عراقچی:

پیشرفت در مذاکرات ژنو حاصل شد

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۳:۰۱:۴۱
کد خبر: ۲۷۲۰۳۰
پیشرفت در مذاکرات ژنو حاصل شد
موضع اصولی و اساسی ایران، حذف تمامی تحریم است و دستیابی به توافق نهایی منوط به حذف این تحریم‌هاست.

با پایان یافتن دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای میان تهران و گروه 1+5، سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه در این دور از مذاکرات بر پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در مذاکرات ژنو افزوده شد، بر لزوم حذف تمامی تحریم‌ها پیش از دست‌یابی به یک توافق نهایی تاکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سیدعباس عراقچی پنجشنبه در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی، تصریح کرد: موضع اصولی و اساسی ایران، حذف تمامی تحریم‌هاست و دستیابی به توافق نهایی منوط به حذف تحریم‌هاست.

وی افزود: ما چهار روز مذاکره حساس و گسترده در سطوح مختلف با کشورهای مختلف عضو گروه 1+5 را پشت سر گذاشتیم که در این دوره از مذاکرات پیشرفت بیشتری داشتیم. در واقع در مذاکرات قبلی در ژنو بعد از چندین ماه به پیشرفت‌هایی دست یافتیم و در این دوره بر پیشرفت‌ها افزوده شد اما هنوز راه درازی در پیش داریم.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: هنوز هم مشکلات و تفاوت‌هایی در مواضع هر دو طرف مذاکره‌کننده وجود دارد که باید پشت سر گذاشته شود و پل‌هایی میان این اختلافات بنا شود اما دست‌کم اکنون به مفاهمه‌ بیشتری دست یافته‌ایم و در مورد هر سوال و همه‌‎ مسائل، همه‌ جزئیات را می‌دانیم و از همه‌ نکات مورد اختلاف میان دو طرف اطلاع داریم.

وی خاطرنشان کرد: روش‌ها و راه‌حل‌های مختلفی از سوی هر دو طرف مطرح شده‌ است که باید کماکان مورد بررسی قرار گیرد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات در تاریخ 15 مارس ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: این موضوع احتمالا در ژنو یا مونترو باید برنامه‌ریزی شود.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این سوال که «آیا تعیین ضرب‌الاجل تا آخر ماه مارس برای دستیابی به یک توافق، واقع‌گرایانه است؟»، گفت: در وهله‌ اول باید بگویم که ضرب‌الاجل ما آخر ماه ژوئن است اما ما بار آخر وقتی در وین مذاکرات را تمدید کردیم، توافق کردیم که تا آخر ماه مارس دست‌کم تلاش کنیم به نوعی از مفاهمه درباره‎ امور کلی توافق برسیم. این به آن معنی نیست که ما می‌توانیم پیش از اتمام ماه مارس به یک توافق برسیم اما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

وی افزود: ما تلاش خواهیم کرد که مسائل اصلی را حل کنیم و به یک مفاهمه‌ مشترک پیش از اتمام ماه مارس دست‌یابیم و سپس روی جزئیات کار کنیم. امیدواریم تا انتهای ماه ژوئن به یک توافق دست‌ یابیم. ما امیدواریم و تمام تلاش خودمان را می‌کنیم. باید ببینیم مذاکرات و گفت‌و‌گوها به کجا می‌انجامند.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که «پیش از این، وزیر خارجه کشورمان بیان کرده بود که یک تصمیم بسیار مهم سیاسی باید توسط کشورهای عضو 1+5 به خصوص آمریکا گرفته شود، آیا این به آن معناست که مذاکرات در مسائل فنی به نتیجه رسیده‌اند و فقط تصمیم‌های سیاسی باقی مانده‌اند؟»، خاطرنشان کرد: ما باید روی هر دوی این موضوعات کار کنیم. در بعد فنی، ما هنوز به ادامه مذاکره نیاز داریم و بحث‌های فنی گاهی می‌توانند به راه‌حل‌های فنی ختم شوند که به تصمیم‌گیری‌های سیاسی نیز کمک می‌کنند. پس مذاکرات فنی ادامه خواهد یافت و در عین حال هر دو طرف در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند تصمیم‌های سیاسی بگیرند. وقتی همه‌ مسائل فنی حل شد، زمان تصمیم‌گیری سیاسی فرا می‌رسد. در بعضی موارد ما به وضعیت تصمیم‌گیری سیاسی رسیده‌ایم و این بیش از هرچیز منوط به طرف مقابل است که تصمیم سیاسی مهمی بگیرد. آیا آنها هنوز ادامه تحریم‌های سنگین را می‌خواهند یا یک توافق را؟ اگر آنها حسن نیت داشته باشند و اگر در تصمیم خود برای رسیدن به یک توافق جدی باشند، این توافق تنها زمانی حاصل خواهد شد که تمامی تحریم‌ها لغو شوند. این موضوع بعد مهمی از مذاکرات ماست که باید روی آن بیشتر کار کنیم و بعد تصمیم‌های مهم سیاسی توسط هر دو طرف گرفته شوند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین اظهار کرد: مسلما باید درک مشترکی از نحوه‌ لغو تحریم‌ها وجود داشته باشد. انواع مختلف تحریم وجود دارند و هر کدام مکانیزم‌های خودشان را دارند و ما باید همه‌ آنها را مورد بررسی قرار دهیم اما اصل اساسی ما این است که همه‌ تحریم‌ها باید لغو شوند و در انتهای دوره‌ مذاکرات هیچ تحریمی نباید وجود داشته باشد. برخی تحریم‌ها نسبت به دیگران اهمیت بیشتری دارند که این ناشی از بنیان‌های سیاسی و قانونی آنهاست. نظر ما این است که هیچ تحریمی نباید پابرجا بماند، به خصوص تحریم‌های امنیتی اما مسلما مشکلاتی در این راه وجود دارد که باید حل شود و ما مشغول رفع آنها هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز