درادامه اعتراض جهانی به سیاست یک جانبه گرایی ترامپ رخ داد؛

"نه" گفتن، بزرگترین بانک‌های آمریکایی به تحریم مالی ایران

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۹:۳۹:۲۸
کد خبر: ۷۴۵۰۶۰
نه گفتن،  بزرگترین بانک‌های آمریکایی به تحریم مالی ایران
بانک های آمریکایی راه خود را از دونالد ترامپ جدا کرده و با مقاومت در برابر تحریم های رییس جمهوری آمریکا نشان داده اند که به تلاش های وی برای قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین المللی متعهد نخواهند بود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، نشریه واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشت: دو بانک برجسته آمریکایی به پایان دادن به دسترسی های مالی ایران متعهد نیستند.

نشریه واشنگتن فری بیکن دریافت دو نهاد مالی بلندپایه آمریکایی به قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین المللی متعهد نخواهند بود، موضوعی که سنگ بنای تحریم های جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در قبال ایران تشکیل می دهد. 

این موضوع به نوبه خود سبب تشدید نگرانی ها در میان مقامات آمریکایی در ارتباط با تلاش های کشورهای اروپایی و هم پیمانان منطقه ای ایران برای دور زدن تحریم های جدید آمریکا در آستانه فرا رسیدن چهارم نوامبر (13 آبان) ، روز اجرای ضرب الاجل، شده است. 

عدم همراهی دو بانک معتبر و بزرگ آمریکایی با دولت ترامپ در حالی است که 16 سناتور جمهوریخواه آمریکا روز پنجشنبه در نامه ای به «استیو منوچین» وزیر خزانه داری این کشور خواستار قطع دسترسی ایران به شبکه مالی سوئیفت شده بودند.

قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی در این نامه‌ نوشتند: "اجرای سریع و قاطعانه امری حیاتی در موفقیت سیاست اعمال فشار حداکثری است. اگر جمهوری اسلامی همچنان به سوئیفت متصل باقی بماند، اعمال فشار حداکثری با موفقیت همراه نخواهد شد."

جی پی مورگان و سیتی بنک، دو نهاد مالی بلندپایه آمریکایی، که در شبکه مالی سوئیفت حضور دارند، شبکه ای که سبب تسهیل مراودات بانکی در سطح بین المللی می شود، از پاسخ دادن به سوال فری بیکن در این باره که آیا آن ها قصد دارند دسترسی ایران از این شبکه قطع کنند و به تحریم های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ پایبند باشند، پاسخ ندادند.

­هر دو بانک می توانند نقشی محوری در تضمین این موضوع ایفا کنند که سوئیفت و اعضای آن به تحریم های جدید متعهد باقی خواهند ماند، تحریم هایی که بانک مرکزی ایران و شبکه های زیرساختی حیاتی آن را هدف قرار می دهد. 

مقامات بلندپایه آمریکایی و رهبران کنگره در حال فشار آوردن به بانک های جهانی، از جمله بانک های مستقر در آمریکا هستند تا آن ها دسترسی ایران را به نظام مالی جهانی به ویژه از طریق سوئیفت، قطع کنند.

جی.پی مورگان بزرگترین بانک آمریکاست که دارایی های آن بیش از ۲.۶۰۹ تریلیون دلار برآورد می شود. سیتی بانک نیز سومین بانک آمریکا با دارایی هایی به ارزش ۱.۹۲۲ تریلیون دلار است. دفتر مرکزی هر دو بانک در نیویورک زادگاه ترامپ قرار دارد.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، اختلاف میان دولت آمریکا و اروپایی ها بر سر اجرای تحریم های واشنگتن علیه ایران باعث می شود تا این دو نهاد مالی آمریکایی دست به انتخاب بزنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز