الحیات گزارش می‌دهد:

تلاش‌های ترکیه برای انحلال جبهه النصره

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۹:۵۶:۴۴
کد خبر: ۷۴۸۷۵۲
تلاش‌های ترکیه برای انحلال جبهه النصره
برخی خبرها حاکی از بروز اختلافاتی در جبهه النصره و جدا شدن اعضای آن است که همزمان تلاش‌های ترکیه را برای انحلال این گروه تروریستی تقویت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در گزارشی نوشت، همزمان با سفر جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه به برخی کشورهای همسایه این کشور پاریس این مساله را مطرح کرد، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هرگز بدون راه‌حلی سیاسی و نظارتی بین‌المللی موفق به برقراری صلح نخواهد شد، لندن نیز نسبت به وضعیت ادلب ابراز نگرانی کرده و نسبت به احتمال استفاده از سلاح‌ شیمیایی هشدار داد، در واتیکان نیز پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان طرف‌های بانفوذ در سوریه را به دفاع از حقوق بشر و حمایت از غیرنظامیان در ادلب تشویق کرد.

خالد ابوانس، از رهبران احرار الشام وابسته به جبهه ملی آزادسازی تحت حمایت ترکیه بر موفقیت تلاش‌های آنکارا در ممانعت از کشتار در ادلب تاکید کرد و گفت: این تلاش‌ها در انتظار تایید در نشست قریب‌الوقوع سران کشورهای ضامن آتش‌بس در آستانه در تهران است. اما منابع مختلفی در مخالفان سوری که الحیاة با آنها گفت‌وگو کرد، از تایید موفقیت آنکارا در دور کردن درگیری‌ها از ادلب خودداری کردند.

یک فرمانده برجسته ارتش آزاد در گفت‌وگو با الحیاة اظهار داشت: جدا شدن برخی گروه‌ها از هیئت تحریر الشام (النصره) و پیوستن آنها به گروه "حراس الدین" اولین نتیجه راه‌حل پیچیده ترکیه پس از آن است که آنکارا با هماهنگی مسکو این هیئت را گروهی تروریستی اعلام کرد، در این راه‌حل گزینه‌های سیاسی و نظامی مختلف کنار هم جمع می‌شوند.

این فرمانده ارتش آزاد فاش کرد، گردان‌های جند الشام، گروه‌هایی از نیروهای ویژه در درعا و حدود شش گروه دیگر بودند که به "حراس الدین" (که از النصره جدا شد و شامل اعضایی بیشتر نزدیک به القاعده بود) پیوستند.

وی افزود: این گام به معنای این است که تلاش‌های ترکیه برای انحلال هیئت تحریر الشام و ادغام آن با گروه‌های"انقلابی" پیشرفت داشته‌اند، این بدان معناست که جریان تندروی دارای رویکرد القاعده‌ای پس از آنکه گروهی تروریستی خوانده شد، در حال خروج از صفوف هیئت تحریر الشام است و این امر فضای جغرافیایی را در مناطق حضور هیئت باز می‌کند و در پی آن گام‌های دیگری با هماهنگی روسیه و دیگر کشورهایی که شبه‌نظامیان از آنجا می‌آیند، برداشته می‌شود.

یک منبع در مخالفان سوری که از پرونده‌های امنیتی حساس مطلع است، پیش‌بینی کرد، در نتیجه تلاش‌های مستمر ترکیه روند تقسیم در روزهای آتی ادامه می‌یابد و احتمالا جریان‌های تندرو داخل هیئت به حراس الدین ملحق خواهند شد و گروهی نیز آماده پیوستن به صفوف انقلابیون است.

این منبع پیش‌بینی کرد، راه‌حل نهایی برای مساله هیئت تحریر الشام آمیخته‌ای از درگیری و اخراج برخی اعضا به مکان‌های تقریبا تعیین شده در حومه شمال شرقی حماة در منطقه‌ای بسته امنیتی و دور از غیرنظامیان و یا اخراج آنها به خارج طی مذاکراتی دوجانبه میان سازمان اطلاعات ترکیه و اطلاعات کشورهایی خواهد بود که اعضای این گروه‌ها از آنجا آمده‌اند.

فاتح حسونة، فرمانده کل جنبش "تحریر الوطن" (از گروه‌های شورشی) تاکید کرد: زمان در حال سپری شدن است، باید طی چند روز بهانه روس‌ها و دمشق برای حمله به ادلب پس گرفته شود، وضعیت هنوز پیچیده است و هیچ گونه شفافیتی در زمینه انحلال هیئت تحریر الشام تا این لحظه وجود ندارد، ترکیه مراکز نظامی نظارتی خود را طی چند هفته اخیر تقویت کرده است، پیشتر ترکیه یک گروه نظامی یکپارچه از گروه‌ها تحت عنوان جبهه ملی آزادسازی ایجاد کرد، این بدان معنا بود که در صورت ادامه پافشاری‌های هیئت تحریر الشام ترکیه برای حل و فصل نظامی با این هیئت آماده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز