به مناسبت روز قانون اساسی؛

زندانیان تاجیکستان عفو می شوند

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۹:۴۷:۳۰
کد خبر: ۹۱۴۱۹۷
زندانیان تاجیکستان عفو می شوند
«امامعلی رحمان»، رئیس جمهوری تاجیکستان به مناسبت روز قانون اساسی این کشور، طرح عفو برخی زندانیان سیاسی را به مجلس ارائه کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، قرار است طرح آزادی زندانیان سیاسی تاجیکستان روز ششم نوامبر (۱۵ آبان) به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد روز قانون اساسی تاجیکستان به مرحله اجرا گذاشته شود. اما مشخص نیست که این عفو شامل افرادی با سابقه همکاری با سازمان های بین المللی با انگیزه سیاسی و حمایت از مخالفین دولت باشد یا نه، اما برخی حقوق شناسان بر این باورند که ممکن است از چند ماه تا چند سال از حکم زندان آنها کاسته شود.

دفتر مطبوعات ریاست جمهوری تاجیکستان روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که قانون برای افرادی که عمدتا به دلایل سیاسی و در بیشتر موارد با عنوان تخلفات اقتصادی و مالی و غیره زندانی شدند، اجرا خواهد شد.

به گفته مقامات پرونده برخی از این زندانیان در دست بررسی قرار دارد؛ بر اساس این طرح، زنان، افراد نا بالغ، مردان بالای ۵۵ ساله، بیماران و معلولان زندانی، از زندان آزاد خواهند شد.

همچنین افرادی که در جنگ، با کشورهای دشمن همکاری کرده، به دلیل جنایات غیر عمد و اتهامات نه چندان سنگین در زندان به سر می برند شامل این طرح خواهند شد.

اما کسانی که به اتهام افراط گرایی، عضویت گروه های تروریستی و ممنوع، ایجاد کینه و دشمنی ملی و مذهبی زندانی شده اند، آزاد نخواهند شد و تنها از مدت محکومیتشان کاسته می شود.

همزمان مدت محکومیت افرادی با این جرایم نیز کم خواهد شد: 

 قتل، ضرب و شتم و آسیب به دیگران، آدم‌ربایی، خرید، فروش و قاچاق انسان، توهین یا تهمت به رئیس جمهور در ملاء عام، تجاوز به عنف و تروریسم از جمله این جرایم هستند.  

ولی در این میان هنوز نامی از سایر زندانیان سیاسی نظیر «برزگمهر یاروف» وکیل دفاع نهضت اسلامی و «سیدعمر حسینی» معاون اول این حزب برده نشده و معلوم نیست که آنان با شرایط موافقت نکردند یا هنوز دولت تاجیکستان برنامه ای برای عفو آنان ندارد.

 به این ترتیب ممکن است «غفار میرزایف»، رئیس پیشین آژانس مبارزه با مواد مخدر نیز از قانون عفو بی‌بهره بماند.

به گفته تحلیلگران، یکی از شروط عفو، اعتراف گناه و بخشش گناه است. در هر صورت، اگر متهم به گناهش اعتراف نکند، قانون عفو برای آن شخص مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. بنابراین شخص باید به گناهش اعتراف کند و آن را بپذیرد.

اما برخی از این زندانیان سیاسی همچنان بر بی گناهی خود پافشاری می کنند و حاضر به پذیرفتن اتهامات وارد شده به آنها نیستند. آنها بر این باورند که بی گناهند و باید آزاد شوند.

آخرین قانون عفو در تاجیکستان ماه آگوست سال ۲۰۱۶ به مناسبت سالگرد استقلال تاجیکستان اجرا شد که بر اساس تعداد زیادی متهم به جرایم مختلف از زندان آزاد شدند.

نظر شما
پرونده ویژه