بوی لغو تحریم ها به مشام می رسد

/۰۰/۰۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۳۲۸۵
یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: ایران نشانه هایی را از آمادگی آمریکا و اتحادیه اروپا برای لغو تحریم های اقتصادی بعد از توافق کامل با ایران، دریافت کرده است.

به گزارش برنا به نقل  از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد: هیات ایرانی نشانه هایی را از آمریکا و اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

مذاکره کنندگان آمریکا و اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای لغو تحریم های اقتصادی بعد از توافق کامل با ایران اعلام کرده اند.

به گفته وی مشکل اصلی در موضوع لغو تحریم ها، تحریم هایی است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و دولت آمریکا وضع شده اند.

لغو تحریم های وضع شده از سوی دولت آمریکا به تصویب کنگره این کشور نیاز دارد.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) 15مارس (24 اسفند) در حالی در سوئیس آغاز شد که با نزدیک شدن به ضرب‌الاجلی که برای رسیدن به چارچوب توافق تعیین شده، گفت‌وگوها بار دیگر اهمیت دوچندانی یافته است.

در حالی که طرفین قرار بود تا سوم آذر امسال بر سر راهکار جامع به توافق برسند، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا گفت‌وگوها برای بار دوم تمدید شود.

بر اساس برنامه جدید، دو طرف برای رسیدن به چارچوب توافق نهایی تا 9 تیر ماه زمان دارند.

مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در لوزان که عمدتا به مذاکره میان دیپلمات‌های ایران و آمریکایی گذشت امروز (جمعه) پایان یافت.

سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، گفت: طی چند روزگذشته مذاکرات بسیار جدی و فشرده‌ای بین هیات‌های ایران و ١+٥ صورت گرفته است. اکنون زمانی است که نیاز به رایزنی‌ها و هماهنگی‌های بیشتری وجود دارد و به همین منظور وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی فردا در برلین دیدار خواهند کرد و سپس بعد از نوروز و تحویل سال جدید مذاکرات مجددا از چهارشنبه 5 فروردین ماه 94 از سرگرفته خواهد شد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از 24 اسفند در لوزان، سوئیس، آغاز شده و تا امروز (جمعه) ادامه داشت. دراین دورازمذاکرات به مانند گفتگوهای پیشین دیدار‌های بین دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی بخش اعظمی از دیدارها را به خود اختصاص داده بودند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روزجمعه پس از هشتمین دورگفت وگو با جان کری در لوزان سوئیس گفت: به نقطه‌ای بسیار حساس رسیده‌ایم. برای هر موضوع یکی دو موضوع مانده که در حال کار روی راه‌حل‌های آنها هستیم. علی القاعده سخت ترین موارد است.

وزیرامور خارجه افزود: درحال حاضر آقای صالحی و مونیز در حال گفت و گو هستند و امیدواریم پیشرفت حاصل شود.

 

نظر شما