علی بیگدلی در گفت‌وگو با برنا:

با به بن‌بست رسیدن مذاکرات نتانیاهو قهرمان جهانی می‌شود

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۱:۳۲:۳۵
کد خبر: ۲۷۲۰۱۴
با به بن‌بست رسیدن مذاکرات نتانیاهو قهرمان جهانی می‌شود
به طور حتم امتیازاتی که تیم مذاکره کننده ما به دنبال آن است، بسیار بیش تر از منافعی است که ما قرار است از دست دهیم که مهم ترین آن شکست پروژه به انزوا بری ایران است.

علی بیگدلی کارشناس سیاست خارجه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص مباحثی که هفته گذشته پیرامون سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا صورت گرفته بود، گفت: همان طور که اوباما در مصاحبه با شبکه سی ان ان اظهار داشته است، جامعه جهانی دیگر نمی توانند جلوی فعالیت هسته ای ایران را بگیرند.

وی اضافه کرد: از طرفی نتانیاهو تهدید کرده که مذاکرات اگر به توافق برسد، به تاسیسات اتمی ایران حمله خواهند کرد اما از آن جا که اوباما عزم راسخ خود برای رسیدن به توافق را جزم کرده، خطاب به سران رژیم صهیونیستی اظهار داشت که «اجازه حمله نظامی به ایران از سوی هر کشوری را نخواهد داد.» زیرا او می تواند از این توافق به عنوان برگ برنده ای برای افزایش محبوبیت از دست رفته دموکرات ها در کنگره استفاده نماید.

بیگدلی در خصوص اظهارات عجیب برخی روزنامه های اصول‌گرا مبنی بر حمایت نتانیاهو از توافق هسته ای در پوشش مخالفت با آن، تصریح کرد: بر خلاف آن گروه تندرویی که تحلیل های غیرمنطقی را مطرح کرده اند، بنده فکر می کنم اگر ما در این مذاکرات با شکست مواجه شویم، این نتانیاهو است که در آستانه انتخابات نخست وزیری اسرائیل قهرمان خواهد شد. بنابراین تیم مذاکره کننده ما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد که در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات نتانیاهو خواهد گفت که من نگذاشتم مذاکرات به نتیجه برسد، آن زمان است که ایران جلوه سنگینی در مجامع بین المللی پیدا خواهد کرد و نتانیاهو تبدیل به یک قهرمان جهانی خواهد شد.


بیگدلی بار دیگر با اشاره به گزارش روزنامه کیهان در این موقعیت زمانی حساس برای طرفین مذاکره کننده گفت: این نوع رفتار بیشتر جنبه تخریبی دارد و کاملا مشخص است کسی که این مطالب را نوشته با مبانی و الفبای سیاست خارجه کوچکترین آشنایتی ندارد. اگر آن ها کمی بینش سیاسی داشتند می فهمیدند که اگر اسرائیل با به نتیجه رسیدن مذاکرات موافق بود خیلی پیش از این ها توافق حاصل می شد اما هم اکنون که معادلات را کنار هم می گذاریم متوجه می شویم که در صورت حصول توافق این رژیم صهیونیستی است که بیشترین ضرر را خواهد کرد.

او افزود: مطمئنا اصولگرایان تندرو متوجه شده اند که در چند ماه گذشته کلامی که از دهان آنان بیرون می آید با اظهارات مقامات صهیونیست یکی است بنابراین به نوعی خواسته اند با این کار و همچنین مطالبی خود را از گزند اتهامات تبرئه کنند.

وی با اشاره به مفاد توافق احتمالی بین ایران و 1+5، اظهار داشت: اگرچه در بعضی بندهای این توافق مضراتی برای ایران وجود دارد، اما برای بازگشت به عرصه بین الملل باید نشان دهیم که با حسن نیت فراوان در این عرصه قدم گذاشته ایم.


بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: به طور حتم امتیازاتی که تیم مذاکره کننده ما به دنبال آن است بسیار بیشتر از منافعی است که ما قرار است از دست دهیم و به نظر من مهمترین آن ها هم بی نتیجه گذاشتن تلاش ها و هزینه های رژیم اشغالگر قدس و لابی صهیونیستی برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز