یک دیپلمات سابق در گفتگو با برنا مطرح کرد؛

ما به اقتصاد بدون آمریکا عادت کرده‌ایم/ نفس مذاکره ایرادی ندارد/ حمایت همه‌جانبه آمریکا از اسرائیل رابطه با ایران را تحت تأثیر قرار داده است

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۷:۰۷:۲۶
کد خبر: ۷۳۷۸۳۶
ما به اقتصاد بدون آمریکا عادت کرده‌ایم/ نفس مذاکره ایرادی ندارد/ حمایت همه‌جانبه آمریکا از  اسرائیل رابطه با ایران را تحت تأثیر قرار داده است
یک کارشناس سیاست خارجی در خصوص مذاکره احتمالی با آمریکا گفت: «به اعتقاد من باید در خصوص آمریکا به یک تصمیم راهبردی و همه‌جانبه برسیم.»

«فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین‌الملل، به خبرنگار برنا درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا گفت: «اگر وضعیت تقابل ایران و آمریکا را به صفحه شطرنج تشبیه کنیم، در این صورت یکی از وظایف ما خواندن دست طرف مقابل خواهد بود؛ اما در این موضوع آمریکا پیشدستانه دست خود را رو کرده و در واقع با این اقدام خواسته ایران تصمیم نهایی خود را در خصوص مذاکره یا ادامه تقابل بگیرد.»

مجلسی ادامه داد: «برنامه ترامپ این است که از فرار سرمایه و تولید آمریکایی به خارج از کشور و بکارگیری نیروی کار خارجی جلوگیری کند. گمرکات را تقویت و از تولید داخلی آمریکا حمایت کند. در واقع روی کارآمدن ترامپ به نوعی محصول اعتراضات گسترده جنبش وال استریت است. از این رو ترامپ در حال حاضر نوعی انزواگرایی را دنبال می‌کند که هدفش بیرون کشیدن پای آمریکا از بحران‌های منطقه‌ای در گوشه و کنار دنیاست.»

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص آینده تقابل ایران و آمریکا و مذاکره احتمالی گفت: «بین ایران و آمریکا فی نفسه مشکل غیر قابل حلی وجود ندارد. ما نیز چندین دهه است به اقتصاد بدون آمریکا عادت کرده‌ایم و بود و نبود این کشور فرق چندانی برای ما نخواهد داشت. اما یک مسئله مهم در میان است؛ آمریکا هر سیاستی داشته باشد، حفظ اسرائیل جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی این کشور دارد و این کشور در استراتژی کلی خودش می‌خواهد اسرائیل به هر قیمت حفظ شود. از این رو وقتی در مورد اسرائیل صحبت می‌کنیم با یک کشور کوچک در منطقه روبرو نیستیم. همه سیستم امنیتی-نظامی و اقتصادی و مالی آمریکا پشت این کشور است. لابی اسرائیل در همه ساختار سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای آمریکا نفوذ دارد. این موضوع مسئله ما با آمریکا در منطقه را تحت تأثیر قرار داده که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد و به یک تصمیم راهبردی رسید.»

مجلسی ادامه داد: «در حال حاضر ترامپ دست کم در ظاهر خود را مشتاق مذاکره و حل مسائل با ایران نشان می‌دهد و حتی می‌گوید هیچ سیاستی مبنی بر براندازی در ایران دنبال نمی‌کند. چنانچه این یک بلوف نبوده و طرف آمریکایی برای مذاکره بدون پیش‌شرط آمادگی داشته باشد، نفس مذاکره نه تنها ایرادی ندارد بلکه شاید بتواند به راه حلی برای حل مسائل میان دو کشور کمک کند. در بدترین حالت مذاکره بی اثر است و تنها این حسن را دارد که حرف‌مان را با صراحت می‌زنیم و پس از آن توپ در زمین آمریکا خواهد بود.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز