مشروط بر اینکه آن ساختار امنیتی را ایجاد کند. در مورد اوکراین و کریمه هم این سیستم مفقود بود و ناتو نیز به فرمان آمریکا اقدام قابل توجهی انجام نداد.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره اثر این فرایند بر ایران گفت: «در این مقطع اروپا بر سر ایران نمی‌تواند فشار جدی به آمریکا وارد کند؛ چرا که اروپا در حال حاضر به شدت درگیر مباحث داخل اتحادیه و شرایط بی ثباتی که احتمالاً در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به وجود می‌آید است؛  اما در آینده بسیار محتمل است که ایران بتواند در جبهه اروپا در مقابل آمریکا منافع خود را تأمین کند.»

باوند با اشاره به دیدار اخیر ترامپ و پوتین و طرح مسئله سوریه گفت: هدف روسیه استفاده از سوریه در مواجهه خود با غرب است. اقداماتی که تاکنون آمریکایی‌ها در سوریه انجام داده اند، از جمله هدف قرار دادن مواضع گروه های تروریستی با اطلاع روسیه بوده است.

وی افزود: روسیه در سوریه به دلیل آنکه تصور می‌کرد بشار اسد سقوط خواهد کرد، سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفت ولی وقتی این اتفاق روی نداد و از طرف دیگر به خاطر مسئله جدایی اوکراین و کریمه از سوی غرب منزوی‌شده بود، از سوریه برای ایجاد تعاملات جدید با غرب استفاده کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص سیاست مطلوبی که می‌تواند از سوی ایران در مواجهه با این فعل و انفعلات در روابط روسیه و آمریکا در پیش گرفته شود گفت: «ما باید به غیر از روسها به دنبال تعامل با تمام بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای حفظ منافع ملی خود باشیم و تمام تخم‌مرغ هایمان را در یک سبد قرار ندهیم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز