یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا؛

توسعه‌طلبی چین در اقیانوس هند تهاجمی و توسعه‌طلبانه است

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۱۱:۱۲:۰۹
کد خبر: ۹۱۷۶۹۸
توسعه‌طلبی چین در اقیانوس هند تهاجمی و توسعه‌طلبانه است
یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا نسبت به برنامه های گسترش و تقویت مواضع نظامی چین در حوزه هند-اقیانوسیه هشدار داده و این برنامه ها را "تهاجمی و توسعه‌طلبانه" دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دریادار جان کریستوفر آکوئیلینو، فرمانده ناوگان اقیانوسیه در نیروی دریایی آمریکا که در سفری به هند رفته، خطاب به رسانه‌ها در شهر دهلی نو، پایتخت این کشور گفت، چین یک خطر آشکار و فعال را متوجه کشورهای دیگر در حوزه هند-اقیانوسیه می‌کند.

این در حالی است که چین تاکید داشته که پیشرفتهای اقتصادی و نظامی‌اش در منطقه میان اقیانوس هند و اقیانوس آرام در راستای تامین نیازهایش در حوزه انرژی و تقویت روابط تجاری موجه هستند.

این دریادار آمریکایی بعد از دیدار با دریادار کارامبیر سینگ، یک فرمانده ارشد نیروی دریایی هند و مقامهای دیبگر در شهر دهلی نو خاطر نشان کرد: کاملا مشخص است که نیت اصلی نیروی دریایی چین کشاندن فعالیتهایش به یک منطقه بسیار گسترده تر شامل منطقه اقیانوس هند است و من حتی انتظار دارم که با گذشت زمان یک ناو هواپیمابر چینی در منطقه اقیانوس هند مستقر شود.

پکن با این حال تاکید کرده که پیشروی‌هایش در حوزه میان دو اقیانوس در اشکال مختلف انجام می‌شود.

دریادار آکوئیلینو اظهار کرد: تردیدی ندارد که برنامه چین برای مدرنیزه‌سازی سریع قابلیتهای رزمی‌ و نظامی‌اش و تقویت مسلح سازی خود یک تهدید برای همه کشورهای آزاد و همفکر با ما در حوزه دریای چین جنوبی و حوزه هند-اقیانوسیه است.

کشور هند نیز نگران تقویت و گسترش مواضع نظامی چین در حوزه اقیانوس هند به ویژه بعد از اقدام ماه اوت 2017 چین در تاسیس اولین پایگاه نظامی خارجی‌ آن در کشور آفریقایی جیبوتی است.

دریادار آکوئیلینو بدون اشاره مستقیم به چین، تایید کرد که با مقامهای هندی در خصوص یکپارچه‌سازی بهتر عملیاتهای دریایی آمریکا-هند به منظور جلوگیری از اقدام طرفهای دیگر برای "ترسیم مرزهای دریای موهومی" مذاکره کرده است.

او خاطر نشان کرد: آمریکا از هر گونه اقدامی از سوی هند برای اجرای عملیاتهای گشت‌زنی مشترک دریایی یا گسترش رزمایش مشترک موسوم به "مالابار" و شریک کردن استرالیا در این رزمایش استقبال می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز