احمد شیرزاد در گفت و گو با برنا:

در خواب هم نمی دیدیم هیات حاکمه آمریکا برای ایران با اسرائیل دچار شکاف شود

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۱:۴۶:۲۰
کد خبر: ۲۷۲۰۱۷
در خواب هم نمی دیدیم هیات حاکمه آمریکا برای ایران با اسرائیل دچار شکاف شود
اگر دولتی مثل احمدی نژاد بر سر کار نمی آمد و ایران همان مسیر معتدل و جهان پسند خود را بعد از دولت هشتم طی می کرد، امروز حتم به یقین وضع متفاوتی داشتیم.

سرویس سیاسی برنا: صحبت های اخیر نتانیاهو باعث شد تا در بدنه کنگره آمریکا مخالفان سر سختی پیدا کند و از طرفی آمریکا که همانند پیچکی از تمامی منافع اسرائیل دفاع می کرد در این زمینه با اسرائیل هم مسیر نشد و به صحبت های نتانیاهو در کنگره روی خوش نشان نداد. مسلما این مسئله یک شکست سنگین برای تلاویو است. نکته قابل تامل این است که چه مسئله ای باعث حمایت نکردن اوباما از صحبت های نتانیاهو شده است و آن را بی تاثیر کرده است؟ شاید معادله قدرت از دید آمریکا تغییر کرده است!

احمد شیرزاد، نماینده مردم در مجلس ششم در گفت و گو با برنا، در مورد رفتار نتانیاهو و تحلیل سفر نتانیاهو به کنگره آمریکا، گفت: من فکر می کنم خیلی روشن است یکی از طرف های اصلی و نامرئی ایران در بحث های هسته ای و در مسایل سیاست خارجی به طور حتم اسرائیل است. در حقیقت سایه سنگین اسرائیل در مذاکرات هسته ای بر کسی پوشیده نیست. از طرف دیگر با توجه به اینکه اسرائیل و آمریکا دو متحد استراتژیک هم هستند، با سهولت فاصله آنچنانی بینشان ایجاد نمی شود و اکنون کار بزرگی رخ داده است.
شیرزاد در ادامه افزود: ما یک زمانی به خواب هم نمی دیدیم که هیات حاکمه آمریکا بر سر ایران با اسرائیل دچار شکاف و فاصله شود اما این اتفاق رخ داده است و نشان دهنده اهمیت راهبردی ایران در معادلات قدرت در خاورمیانه است.

این کارشناس در مورد صحبت های نتانیاهو در کنگره عنوان کرد: به طور قطع آنچه که در مذاکرات مهم است و در میان جملات نتانیاهو هم می بینیم، اظهار نظر درباره مسایل جزئی و گذرای هسته ای ایران نبود بلکه شکاف اصلی در مورد این بود که ایران ظرف یک دهه آینده به سمت دموکراسی قدم بر می دارد و این مهم ترین بخش سخنان نتانیاهو در کنگره بود. دو دیدگاه در سطح جهان نسبت به جامعه و حکومت ایران مطرح است؛ دیدگاه بدبینانه ای که اسرائیلی ها و کسانی که با نگاه براندازانه به ایران نگاه می کنند همیشه سعی در القاء آن داشتند و دیدگاه دیگر که برخی از کشورهای معتدل اروپایی به آن معتقد هستند، دیدگاهی است که حکومت ایران در مسیر دستیابی به دموکراسی، جامعه سالم و مدنی است و به آینده حکومت ایران بسیار امیدوار هستند.
وی در ادامه ابراز کرد: تحلیلی که آقای نتانیاهو ابراز می کند و سعی دارد که جامعه جهان را به سمت آن جلب کند این است که ایران با داعش فرقی ندارد. به لحاظ نظری زمانی که دولت احمدی نژاد روی کار بود، نتانیاهو برای اثبات تحلیل حرف هایش به جهانیان دچار مشکل نمی شد زیرا سخنانی که گهگاهی از سوی مقامات کشور در آن دوره صادر می شد، به سخنان نتانیاهو در جهت برانگیختی نفرت جهانیان از ایران کمک به سزایی می کرد و باعث می شد تا تلاویو برای اجرای سیاست های خود در مقابل پاستور دچار مشکل نشود اما همیشه با به روی کار آمدن یک دولت اصلاح طلب، عرصه برای کارشکنی های اسرائیل تنگ تر شده است.

شیرزاد در مورد نگاه جهانیان به مسئله هسته ای ایران اینگونه عنوان کرد: در دید جهانیان این مهم نیست که یک حکومت سلاح هسته ای دارد یا نه بلکه حکومتی قدرتمند است که متکی به مردمش باشد و تضادهای اجتماعی باعث نشود که ارکان حکومت به لغزش افتد. وقتی جهانیان مطمئن باشند که آینده ایران یک آینده رو به دموکراسی است برای حکومت جمهوری اسلامی احترام بیشتری قائل می شوند و آن را یک حکومت پابرجا و ماندنی تلقی می کنند.

وی در ادامه در مورد مهم بودن دیدگاه نتانیاهو در مجامع بین المللی گفت: به دلیل خصومت ما با اسرائیل نباید به مهم بودن سخنان نتانیاهو شک کنیم به دلیل اینکه نقطه اوج یک تحلیل افراطی نسبت به حکومت ایران است، تحلیلی افراطی که تنها راه مواجه با حکومت ایران را براندازی می داند در حالی که بعد از روی کار آمدن دولت اعتدال اتفاق بسیار مهمی در سطح جهان افتاد.

شیرزاد در ادامه خاطر نشان کرد: تحلیل من این نیست که نتانیاهو تحقیر شده باشد، نظر من این است که یک برخورد از سر ناتوانی انجام داده است. نتانیاهو تحلیلی را مطرح کرد که مخالفان بسیاری داشت. یکی از دلایل اصلی سخنان تیز و برنده نتانیاهو بهره برداری برای انتخابات اسرائیل است. نتانیاهو فکر می کرد که با حرف هایش در کنگره همچون قبل می تواند از ایران یک چهره جنگ ستیز بسازد و ایران را برای جهانیان همچون گذشته نمایان کند. نتانیاهو می خواهد حزب لیکود را همچنان در تلاویو نگه دارد. اگر نتانیاهو صحنه انتخابات را به اشکنازی ها واگذار کند به طور خودکار تحلیل ایران هراسانه و ایران گریزانه مبتنی بر براندازی حکومت ایران شکست خواهد خورد.

شیرزاد در مورد سیاست های تعاملی دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای اظهار کرد: مهمترین اتفاق در ماه های اول دولت اعتدال بود. آقای روحانی نشان داد که ایران کشوری قابل مذاکره است و شخصیت کم نظیر آقای ظریف برای ایران سرمایه بزرگی هست. دولت یازدهم نشان داد نمایندگان سیاسی ایران قابل احترام هستند و ایران کشوری مسوول است. وفاداری ایران به پیمانی که در مذاکرات مقدماتی ژنو منعقد شده بود، نشان داد که ایران بزرگتر از آن است که بخواهد امروز صحبتی کند و فردا جور دیگر عمل کند. این اقدامات به تدریج فضا را متحول می کند و غرب را به سمت دیدگاهی می برد که برای جمهوری اسلامی خالی از منفعت نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: ما باید سعی کنیم جبهه متمایل به مذاکره با ایران و تعامل سیاسی در غرب را تقویت کنیم. این کار از یک راه امکانپذیر است که ثابت کنیم ایران کشوری است که نسبت به پیمان های بین المللی و تعهدات خودش پایدار است و جدی رفتار می کند. رفتار ما در منطقه می تواند بسیار مهم باشد زیرا امروزه منطقه خاور میانه با پدیده افراط گرایی روبرو است و این انتظار می رود که همه کشورها با این پدیده مسوولانه برخورد کنند. سیاست حکیمانه و مسوولانه دولت ایران در مدتی که از عمر دولت یازدهم می گذرد تاثیر بسیار خوبی داشته و شرایط را به نفع ایران رقم زده است.

شیرزاد خطاب به دلواپسان نیز یادآور شد: واقعا چقدر باید هزینه می کردیم تا کاری کنیم دولت آمریکا به واسطه مسایل مرتبط با ایران با اسرائیل زاویه پیدا کند! یک همچین اتفاق بسیار مهمی را با چه تعداد سانتریفیوژ می خواهند مقایسه کنند! آیا واقعا قابل مقایسه است؟ آیا واقعا این یک دستاورد سیاسی نیست یا صرفا می خواهیم روی مسائلی پافشاری کنیم که ممکن است نهایتا برای ما بهترین مولفه قدرت نباشد. بهتر است به انعطاف، قدرت مانور، تغییر تاکتیک و مهم تر از همه عقلانیت سیاسی در تصمیم گیری ها نگاه کنیم.

وی در آخر خاطر نشان کرد: نمی خواهم ادعا کنم که همیشه باید اصلاح طلبان بر سر قدرت باشند ولی اگر دولتی مثل احمدی نژاد بر سر کار نمی آمد و ایران همان مسیر معتدل و جهان پسند خود را بعد از دولت هشتم طی می کرد، امروز حتم به یقین وضع متفاوتی داشتیم. ما فرصت های بسیاری را از دست دادیم، مبالغ قابل توجهی از درآمد نفتی را از دست دادیم و نظم اجتماعی خود را دچار مشکل کردیم.

 

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
0
0
فکر میکنم شما هم برای دلخوشی اربابان اسراییلیتون دست به تحصن زده بودید...اینطور حتما اونا ابراز رضایت بیشتری داشتند...در ضمن نتانیاهو شما رو بزرگترین سرمایه اسراییل خوانده...اینو چی میگید؟
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز