مسئول دفتر نمایندگی مرکز دانشجویی حقوق بشر استان تهران:

برنامه مشترک مجامع اسلامی تنها راه مقابله با ستم فراگیر علیه مسلمانان است

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۱۰:۵۰:۳۰
کد خبر: ۷۸۰۳۸۱
برنامه مشترک مجامع اسلامی تنها راه مقابله با ستم فراگیر علیه مسلمانان است
مسئول دفتر نمایندگی مرکز دانشجویی حقوق بشر استان تهران در خصوص کنفرانس وحدت اسلامی بیان کرد: نیازمند یک برنامه اقدام مشترک بین کشورهای اسلامی با هدف تقویت بیش از پیش بسترها و زمینه فرهنگی و مذهبی هستیم.

«مهری طالبی دارستانی»، مسئول دفتر نمایندگی مرکز دانشجویی حقوق بشر استان تهران، در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی در گفت و گو با خبرنگار برنا در خصوص کنفرانس وحدت اسلامی گفت: قریب به 24 درصد جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می دهند، یعنی حدود دو میلیارد و هشتصد مسلمان روی کره خاکی زندگی می کنند. اما متاسفانه برخلاف این ظرفیت انسانی با پشتوانه معنوی در صحنه جهانی شاهد استضعاف عجیب و غیر قابل باور این قشر هستیم. از فجایع عراق و افغانستان گرفته تا آراکان و نیجریه و یمن شاید به تحقیق بتوان گفت، ستم بارترین جنایات دولتی و بین المللی در تاریخ بشر در عصر حاضر بر مسلمانان تحمیل شده است.

مسئول دفتر نمایندگی مرکز دانشجویی حقوق بشر استان تهران اضافه کرد: این مسئله از دو جنبه حائز اهمیت است اول اینکه به صراحت نشانگر عدم کارایی یا وجود استاندارد دوگانه در اجرای قطعنامه های حقوق بشری مجامع بین المللی است. دوم اینکه مسلمانان جهان با وجود ظرفیت عظیم انسانی و منابع و ذخایر مادی طی سالیان متمادی هنوز به خودباوری لازم جهت استفاده از توان و ظرفیت بالقوه خود در مقابله با ابرقدرتها نرسیدند و همچنان تحت ستم استعمار و استثمارو استبداد قرار دارند.

دارستانی باین کرد: جای تحیر است که سازکارهایی و ساختارهایی با اهداف روشن و امیدبخش تعریف شده و نشست های مکرری برگزار می شود اما تا کنون راهکار مناسب و قابل لمسی با تکیه بر توانمندی های جهان اسلام جهت برون رفت از حیطه ظلم ظالمان ارائه نشده است.

وی یادآور شد: به عنوان مثال با وجود نشستهای سه سال یکبار سازمان همکاری اسلامی به عنوان دومین سازمان بین دولتی با عضویت 57 کشور مسلمان و قریب به 50 سال سابقه فعالیت امروزه ما شاهد دردناکترین فجایع بر علیه ملت مظلوم یمن هستیم. قطعا ایرادی در کار است که هدف یاری‌رسانی و حمایت از مسلمانان پس از سال‌ها حضور در عرصه بین‌الملل به تحقق نرسیده است.

دارستانی بیان کرد: متأسفانه عملکرد اغلب این سازمان‌ها محدود به صدور بیانیه‌ها و محکومیت‌های لفظی شده و به صورت عملی، اثرگذاری و کارایی لازم و قابل ذکری بر مبنای چشم اندازها و اهداف مطرح‌شده در اساسنامه‌ خود را نداشته است.

مسئول دفتر نمایندگی مرکز دانشجویی حقوق بشر استان تهران خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سازمان های بین دولتی اسلامی که در عرصه بین الملل فعال هستند به واقع فقط نوعی رفع تکلیف را یدک می کشند تا حل معضلات و موانع آسیب رسان و مخرب جامعه مسلمین جهان در حالی که میتوان با ارائه طرح های راهبردی هاوی راهکارهای عملی و واقعی با استفاده از نیروی عظیم و قدرت اتحاد مد نظر آیه شریفه "وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ..." تا میزان زیادی ریشه سوزناک درخت ظلم و بیداد را سوزاند.

دارستانی افزود: با توجه به افزایش رو به گسترش روند اسلام هراسی و توهین به مسلمانان و مقدسات اسلامی در جهان باید سازکار و ساختار حقوقی کارآمد در میان کشورهای اسلامی جهت مبارزه با این روند خطرناک بویژه از طریق جرم انگاری هرگونه توهین به مسلمانان و مقدسات أنان در هر شکل و تجلی تاسیس شود. این مسئله بسیار مهم است و تا زمانی که یک اتفاق جدی بین دول مسلمان جهان صورت نپذیرد رفع این مظالم میسر نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا و برای تحقق این هدف به عنوان پیش انگاره باید تمام کشورهای اسلامی به این اعتقاد برسند که نیازمند این سازکارهای حقوقی مدون برای مقابله با اهانت به مقدسات اسلامی و کیفر انگاری اینگونه رفتارها هستند که دستیابی به این امر در نشست های کنفرانس وحدت اسلامی میسر است.

وی ادامه داد: در همین راستا باید یادآور شد که مسلمانان به حربه ای مسلح هستند که هیچ سند، قانون، قطعنامه و در کل هیچ قدرتی توان و امکان مقابله با آن را ندارد مبنی بر "حکم تحریم" کافیست علمای اسلام در این ساختار واحد ترسیم شده به نتیجه برسند که برای مقابله با رفتار خشونت بار علیه مسلمین تولیدات دول معارض و همدستانشان را تحریم کنند.

دارستانی توضیح داد: همین ‌امر ولو در حد گفتار چنان شوک عظیمی از نظر اقتصادی به دشمنان اسلام و کارتلهای جهانی وارد میکند که مجبور به توقف و حتی عقب نشینی از سیاستهای ددمنشانه شان خواهند شد، حربه ای چنین کارآمد متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

مسئول دفتر نمایندگی مرکز دانشجویی حقوق بشر استان تهران عنوان کرد: در کنار استفاده از این حربه با استفاده از ابزار مطالبه و تکیه بر اسناد سازمان ملل از جمله منشور حقوق بشر و همچنین سند توسعه پایدار یا کنوانسیون حقوق کودکان نوعی تقابل رسانه ای و تبلیغاتی علیه تبعیض عملکردی برخلاف متن اسناد را به صورت جدی رقم زد تا اذهان آماده درخواست و پیگیری حقوقی شوند و سپس با ابراز نگرانی نسبت به رشد تبعیض و تنفر مذهبی در جهان علیه مسلمانان و مقدسات آنان اعتراض گسترده ای به برخورد دوگانه دول غربی و مجامع جهانی در اجرای اسناد صورت پذیرد برخورد دوگانه ای که برخلاف شعار آزادی عقیده بویژه در رسانه های نوشتاری و دیداری علی الخصوص توسط برخی از احزاب و رهبران راست افراطی در اروپا، مشهود است.

وی مطرح کرد: پس از آن نیازمند یک برنامه اقدام مشترک plan of action بین کشورهای اسلامی با هدف تقویت بیش از پیش بسترها و زمینه فرهنگی و مذهبی هستیم. همانطور که میدانیم امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تقویت نکات مشترک بویژه بین فرق اسلامی احساس می شود.

وی اضافه کرد: جهان اسلام این ظرفیت را دارد که در چارچوب یک برنامه اقدام مستمر و نه صرفا مقطعی طی یک نشست سالانه چند روزه، از طریق برگزاری نشست های تخصصی و آموزشی زمانبندی شده نه تنها بین فرق اسلامی بلکه با سایر ادیان ابراهیمی موضوع حفظ وحدت را تقویت کند چون حفظ وحدت مستلزم یک فرایند مستمر و نه صرفا مقطعی است و از آنجایی که بی شک دشمنان در راستای تضعیف این طرح گام بر می دارند باید این روند به صورت مستمر در یک قالب تحت هر عنوانی که به اتفاق نظر برسد ادامه یابد.

دارستانی بیان کرد: در هر حال سه گام در این مسیر متصور است: گام اول ایجاد یک ساختار واقعی مختص مسلمانان جهت مقابله با مظالم جهانی با هدف اصلی نمایش قدرت اسلام متحد است. گام دوم که پس از قدرت نمایی اولیه متصور است بر می گردد به اقدامات بشر دوستانه ساختاری جهت حمایت از پیروان ادیان ابراهیمی و دول غیر معارض به همکاری و حمایت ساختار شکل گرفته مسلمین و گام آخر حمایت واقعی از ابنا بشر در هر رنگ و نژاد و عقیده در حقیقت باز تعریف حقوق بشر بر مبنای واقعیت مفهومی این عبارت که پس از برداشتن دو گام قبلی دستیابی به این هدف به سهولت امکان پذیر خواهد بود.

وی در پایان مطرح کرد: همانطور که اشاره شد جهت دستیابی به این اهداف علاوه بر نشست های کنفرانس وحدت اسلامی و نشستهای سازمان همکاری اسلامی با توجه به بازه زمانی طولانی یکساله و سه ساله و ظهور مسایل متحدثه جدید برای جهان اسلام باید نشست های دوره ای مستمر در طی یکسال در این خصوص برگزار شود. همانگونه که بر اساس سازکار سازمان ملل علاوه بر هر نشست سالانه در خصوص یک موضوع فارغ از نوع موضوع برای زنده نگه داشتن بحث از دو طریق عمل می شود اول مکانیسم پیگیری اجرای تصمیمات و مصوبات تحت عنوان follow up و بعد تا قبل از برگزاری نشست آتی سالانه حداقل یک نشست بین سالانه و یا یک پنل بین سالانه برای تداوم مباحث و تصمیمات، پیش بینی شده است. با توجه به اهمیت موضوع کنفرانس وحدت اسلامی بویژه در برهه کنونی می توانیم از این شیوه ها جهت رفع مظالم سیطره یافته نه تنها بر جهان اسلام بلکه سوق جهان بشری به سمت صلاح و جلوگیری از فساد بهره جست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز