در پی مطرح شدن بحث آتش‌بس با اسرائیل؛

در نشست حماس با گروه‌های فلسطینی در غزه چه گذشت؟

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۱۱:۲۳:۱۹
کد خبر: ۷۳۷۷۰۸
در نشست حماس با گروه‌های فلسطینی در غزه چه گذشت؟
در سایه مطرح شدن طرح آتش‌بس طولانی مدت با اسرائیل و لغو محاصره، جنبش حماس نشستی با رهبران گروه‌های فلسطینی در نوار غزه برای بررسی شرایط و مسایل این منطقه داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای‌ رای الیوم، در این نشست که در هتل الکمودور در ساحل شهر غزه برگزار شد، رهبران گروه‌های جهاد اسلامی، جبهه دموکرات آزادی‌بخش فلسطین، جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین، جبهه عربی و جنبش طرح ملی حضور داشتند اما جنبش فتح غایب این نشست بود.

هانی ثوابته،‌ عضو کمیته مرکزی سراسری جبهه مردمی برای آزادی فلسطینی در گفتگویی ویژه با فلسطین الیوم تاکید کرد: حماس در جریان این نشست تاکید کرد که هیچ توافق آتش‌بسی را با اشغالگران امضا نکرده و نخواهد کرد و به صورت انفرادی هیچ توافقی را صورت نخواهد داد و هر توافقی را با اجماع ملی انجام می‌دهد.

ثوابته افزود: حماس به این گروه‌ها تاکید کرد آنچه رسانه‌ها درباره آتش‌بس مطرح می‌کنند تنها افکار و دیدگاهی است که از سوی نیکولای ملادینوف، فرستاده سازمان ملل و رهبری مصر مطرح شده و ما به واسطه توافق ملی با این ایده‌ها موافقت خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: حماس مخالفت آشکار و صریح خود با معامله حقوق انسانی با مسایل سیاسی را به گروه‌ها و احزاب فلسطینی و نیز تاکید صرف بر بعد انسانی راهپیمایی‌های بازگشت اعلام کرد.

ثوابته گفت: یکی از پیشنهادات مطرح شده این است که راهپیمایی‌های بازگشت و پرواز بادبادک‌های آتش‌زا در مقابل برخی موفقیت‌های اقتصادی متوقف شوند، این معامله از سوی گروه‌های ملی و اسلامی پذیرفته نمی‌شود زیرا این راهپیمایی‌ها راهکاری برای مبارزه است که به روند کمک‌های انسانی ارتباطی ندارد و این راهپیمایی‌ها برای حفاظت از اصول ملی حق بازگشت به فلسطین و نیز برای در هم شکستن کامل محاصره اسرائیل کلید خوردند.

این عضو کمیته مرکزی کل جبهه مردمی آزادسازی فلسطین با تاکید بر اهمیت حمایت از مقاومت فلسطینی‌ها در مبارزاتشان برای لغو محاصره ۱۲ ساله غزه، گفت: گروه‌های ملی و اسلامی از راهپیمایی‌های بازگشت به عنوان راهکاری برای مبارزه با دشمن حمایت می‌کنند.

وی افزود: موضعگیری اعلام شده حماس به گروه‌ها و رسانه‌ها درباره اخبار منتشر شده در مورد برقراری آرامش با دشمن، موضعگیری آشکار و شفاف است و طبق آن تصمیم برای صلح و جنگ به صورت فردی اتخاذ نشده بلکه تنها با یک توافق فلسطینی جامع گرفته خواهد شد.

ثوابته درباره مساله آشتی فلسطین نیز گفت: حماس روند دیدارها و گفتگوهای اخیر در قاهره، پایبندی‌اش به توافقنامه آشتی سال ۲۰۱۱، نتایج کمیته مقدماتی بیروت و توافقنامه سال ۲۰۱۷ را شرح داد.

این عضو جبهه مردمی آزادسازی فلسطین ادامه داد: امن‌ترین راه برای رهایی از اختلافات گروه‌های فلسطینی عمل به توافق به دست آمده در قاهره، اصلاح سازمان آزادی‌بخش فلسطین با ایجاد یک چارچوب رهبری موقت و نیز تشکیل یک شورای ملی و مرکزی است که قادر به تدوین ساختاری جامع  برای مبارزه با اشغالگران باشد و اینکه تمایم توافق‌های پیش از این طبق نقشه راه و جدول زمانی توافق شده اجرا شوند.

ثوابته با تاکید بر اینکه گروه‌های کار ملی و اسلامی با لزوم لغو تحریم‌های اعمال شده به نوار غزه موافق هستند، گفت: صحبت درباره مقابله با معامله قرن از سوی تشکیلات خودگردان همزمان با ادامه تحریم‌ها علیه نوار غزه درست نیست.

حسام بدران، یکی از رهبران جنبش حماس پیش از آغاز این نشست در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت، فعالیت‌های کنونی و نشست‌های جنبش در نوار غزه تمام نشده‌اند و سرزمین ما و شرایط نوار غزه تنها به حماس مربوط نیست، به همین دلیل امروز نشستی با گروه‌ها داریم و پس از آن مردم را در جریان جزئیات بحث و گفت‌وگوهای این نشست قرار خواهیم داد.

بدران افزود: ما اکنون یک هدف استراتژیک داریم و فکر می‌کنم گروه‌های فلسطینی در این هدف با ما همکاری می‌کنند، هدف ما اینست که محاصره باید پایان یابد و زمان آن رسیده که حق عادی فلسطینی‌ها برای زندگی و داشتن یک زندگی خوب بدون عقب‌شینی از اصول ملی‌مان محقق شود.

این رهبر حماس تاکید کرد: بدون وجود تصمیمی توافقی، ملی و فلسطینی امکان هیچ‌گونه اقدام سیاسی یا میدانی یا بهبود شرایط در غزه وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: حماس به تمامی توافق‌های آشتی که با جنبش فتح برای پایان دادن به اختلافات به امضا رسانده، پایبند است.

بدران با اشاره به اینکه موضوع این نشست جنگ و صلح و آرامش بوده و لغو محاصره نیز یک تصمیم ملی است، اظهار داشت: این دیدار برای بررسی مساله آشتی داخلی فلسطین و درهم شکستن محاصره نوار غزه انجام می‌شود.

این رهبر حماس افزود: ما در حماس تحولات را دنبال می‌کنیم اما هر اقدامی با توافق همه انجام می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در مرحله بسیار خطرناک و حساسی زندگی می‌کنیم، ما درباره "معامله قرن" که هدف از آن نابودی مساله فلسطین است، صحبت می‌کنیم.

بدران با اشاره به پایبندی حماس به تمامی توافق‌هایی که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به امضا رسیده‌اند و نیز نشست کمیته مقدماتی در بیروت که هنوز اجرا نشده، تاکید کرد: موضعگیری حماس این است که هیچ دولتی در غزه وجود ندارد، نه دولتی در غزه وجود دارد و نه بدون آن دولتی تشکیل می‌شود، کشور کامل فلسطین از دریا (مدیترانه) تا رودخانه (اردن) است.

دو جنبش فتح و حماس توافقنامه‌های آشتی متعددی را با نظارت مصر و کشورهای عربی برای پایان دادن به اختلافات خود به امضا رساندند.

خلیل الحیة، از دیگران رهبران حماس نیز پیش از این نشست به خبرنگاران گفت: فتح حمله‌ای غیرقابل توجیه و بی‌سابقه را علیه حماس آغاز کرده است، هدف از این حمله برهم زدن معادلات و کارشکنی در تمامی تلاش‌هایی است که برای پایان دادن به محاصره انجام می‌شوند.

جنبش فتح در بیانیه‌ای اعلام کرد، ورود رهبران حماس به مذاکرات "شرم‌آور" با تل‌آویو همان عمل به مهم‌ترین بندهای معامله قرن و به معنای اجرای خطرناک‌ترین هدف آن یعنی جداسازی غزه از دیگر بخش‌های کشور آتی و ایجاد یک کشور کوچک است.

منیر الجاغوب، رئیس دفتر اطلاع‌رسانی کمیساریای برنامه‌ریزی فتح در بیانیه‌ای نسبت به اقداماتی که در راستای جداسازی غزه از رهبری مشروع فلسطین در دست انجام هستند، هشدار داد.

جنبش حماس با رد این اتهامات، اعلام کرد، عملکرد منفی جنبش فتح و حمله رسانه‌ای غیرمسؤولانه و مستمر آن با هدف کارشکنی و بستن راه در برابر هر گونه تلاشی ملی، مصری، منطقه‌ای و بین‌المللی برای برقراری وحدت و پایان دادن به مشکلات ساکنان نوار غزه انجام می‌شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز