طرح مصر درباره آشتی ملی فلسطین: حماس پذیرفت، فتح مشروط کرد

۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۰:۰۶:۳۵
کد خبر: ۷۳۵۹۰۸
طرح مصر درباره آشتی ملی فلسطین: حماس پذیرفت، فتح مشروط کرد
جنبش حماس با پیشنهاد مصر درباره طرح آشتی ملی موافقت کرد و جنبش فتح نیز برای موافقت با این پیشنهاد شرط گذاشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا به نقل از روزنامه الحیاة، درحالی که نیکولای ملادینوف، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه بر حمایت بین‌المللی از تلاش‌ها برای پایان دادن به دودستگی تاکید دارد و می‌گوید، مسائل غزه باید از طریق قوانین فلسطین حل و فصل شود، جنبش فتح و مقامات سازمان اطلاعات مصر پیرامون پرونده تحویل اداره غزه و پرونده امنیت به دولت وفاق ملی، توافق کردند.

یک منبع فلسطینی به الحیاة گفت، توافق شده که نخست وزیری فلسطین آزادانه یک هفته کار در وزارت‌خانه‌ها و هیئت‌ها را برعهده بگیرد تا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین رایزنی‌های خود را با ماجد فرج، رئیس سرویس اطلاعات فلسطین برای تشکیل دولت متحد آغاز کند. همچنین توافق شده که فرج با توفیق ابونعیم، مدیرکل نیروهای امنیتی داخلی غزه در سریع‌ترین زمان ممکن نشستی برگزار و طرحی انتقالی برای تعیین راه‌کارهای اتحاد دستگاه‌های امنیتی و ادغام آنها با کمک مصر ایجاد کنند.

طبق گفته منابع مصری، هیئت فتح که روز سه شنبه قاهره را ترک کرد با اکثر بندهای پیشنهاد مصر موافقت کرده اما بندهای مربوط به دولت جدید، اجرای این پیشنهاد و زمان اجرای مراحل آن را با قید و شرط پذیرفته است.

این منابع اعلام کردند، هیئت فتح به مصر اعلام کرده که تشکیل دولت وحدت ملی جدید را تنها پس از گذشت دوره‌ای از فعالیت دولت کنونی می‌پذیرد و با انتقال دائمی عوارض و مالیات به تشکیلات خودگردان فلسطین موافق است.

طبق اعلام منابع مذکور، ‌در حال حاضر مصر به دنبال قانع کردن حماس برای قبول برخی شروط فتح در ازای اجرای فوری بندهایی مانند بند مربوط به کارمندان است که حماس آنها را فوری و ضروری می‌داند. قاهره هم به دنبال حل مشکل حقوق این کارمندان با مداخله کشورهای عربی و اروپایی است.

مصر به دنبال انجام برخی اصلاحات اجرای طرح خود است که از طریق ادغام شروط دو جنبش فتح و حماس و سپس متحد کردن آن دو محقق می‌شود.

 

نظر شما