اعتراض شهروندان ترکیه به طرح معامله قرن

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۱۹:۰۰:۳۹
کد خبر: ۹۶۲۴۰۱
اعتراض شهروندان ترکیه به طرح معامله قرن
صدها هزار نفر از مردم ترکیه روز یکشنبه در اعتراض به طرح ضدفلسطینی «معامله قرن» آمریکا در استانبول و سایر شهرهای این کشور راهپیمایی برگزار کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی «وفا»، هزاران نفر از شهروندان ترک و اقلیت های فلسطینی مقیم ترکیه در استانبول و سایر شهرهای این کشور علیه معامله قرن به خیابان ها امدند.

معترضان با در دست داشتن پرچم فلسطین، شعارهایی علیه معامله قرن سر دادند و بر حقوق مشروع فلسطینی ها در وطن شان و اهمیت رهایی آن از دست اشغالگران اسرائیلی تاکید کردند.

معترضان در این راهپیمایی ها تاکید کردند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هرگز نمی توانند نقشه های خود را در یهودی سازی قدس و سرزمین فلسطین اجرا کنند.

در چند روز گذشته نیز هزاران نفر از مردم ترکیه با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در آنکارا و سرکنسولگری این کشور در استانبول، این طرح دولت ترامپ را «دروغ قرن» خواندند.

علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه هم در سخنانی ضمن مخالفت با طرح معامله قرن ترامپ گفت: یک دیدگاه بی پروا در تلاش است که قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کند ولی همگان این را بدانند که قدس پایتخت ابدی فلسطین است.

طرحی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای حل و فصل قضیه فلسطین موسوم به معامله قرن مطرح کرده، شهر قدس شرقی را از اراضی فلسطین مستثنا کرده و به جای آن پیشنهاد تشکیل پایتخت فلسطین را در یکی از روستاهای نزدیک قدس اشغالی مطرح کرده است.

در این طرح حق بازگشت آوارگان به وطن مادری خود سلب و بر اسکان دایم آنان در کشورهایی مانند سوریه، اردن و لبنان تاکید شده است.  

طرح ضدفلسطینی معامله قرن با مخالفت های شدید منطقه ای روبه رو شده است.

نظر شما