افشای حقایق قتل خاشقجی توسط اردوغان در پارلمان ترکیه

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۲:۴۳:۰۹
کد خبر: ۷۶۸۱۵۶
افشای حقایق قتل خاشقجی توسط اردوغان در پارلمان ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در نشست حزب عدالت و توسعه و همانطور که پیش‌تر وعده داده بود، جزئیات پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را بیان کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که جزئیات قتل روزنامه نگار منتقد سعودی را فاش خواهد کرد.

اردوغان در ابتدای سخنانش درباره خاشقجی برای او طلب آمرزش کرد و به خانواده و نامزدش تسلیت گفت.

او گفت: خاشقجی در روز واقعه وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد و تیمی که برای بازجویی از او آماده شده بود از روز قبل این موضوع اطلاع داشتند و منتظر او بودند. در ابتدای ماه اکتبر دو تیم سعودی با دو هواپیمای خصوصی در دو زمان متفاوت به یک هتل می‌روند و بعد از آن هر کدام به طور جداگانه در ساعت‌های متفاوت به کنسولگری عربستان می‌روند. این همان روزی است که خاشقجی از لندن وارد استانبول شده و به همراه نامزدش ساعت یک و پنجاه‌ دقیقه ظهر به کنسولگری می‌روند که بعد از حدود یک ساعت هر گونه ارتباط و اطلاع از او قطع می‌شود.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه می‌دهد: پس از این مساله تیم تحقیقات ترکیه وارد پرونده شده و مشخص شد که خاشقجی پس از ورود به کنسولگری از آن محل دیپلماتیک خارج نشده است. آنها فردی را که شبیه خاشقجی بود چند ساعت بعد از کنسولگری خارج کردند که ادعا کنند وی از کنسولگری خارج شده است اما تیم تحقیقاتی ما به این نتیجه رسید که وی از کنسول گری خارج نشده است.

بنا بر معاهده وین ما حق بازجویی از کارکنان دیپلماتیک را نداشتیم و به همین دلیل دادستان را موظف به انجام تحقیقات کردیم. در تحقیقات انجام شده مشخص شد که یک تیم 15 نفره از ماموران اطلاعاتی، پزشکی قانونی و افراد دیگر با استفاده از هواپیمای خصوصی و پرواز عادی وارد ترکیه شده‌اند و بعد از آن نیز فردی شبیه به جمال خاشقجی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. 

اردوغان افزود: تیم سعودی چند روز قبل از روزی که خاشقجی کشته شود برای این سناریو برنامه ریزی کرده بود اما  عربستان تا روشن شدن واقعیت حادثه با بازرسان ترکیه همکاری نمی‌کرد، یعنی عربستان تا روز چهارم اکتبر کاملا جنایت قتل خاشقجی در کنسولگری را انکار می‌کرد. عربستان با همین رویه اجازه تفتیش کنسولگری و محل اقامت کنسول عربستان را نمی داد تا اینکه بر اساس جنایت در استانبول انجام شده بود ما در جایگاه مسئول قرار داشته و باید پاسخگو می‌بودیم لذا من با ملک سلمان پادشاه عربستان تماس گرفتم و شواهد اولیه و اطلاعات ترکیه را به او دادم. در این تماس توافق کردیم تیم مشترکی برای تحقیقات شکل گیرد. قبل از آمدن این تیم کنسول عربستان اجازه تفتیش را نمی‌داد اما بعد تماس با ملک سلمان این کنسول عزل شد و به ریاض بازگشت. به این ترتیب زمینه برای تفتیش کنسولگری و محل اقامت کنسول عربستان مهیا شد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: برای ما روشن است که 15 نفری که در روز حادثه به ترکیه وارد شده بودند و 3 نفری که از قبل در ترکیه حضور داشتند در قتل این روزنامه نگار شریک هستند. با عبدالعزیز وزیر امور خارجه سعودی تماسی داشتم که وی گفت 15 نفر در این ماجرا دستگیر شده اند که با لیست 15 نفره وارد شده به ترکیه در روز حادثه مطابقت داشت.

اردوغان ادامه داد: پس از آن با رئیس جمهوری آمریکا تلفنی صحبت کردم و دو طرف تاکید کردیم که تحقیقات کامل باید انجام شود و حقیقت آنچه که رخ داده باید مشخص شود. ترکیه بر اساس قوانین حقوق بین‌الملل هر آنچه که نیاز باشد را انجام می‌دهد و تاکنون نیز انجام داده است. 

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: جنایت در کنسولگری عربستان رخ داده و درست است که بر اساس قوانین بین‌الملل این مقر دیپلماتیک بخشی از خاک عربستان محسوب میشود اما فراموش نکنید که کنسولگری در خاک ترکیه قرار دارد و قوانین بین‌المللی اجازه نمی‌دهد این ماجرا بی نتیجه بماند

وی اضافه کرد: خیلی ها به دنبال این سوال هستند که چه بر سر این روزنامه نگار آمد. ما تحقیقات خود را در این زمینه رها نمی کنیم چرا که این اتفاق در ترکیه رخ داده است. ما پا روی وجدان خود نخواهیم گذشت و اجازه نخواهیم داد افراد مظنون در این ماجرا خود را خلاص کنند.

تیم امنیتی و تحقیقاتی هنوز هم در حال بررسی این ماجرا هستند و به این نتیجه رسیده ایم که این جنایت ارگانیزه شده و از پیش برنامه ریزی شده بوده است.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه بر مبنای حقوق بین الملل تا آخرین لحظه به دنبال این جریان است. از پادشاه عربستان درخواست می کنم آن 18 نفری که به ترکیه وارد شدند و در قتل خاشقجی شرکت کردند را به این کشور تحویل دهد چرا که این قتل در خاک ترکیه رخ داده است.

وی در انتها از حضور ترکیه در موضوعات سیاسی بین الملل گفت و به این مساله اشاره کرد : ترکیه به این نتیجه رسیده است که با که با تروریست ها مبارزه کند و در این زمینه با کشورهای دیگر همکاری های فراگیری داشته باشد.

 

نظر شما