در پی مذاکرات قاهره عنوان شد؛

پیش‌بینی یک مقام حماس درباره توافق با اسرائیل

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۲۲:۲۸
کد خبر: ۷۳۸۴۳۷
پیش‌بینی یک مقام حماس درباره توافق با اسرائیل
یک مسؤول برجسته حماس پیش‌بینی کرد که این جنبش در پایان اوت به توافق آتش‌بس با رژیم صهیونیستی دست یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، این مسؤول برجسته حماس به خبرگزاری آناتولی گفت: مذاکرات کنونی میان دو طرف اواخر اوت به پایان می‌رسد و این مذاکرات درباره آتش‌بس کنونی میان حماس و اسرائیل با نظارت مصر، قطر و سازمان ملل است.

این منبع افزود: دو طرف در طول دو هفته آینده همدیگر را محک خواهند زد. مصر و سازمان ملل برای مذاکرات میانجی‌گری می‌کنند و قطر و ترکیه نقش فعالی در این مذاکرات دارند.

اخیرا اخباری درباره پیشنهاد نیکولای ملادینوف، فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه درباره حل و فصل فراگیر بحران میان حماس و اسرائیل منتشر شد.

در دوره اخیر در پی برگزاری راهپیمایی بازگشت از سوی فلسطینی‌ها درگیری‌هایی میان آنها با نیروهای رژیم صهیونیستی رخ داد که طی آن حدود ۱۵۰ فلسطینی شهید و هزاران تن نیز زخمی شدند.

در پی افزایش این تنش‌ها رژیم صهیونیستی و حماس دنبال راه حلی برای آتش‌بس هستند.

به گفته منابع، جزئیات توافقی که قرار است میان این دو طرف امضا شود، شامل چند مورد از جمله بازگشایی دائم گذرگاه رفح بین نوار غزه و مصر، کاهش محاصره گذرگاه کرم ابوسالم توسط اسرائیل، تاسیس بندر و فرودگاه در شبه جزیره سینای مصر که ساکنان غزه بتوانند از آن استفاده کنند، توقف درگیری‌ها به مدت پنج سال و آزادی چهار اسیر اسرائیلی است.

به موجب این توافق، فلسطینی‌ها نیز درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی و به پرواز درآوردن بالن‌ها و بادبادک‌های آتش‌زا را متوقف خواهند کرد.

در همین راستا اسماعیل هنیه، ‌رئیس دفتر سیاسی حماس روز سه‌شنبه در دیدار با رهبران این جنبش گفت: رهبران حماس تصمیمات خود را به تنهایی نمی‌گیرند بلکه تصمیماتشان را در سطح ملی اتخاذ می‌کنند. ماهیت این مرحله و شدت توطئه‌ای که با آن مواجه هستیم ایجاب می‌کند که فلسطینی‌ها به صورت یکپارچه و متحد علیه این توطئه به پا خیزند.

اسماعیل هنیه در نشست با رهبران حماس اعلام کرد که طی پنج روز گذشته تمامی تحولات مربوط به مساله فلسطین مورد بررسی قرار گرفته و تصمیماتی درباره آشتی، پایان محاصره و صحبت از آتش‌بس با اسرائیل و چگونگی مقابله با تجاوزات اسرائیل اتخاذ شد.

وی گفت: هیئت حماس که روز پنجشنبه وارد غزه شده بود همراه با دیدگاه این جنبش درباره آشتی ملی، پایان محاصره و آتش‌بس با اسرائیل به قاهره بازخواهد گشت.

اواخر هفته گذشته هیئتی از دفتر سیاسی جنبش حماس برای بررسی پیشنهادات مصر و سازمان ملل درخصوص آتش‌بس با اسرائیل و آشتی ملی وارد نوار غزه شده بودند.

روزنامه الحیاة نیز نوشت، هیئت حماس امروز (چهارشنبه) غزه را به مقصد قاهره ترک می‌کند تا رهبری مصر را در جریان موضع‌گیری حماس در قبال مساله آشتی ملی و توافق تبادل اسیران با اسرائیل قرار دهد.

این روزنامه افزود: مصر شرط اسرائیل را به حماس منتقل کرد که حماس نیز با آن مخالفت کرد و خواهان آزادی اسیران آزاد شده در جریان قرارداد "وفا به آزادگان" (قرارداد شلیط) در مقابل هر گونه اطلاعی درباره اسیران اسرائیلی شد.

منابع رهبری فلسطینی به الحیاة گفتند، هیئت حماس به ریاست صلاح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و دو عضو دیگر به نامه‌های روحی مشتهی و خلیلی الحیه به سرتیپ عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر و معاونانش مواضع حماس را اطلاع خواهد داد که به توافق اعضای دفتر سیاسی حماس رسیده است. رهبری حماس از پنجشنبه پیش سلسله نشست‌های طولانی را با گروه‌های فلسطینی برگزار کرده است.

این منابع افزودند، حماس در قبال سند اصلاح شده مصر برای آشتی انعطاف به خرج داده و مواضع خود را به اطلاع مصر خواهد رساند.

به گفته این منابع، رهبری حماس دو بار دیدار داشتند که آخرینش روز گذشته بود و رهبران گروه‌ها در غزه از جمله فتح پیشنهاد کردند یادداشتی به مصر ارائه شود که مورد توافق همه یا اکثر گروه‌ها باشد و به بررسی تمامی مساله در راس آن آشتی بپردازد.

این گروه‌ها نگرانند، سلسله تصمیمات اخیر محمود عباس از جمله تعیین نبیل ابوردینه به عنوان معاون نخست وزیر با هدف مشکل تراشی در روند آشتی و نابودی تلاش‌های مصر برای به ثمر نشاندن آن باشد.

در زمینه آتش‌بس نیز منابع فاش کردند، حماس طرح و شروط اسرائیل را رد کرده است.

این منابع گفتند، هیئت حماس به مصر مواضع خود را درباره آتش‌بسی اعلام خواهد کرد که اوضاع غزه را به وضعیتی که قبل از تسلط حماس در سال ۲۰۰۷ بود، بازگرداند. حماس رد می‌کند که آتش‌بس در مقابل بازگشت اوضاع به قبل از تظاهرات ۳۰ مارس گذشته یا طبق توافق آتش‌بس ۲۰۱۴ باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز