وزیر نیرو:

شبکه برق ایران به ۷ کشور متصل است

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۹:۵۳:۱۲
کد خبر: ۲۷۲۲۹۹
شبکه برق ایران به ۷ کشور متصل است
چیت چیان: مجموعا در سال حدود 12 میلیارد کیلو وات ساعت برق صادر می‌کنیم که این در کل کشورهای منطقه منحصر به فرد است.

وزیر نیرو گفت: درهیچ یک از کشورهایی که رشد سریعی دارند دیده نمی شود که برای برق یارانه پرداخت کنند و متقابلا یکی از کشورهایی هم که یارانه برای مصرف برق پرداخت می کنند دیده نمی شود که رشد مطلوبی داشته باشند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «حمید چیت چیان» ورزیر نیرو د برنامه نگاه یک شنبه شب افزود: برخی تصور می کنند اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد ریاضتی و یا اینکه ما یک حصاری دور خود بکشیم و با دنیا ارتباطی نداشته باشیم. اینها برداشتهای غلطی است که اگر کسی یک بار این سیاست ها را بخواند متوجه می شود که اقتصاد مقاومتی به معنی اقتصادی است که آسیب پذیری را کاهش می دهد و مولفه هایی که مقام معظم رهبری در این سیاست ها نشان داده اند، مسایل بسیار اساسی است.

وی ادامه داد: ما 42 برنامه اجرایی تهیه کرده ایم که یکی از مهمترین آنها افزایش تولید داخلی است.

چیت چیان گفت: وزارت نیرو و صنعت آب و برق یکی از بخش های موفق و پیش رو در امر خود اتکایی است. شاید تا 20 - 30 سال پیش برای ساخت یک سد یا نیروگاه کوچک یا یک خط400 کیلو ولت نیازمند حضور پیمانکاران و سازندگان خارجی بودیم، امروز در ساخت نیروگاههای بادی، حرارتی، آبی و همچنین پست های بزرگ برق، شبکه های انتقال و توزیع، حساسترین تجهیزات و سیستم های کنترل همه اینها به دست صنعت گران داخلی و بدست پیمانکاران داخلی اجرا و ساخته می شود و نه تنها برای مصرف داخل که بسیاری از این خدمات را به دیگر کشورها صادر کرده ایم.

وی افزود: در همین یکی دو سال اخیر هم کارهای خوبی انجام شده است. پیش از این قادر نبودیم توربین های دو و نیم مگا واتی بادی را در کشور بسازیم، بخشی از توربین های 660 واتی بادی امکان ساختنش در کشور نبود، امروز همه تجهیزاتش به طور کامل در داخل ساخته می شود.

وزیر نیرو گفت: قادر نبودیم توربین های گازی 25 مگا واتی را به صورت کامل بسازیم ، اما الان ساخته می شود و این باعث افتخار است که در همه این حوزه ها صادرات داریم.

چیت چیان افزود: مطلب دیگر مساله اقتصاد دانش بنیان و تولید و صادرات محصولات دانش بنیان است. ما در یک سال و نیمی که دولت جدید مشغول به کار شده است 25 رشته فناوری که مورد نیاز حال و آینده صنعت آب و برق است ، مشخص کرده ایم.

وی تصریح کرد: مثلا سیستم های انتقال اچ وی دی سی، یا اچ وی ای سی که شبکه های برق پر فشارند بیشتر از 400 کیلو ولت، موتورهای الکتریکی پیشرفته ، خودروهای برقی، پیل سوختی، توربین های گازی، توربین های بادی، ذخیره سازی برق، سیستم های سرمایشی پیشرفته، سیستم های فوتو ولتاییک، نیروگاههای حرارتی خورشیدی، شبکه هوشمند برق، میکرو توربین ها و در مورد آب، سیستم های نوین تصفیه آب و فاضلاب، حسابداری آب، نمک زدایی از آب شور و غیره.

وزیر نیرو اظهارداشت: مساله دیگر رشد بهره وری و تقویت رقابت پذیری اقتصاد است که مورد تاکید رهبری هست. در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده، برنامه جهادی طراحی کرده ایم که از مهر امسال تا مهر آینده میزان تلفات شبکه انتقال و توزیع را به زیر ده درصد در برق برسانیم.

وی تصریح کرد: مساله بعدی مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف است. مثلا توانسته ایم حدود 180 هزار موتور چاههای کشاورزی را برقی کرده ایم و در 40 هزار مورد آن کنتورهای هوشمند را نصب کنیم و در موتورهی دیزل هم 5 هزار کنتور حجمی نصب کنیم.

چیت چیان گفت: در شهرهای قم، مشهد، شیراز و تهران سیستم هوشمند کاهش تلفات آب را به اجرا گذاشته ایم و این به تدریج در 147 شهر کشور توسعه پیدا می کند .امیدواریم که از این طریق تلفات 24/7 درصدی شبکه های آب شهری را به 19/2 درصد تا سه چهار سال آینده کاهش بدهیم .

وی در ادامه افزود: بنا داریم در هر یک از 609 دشت کشور و در حوزه های آبریز کشور یکی از دانشگاههای کشور را به عنوان پشتیبانی مدیریت منابع اب در آن دشت یا حوزه آبریز از همکاریشان استفاده کنیم. بنابراین سعی داریم که با توجه به جهت گیری های رهبری در اقتصاد مقاومتی بتوانیم از تمام ظرفیت های کشور استفاده کنیم که سطح مدیریت منابع آب را بالا ببریم .

وزیر نیرو گفت: دیگر مورد مهم صادرات برق و نیز کالا و تجهیزات است. شبکه برق به شبکه برق 7 کشور منطقه متصل است که به 4 کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان ما صادر کننده خالص هستیم . از کشور جمهوری آذربایجان و ترکمنستان واردات برق داریم و در مورد کشور ارمنستان مبادله برق داریم.مجموعا در سال حدود 12 میلیارد کیلو وات ساعت برق صادر می کنیم که این در کل کشورهای منطقه منحصر به فرد است.

چیت چیان در پایان افزود: در مورد صادرات کالاها و خدمات فنی مهندسی باید گفت که شرکت های ما که عمدتا خصوصی هم هستند ، 236 پروژه در 27 کشور دنیا اجرا کرده اند که ارزش انها یک میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است. 90 پروژه هم الان در حال مذاکره داریم که ارزش انها بیش از دو میلیاردو چهارصد میلیون دلار خواهد شد .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز