وزیر فلسطینی:

ممانعت اسرائیل از صادرات کرانه باختری خلاف معاهده پاریس است

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۱۳:۰۴:۳۰
کد خبر: ۹۶۲۷۱۳
ممانعت اسرائیل از صادرات کرانه باختری خلاف معاهده پاریس است
وزیر اقتصاد تشکیلات خودگردان فلسطین، جلوگیری رژیم صهیونیستی از صادرات محصولات کشاورزی فلسطینیان از کرانه باختری را مغایر با معاهده ۱۹۹۴ پاریس دانست و گفت: در این راستا تلاش های دیپلماسی و قانونی خود را انجام خواهیم داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، "خالد العسیلی "روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی "المملکه " اردن افزود: با دیپلمات های حاضر در سرزمینهای اشغالی برای مداخله دولت هایشان در این موضوع و فشار آوردن به اسرائیل برای بازگشت از این تصمیم گفت و گو خواهیم کرد.

وی از گفت و گو با سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی متعدد برای تشکیل آنچه وی از آن با عنوان " لابی فشار " بر اسرائیل نام برد جهت تشکیل پرونده قضایی برای توقف این تصمیم سخن گفت.

العسیلی که رئیس شورای صادرات فلسطین نیز هست، افزود: برای این موضوع و درباره متوقف شدن این تصمیم با اردن مشاوره و هماهنگی خواهیم کرد.

وزارت کشاورزی فلسطین دیروز ( یکشنبه ) از تصمیم " نفتالی بنت " وزیر جنگ رژیم اشغالگر صهیونیستی مبنی بر منع صادرات محصولات کشاورزی فلسطینیان از کرانه باختری از طریق اردن تا اطلاع ثانوی خبر داد.

وزیر اقتصاد تشکیلات خودگردان فلسطین اضافه کرد: تصمیم رژیم صهیونیستی نقض قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی است.

وی این تصمیم را تجاوز به مرزها و حمله تحریک آمیز توصیف کرد و گفت: تصمیم بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای کسب رای در انتخابات آینده در سرزمینهای اشغالی است.

تشکیلات خودگردان فلسطین در رفتار مقابله به مثل، ورود سبزیجات، میوه، آب میوه، آب معدنی و نوشابه‌های گازدار از اسرائیل به بازارهای فلسطینی را ممنوع کرده است.

بر اساس بند ۵۷ معاهده اقتصادی پاریس که در سال ۱۹۹۴ منعقد شد، فلسطینی‌ها بدون محدودیت حق صادرات محصولات کشاورزی خود به بازارهای خارجی را بر اساس گواهینامه‌های صادر شده از سوی مسئولان فلسطین را دارند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی ارزش صادرات محصولات کشاورزی فلسطین به سرزمینهای اشغالی ۸۸ میلیون دلار اعلام شد که ۶۸ درصد صادرات محصولات کشاورزی فلسطین را شامل می شود.

ارزش صادرات محصولات کشاورزی فلسطین در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۳۰ میلیون دلار بوده است.

جدا کردن اقتصاد فلسطین از اسراییل

وزیر اقتصاد تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اینکه سیاستش قطع وابستگی اقتصاد فلسطین از اسرائیل است، گفت: طی ۱۰ ماه گذشته آمار محصولات تولیدی در کرانه باختری پنج درصد افزایش یافته است.

وی افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین از تولیدات فلسطین حمایت می کند و تلاش خود را برای جذب سرمایه های جدید به غیر از سرمایه های فعلی به کار بسته است.

العسیری اضافه کرد: در ۱۰ ماه گذشته علاوه بر افزایش واردات محصولات عربی ، واردات کالا از سایر کشورهای جهان  به فلسطین ۱۶ درصد افزایش یافته است.

وی میزان حجم مبادلات تجاری بین فلسطین و کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی را هفت میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار اعلام کرد.

نظر شما