مرضیه افخم در گفت و گو با برنا:

خواست جامعه جهانی توافق هسته ای با ایران است

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۰:۳۴:۱۰
کد خبر: ۲۷۲۰۰۴
خواست جامعه جهانی توافق هسته ای با ایران است
نقش ایران در ثبات و امنیت منطقه یک نقش مسلم و غیر قابل تردید است. فاز اول آغاز مذاکراتن باعث تغییر در فضای عمومی منطقه و حوزه بین المللی شده است.

سرویس سیاسی برنا: «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه بااشاره به مذاکرات هسته ای در ژنو گفت: این دور از مذاکرات به صورت کاملا فشرده و در سطح وزرا و کارشناسان برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران همواره در صحنه مذاکرات مصمم و جدی وارد شده است و توانسته در همه حوزه ها خلاقانه و مبتکرانه رفتار کند تا ابهامات موجود برطرف شده و حقوق ملت ایران را برای داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای، استیفا کند. آنچه که مسلم است تلاشی در مذاکرات در جریان است و امیدوار هستیم که اراده سیاسی لازم هم از طرف های مقابل به کار گرفته شود تا مذاکرات به نتیجه نهایی برسد.

وی در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا اظهار داشت: تیم هسته ای خواهان توافق جامع و خوب است و «توافق جامع خوب» توافقی است که تمامی حقوق ملت ایران در نظر گرفته شود و همانطورکه جناب آقای رئیس جمهوری و آقای ظریف و تمامی مسوولان کشور به صراحت اعلام کردند، رفع کلیه تحریم ها خواست ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با سخت و پیچیده خواندن مذاکرات اظهار داشت: در حال حاضر مذاکرات پیچیده و حساس است و هر چه پیش می رویم بخش های حساس تر و سخت تر کار خودنمایی می کند. لذا شاهدیم که در دور گذشته و دور اخیر هم دکتر صالحی به تیم اضافه شده اند و همین موضوع نشان از جدیت ایران برای رسیدن به توافق بود و همچنین اینکه ما در سطح عالی کارشناسی خواهان حل و گفت و گو مسائل هستیم. اگر اراده سیاسی در طرف های مقابل وجود داشته باشد رسیدن به یک توافق جامع خوب برای ما دور از دسترس نخواهد بود.

افخم ادامه داد: حضور ایران در مذاکرات هسته ای فارغ از اینکه نتیجه چگونه خواهد بود تحولاتی در عرصه منطقه و بین المللی ایجاد کرده است. اراده ایران برای مذاکره با اقبال و استقبال جامعه جهانی مواجه شده است. خوشبختانه جامعه جهانی نیز اعلام کرده که با تحریم مخالف است و به این نتیجه رسیده که تلاش غرب برای نادیده گرفتن حقوق ملت راه حل مناسبی در مذاکرات نخواهد بود.

وی با اشاره به حضور موثر ایران در منطقه پس از آغاز مذاکرات در طی یک سال و نیم گذشته اظهار داشت: با آغاز مذاکرات هسته ای شاهد رفت و آمد دیپلماتیک کشورهای مختلف بودیم و خوشبختانه تمامی این کشورها خواهان گفت و گو و همکاری با ایران بوده اند که همین مسئله نشان از جایگاه بی نظیر ایران در منطقه دارد. نقش ایران در ثبات و امنیت منطقه یک نقش مسلم و غیرقابل تردید است. زمانیکه این موفقیت ها را کنار هم می گذاریم، می بینیم آغاز فاز اول مذاکرات باعث تغییر در فضای عمومی منطقه و حوزه بین المللی شده است.بنابراین باید گفت مسیری که انتخاب کردیم و ریل گذاری که انجام شده کاملا صحیح است و امیدواریم این مسیر هرچه سریعتر به اتمام برسد که البته اتمامش همان توافق خوب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این مطلب که چقدر می توان به نتیجه مذاکرات خوش بین بود، گفت: سعی می کنیم خیلی با پیش بینی صحبت نکنم ولی همین چشم اندازی که با آغاز مذاکرات شروع شده نشان دهنده این است که جامعه جهانی خواهان حل بحران ها است. مخصوصا موضوع هسته ایران که یک بحران تصنعی است. به هر حال ایجاد صلح، امنیت و حل بحران ها نیازمند اراده است که خوشبختانه بیشتر کشورهای جهان آن را دارند و اگر معدود کشورهایی بخواهند با بحران های ساختگی موضوعی را دنبال کنند و بهانه جویی کنند کار به جایی نخواهند برد و در نهایت باید به خواست جامعه جهانی تن دهند.
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز