در پی اعلام توافق آتش‌بس با اسرائیل؛

دعوای فتح و حماس دوباره اوج گرفت

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۱۰:۳۱:۴۵
کد خبر: ۷۳۷۲۸۲
دعوای فتح و حماس دوباره اوج گرفت
اختلافات و دعوای رسانه‌ای میان فتح و حماس در پی اعلام توافق آتش‌بس احتمالی با رژیم صهیونیستی در نوار غزه شدت گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا به نقل از سایت ارم نیوز، جنبش فتح فلسطین با صدور بیانیه‌ای از حماس خواست با تلاش‌های فلسطینی‌ها برای وحدت همسو باشد و از انعقاد توافق آتش‌بس با اسرائیل در ازای کمک‌های بشردوستانه خودداری کند.

در این بیانیه ادعا شده است: این توافق جدای از تشکیلات خودگردان اگر حاصل شود کودتای دیگری علیه مردم و وطن و هدیه مجانی به اسرائیل است. هدف آمریکا و اسرائیل از توافق آتش‌بس در غزه جدا کردن این منطقه و توجیه توطئه شوم خود با عنوان "معامله قرن" و از بین بردن مساله فلسطین است.

اسامه القواسمی سخنگوی جنبش فتح تاکید کرد، حماس نه به لحاظ قانونی و نه به لحاظ ملی اختیار لازم را برای عقد توافق با اسرائیل به تنهایی ندارد و باید توجه داشته باشد که قبل از تکمیل توافق آشتی ملی نباید وارد هیچ توافقی با اسرائیل شود.

القواسمی افزود: وحدت ملی بر آتش‌بس اولویت دارد و حماس نباید مساله فلسطین را با کمک‌های انسانی و تسهیلات اقتصادی عوض کند چرا که آن دور زدن راهکار فلسطینی است.

در مقابل حماس اعلام کرد که هرگونه آتش‌بس با اسرائیل در چارچوب ملی درباره آن تصمیم گرفته می‌شود.

سامی ابوزهری، از رهبران حماس از جنبش فتح به دلیل اظهارات مذکور انتقاد کرد.

ابوزهری افزود، کسی به زندگی زیر پرچم اشغالگران افتخار می‌کند و با اشغالگران همکاری امنیتی دارد حق حراج فداکاری‌های غزه را ندارد.

از سوی دیگر رهبران حماس از روز جمعه نشست‌هایی را در سطح دفتر سیاسی در غزه و خارج از اراضی فلسطین برای نهایی کردن پرونده‌های داخلی به ویژه پرونده مربوط به آشتی و آتش‌بس پیشنهادی با اسرائیل برگزار کردند.

این نشست‌ها بعد از رسیدن یک هیئت عالیرتبه از رهبران حماس به نوار غزه از طریق مصر آغاز شد.  این هیئت شامل صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی و موسی ابومرزوق، عزت الرشق، حسام بدران، محمد نصر، ماهر صلاح و موسی دودین از اعضای هیئت سیاسی هستند.

حسن عبدو، تحلیلگر امور سیاسی گفت: نوار غزه اکنون در مقابل توافق اصولی است که در آینده اختلافات و تفسیرهای مختلفی درباره آن وجود خواهد داشت.

وی گفت: اوضاع نوار غزه در این راستا واضح نیست و وجود حماس و پیوستن آن به فضای منطقه‌ای مساله‌ای است که همچنان در این توافق ناواضح است. این توافق احتمالا نوار غزه را از درگیری با اسرائیل کنار خواهد کشید اما پرونده‌های دیگر همچنان بدون حل باقی خواهند ماند.

مخیمر ابوسعده، تحلیلگر سیاسی دیگر می‌گوید: ورود هیئت عالیرتبه از حماس به نوار غزه نشان دهنده آغاز مرحله جدیدی از طریق آتش‌بس طولانی با اسرائیل در ازای پایان محاصره نوار غزه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز