کانادا برای کنترل تنش با عربستان دست به دامن بریتانیا شد

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۳۹:۰۳
کد خبر: ۷۳۸۴۴۶
کانادا برای کنترل تنش با عربستان دست به دامن بریتانیا شد
رویترز به نقل از چند منبع مدعی شده که اتاوا از امارات و انگلیس خواسته تا به حل اختلاف این کشور با عربستان کمک کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، چندین منبع اعلام کردند که در پی تصمیم عربستان بر عدم خرید جو و گندم از کانادا، اوتاوا به تکاپو افتاده تا از امارات و انگلیس بخواهد تا واسطه شده و به کاهش تنش دیپلماتیک با ریاض کمک کنند.

دولت عربستان روز یکشنبه سفیر خود را از کانادا فراخواند و سفیر کانادا در ریاض را نیز اخراج و هرگونه تجارت جدید با کانادا را متوقف و درخواست کانادا برای آزادی فعالان حقوق بشری را محکوم کرد. ریاض اوتاوا را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده بود.

یک منبع اعلام کرد که "جاستین ترودیو" نخست وزیر کانادا درصدد است تا از امارات برای کاهش تنش ها کمک بگیرد. یک منبع دیگر نیز اعلام کرد که کانادا از انگلیس خواسته تا در این زمینه به ایفای نقش بپردازد. دولت انگلیس روز سه شنبه از کانادا و عربستان خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهند.

بازرگانان اروپایی روز سه شنبه اعلام کردند که شرکت های سعودی خریدار گندم به صادر کنندگان جو و گندم اطلاع داده اند که دیگر جو و گندم کانادایی را نخواهند خرید.

تنش میان عربستان و کانادا می تواند به تجارت 4 میلیارد دلاری سالیانه میان این دو کشور آسیب برساند. مجموع صادرات کانادا به عربستان در سال 2017 حدود 1.12 میلیارد دلار یا تنها 0.2 از مجموع صادرات کانادا بوده است. بخش عمده ای از صادرات کانادا به عربستان شامل تانک، نفربرهای زرهی و وسیله نقلیه موتوری بوده است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی به 15 هزار دانشجوی این کشور که در کانادا تحصیل می کنند دستور داده تا این کشور را ترک کنند.

عربستان سعودی، روز دوشنبه سفیر کانادا در این کشور را «عنصری نامطلوب» خوانده و از وی خواسته است که عربستان را ترک کند.

عربستان سعودی همچنین سفیر خود در کانادا را فراخوانده و تعاملات تجاری با اتاوا را به دلیل آنچه «مداخله آشکار کانادا در امور داخلی عربستان» توصیف کرده، به حال تعلیق درآورده است.

این تصمیم خشمگینانه عربستان سعودی پس از آن اتخاذ شد که وزارت خارجه کانادا و سفارت کانادا در ریاض از مقام‌های سعودی خواستند فعالان مدنی، را که بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز