آمریکا برای امضای توافق جدی است

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۱:۲۶:۱۸
کد خبر: ۲۷۲۰۱۱
آمریکا برای امضای توافق جدی است
از آن جا که آمریکایی ها برای امضا کردن توافق نامه با ایران جدی هستند و به نظر نمی رسد که تلاش های جبهه عبری-عربی نتیجه ای در برداشته باشد.

حسن هانی زاده کارشناس امور بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص سفر اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی و علت این سفر، گفت: علت اصلی این سفر دادن اطمینان خاطر به شش کشور حوزه خلیج فارس است که نگرانی بیهوده و غیر قابل توجیهی در مورد ایران دارند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در کنار این شش کشور، یک جبهه عبری- عربی علیه فعالیت هسته ای ایران و مذاکرات ایران و 5+1 تشکیل داده اند تا با هماهنگی به وجود آمده میان ریاض و تل آویو بتوانند روند مذاکرات ایران و آمریکا را تخریب کنند.

هانی زاده با بررسی نتایج این سفر تصریح کرد: به هر حال عربستان سعودی در تلاش است تا همسو با رژیم صهیونیستی از رسیدن ایران و آمریکا به یک توافق جامع جلوگیری کنند اما از آن جا که آمریکایی ها برای امضا کردن توافق نامه با ایران جدی هستند و به نظر نمی رسد که تلاش های آن ها نتیجه ای در برداشته باشد.

او ادامه داد: مثبت و منفی بودن این سفر برای ایران، در آینده مشخص خواهد شد که تا چه حد رژیم صهیونیستی و عربستان در تصمیم گیری آمریکا تاثیر گذاشته اند.

این کارشناس امور خاورمیانه تصریح کرد: به طور حتم عربستان سعودی به کارشکنی های خود ادامه می دهد. با وجود اینکه آن ها ظرفیت سیاسی بالایی ندارند اما به عنوان قلک آمریکا سعی دارند تا از این ظرفیت و نفوذ در لابی صهیونیستی علیه ایران اقدام کنند.

وی در خصوص وضعیت فعلی عربسان در منطقه گفت: هم اکنون شرایط منطقه به گونه ایست که آن ها از نفوذ حوثی ها در یمن بسیار نگران اند و شرایط عمومی منطقه به سمتی می رود که کشورهای اروپایی و آمریکا به این کشور به عنوان عابربانک خود نگاه کنند، لذا عربستان سعودی جایگاه سابق خود را از دست داده است. هم اکنون به این کشور به عنوان یک نظام غیر دموکراتیک، قبیله ای و خشن دیده می شود که هیچ گونه تاثیری سیاسی در منطقه ندارد.

حسن هانی زاده در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلای ایران تیم مذاکره کننده قدرتمندی دارد و یقینا آن ها به مذاکرات ادامه خواهند داد. این رفتار عربستان نیز در چارچوب امنیت ملی قابل تعریف است و آن ها مطمئنا به کارشکنی های خود ادامه می دهند اما به نظر می رسد که شرایط منطقه به سمتی در حال حرکت است که آن ها مجبور خواهند شد از ایران تاثیر بپذیرند.

نظر شما