یونسی: باید یا با عراق بجنگیم یا یکی شویم

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۱۴:۵۳:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۳۵۵
یونسی: باید یا با عراق بجنگیم یا یکی شویم
جهان عاری از خشونت، شعار رئیس جمهوری است و در جان و روح هر ایرانی یک شخصیت جهانی نهفته است.

عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است، پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا،  حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی یونسی در همایش بزرگ هویت ایرانی که با عنوان "ایران، ملیت، تاریخ و فرهنگ" در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزارشد، با بیان این‌که فلات ایران همواره ظرف اقوام ایرانی، تمدن ایرانی و زبان‌های ایرانی بوده است، گفت: فلات ایران در قسمت های مرکزی، غربی و شرقی همواره ظرف حفاظت،‌ پرورش و رشد اقوام ایرانی بوده است و همه کسانی که در این گستره زندگی می‌کنند اقوام ایرانی هستند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، افزود: تمام خرده فرهنگ‌ها و خرده اقوامی که از جای دیگر در ظرف فلات ایران قرار گرفته‌اند به مرور زمان ایرانیزه شده‌اند و زبان و فرهنگشان به ایرانی تبدیل شده است و حتی زبان‌هایی که منشأ آنها از جای دیگر بوده است وقتی وارد فلات ایران شده‌اند کاملاً رنگ ایرانی به خود گرفته‌ا ند.

یونسی با اشاره به این‌که آذری‌ها از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی و جزء بنیان‌گذاران امپراطوری ایران هستند، تصریح کرد: برخی از آذری‌ها زبان ترکی را گرفتند اما این زبان وقتی وارد فلات ایران شد کاملاً ‌ایرانیزه شده و با زبان ترکی در کشورهای دیگر متفاوت است.

وی با تأکید بر این‌که آذری‌ها در ایران همواره از مدافعین اصلی ادبیات ملی، زبان و فرهنگ ملی بوده‌اند، خاطرنشان کرد: ظرف بزرگ فلات ایران از شرق به کوه‌های پامیر و رودخانه بزرگ سند، از شمال به آمودریا و در غرب به ارتفاعات بلند قفقاز می‌رسد و در فلات مرکزی دو ارتفاع بزرگ البرز و زاگرس را دارد و مشرف بر دریای خزر، خلیج فارس و عمان است. البته چه بهتر بود که به جای خزر از کاسپین استفاده می‌کردیم که همه دنیا با این نام آن را می‌شناسند.

یونسی با اشاره به این‌که امروز ایران محدود به فلات مرکزی شده است و چندین کشور از فلات شرقی و غربی از ایران بزرگ جدا شده‌اند، ادامه داد: همواره نام ایران بزرگ و فرهنگ ایران بر تمام منطقه نامی درست است و اطلاقی صحیح و علمی و مستند و تاریخی به شمار می‌رود.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، تأکید کرد: برای این‌که منافع و امنیت ملی و هویت تاریخی خود را حفظ کنیم بدون توجه به منطقه نفوذ ایران و حریم و حدود ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که البته ما هیچ چشمداشتی ماورای مرزهایمان نداریم، افزود: اما در واقعیت ایران بزرگ، فرهنگ، تمدن، دین و روح ایرانی در این گستره وجود دارد و یک اتحادیه طبیعی در این منطقه مطرح است. گرچه تفاوت‌هایی وجود دارد که مانع شکل‌گیری این اتحادیه شده است، اما در حقیقت فلات ایران شامل کشورهایی از مرز چین، شمال شبه قاره هند تا شمال و جنوب قفقاز و خلیج فارس می‌شود که همگی در این اتحادیه قرار دارند.

یونسی با بیان این‌که ایران زمین یعنی ایران قانونی فعلی دامنه نفوذ خود را در حریم، حدود و منطقه نفوذ باید تعریف کند، گفت: ما از حدودمان غیرقابل تفکیک هستیم و حدود ما را تاریخ، سرزمین و فرهنگ تعریف می‌کنند که در این منطقه نفوذ اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیار وجود دارد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، تأکید کرد: بدون توجه به منطقه نفوذمان نمی‌توانیم از منافع و امنیت‌مان حفاظت کنیم.

وی با اشاره به این‌که ایران از زمان تولد جهانی بوده است و به صورت یک امپراطوری متولد شده است، تأکید کرد: رهبران، بزرگان و مدیران ایرانی همیشه جهانی فکر کرده‌اند، البته ادبیات‌های مختلف داشته‌اند و شاهدیم هر کس رئیس جمهور شده است بلافاصله ادبیات جهانی پیدا کرده است.

یونسی ادامه داد: جهان عاری از خشونت، شعار رئیس جمهور تدبیر و امید، مدیریت جهانی و گفت‌وگوی تمدن‌ها همگی شعارهای جهانی هستند و در جان و روح هر ایرانی یک شخصیت جهانی نهفته است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، گفت: البته حرف‌های من بدین معنی نیست که بخواهیم بار دیگر جهان را بگیریم اما باید جایگاه خود را بدانیم و به خودآگاهی تاریخی برسیم، یعنی جهانی فکر کنیم اما ایرانی و ملی عمل کنیم.

وی به اظهارات اخیر نتانیاهو اشاره کرد و گفت: نتانیاهو صریحاً اعتراف به عظمت و نفوذ ایران کرده است و گرچه مدعی شده ایران 4 کشور منطقه را بلعیده است اما ایران تلاش بر کمک به این کشورها داشته است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، توضیح داد: در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است، پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.

یونسی با ابراز امیدواری از تشکیل اتحادیه‌ای در فلات ایران، گفت: منظور از اتحادیه این نیست که مرزها را برداریم ولی همه کشورهای منطقه در حوزه فلات ایران باید به هم نزدیک شوند چرا که منافع و امنیتشان به هم گره خورده است.

وی با طرح این پرسش که امروز چه کسی از عراق در برابر تکفیری‌ها حمایت می‌کند، گفت: حالا که ایران از عراق در برابر افراطی‌ها دفاع کرده است رقبای تاریخی ما ناراحت شده‌اند و از لج ما به دشمنان خود کمک می‌کنند و در واقع با این کار زیر پای خود را سست می‌کنند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی اضافه کرد: امروز وهابی‌ها از حمایت‌های ایران در عراق عصبانی شده‌اند، اما ترس آنها بیجا است چون خودشان عرضه مقابله تحجر اسلامی در منطقه را نداشته‌اند.

یونسی با تأکید بر این‌که از منافع مردم منطقه دفاع می‌کنیم چرا که همه آنها مردم ایران هستند، افزود: همه کسانی که درفلات ایران زندگی می‌کنند مورد حمایت ما خواهند بود و از آنها در برابر خطر تحجر اسلامی،‌ تکفیر و الحاد، ‌سلطه عثمانی جدید، سلطه وهابیت، سلطه غرب و صهیونیستم دفاع می‌کنیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با بیان این‌که فرهنگ اسلامی ناب در ایران رشد کرده است، گفت: هرچه که وارد ایران شده است از بهترین‌ها بوده است و اسلام وقتی وارد ایران شد از عربیت، عنصریت و قومیت جدا شد و در نهایت ایران اسلام ناب را گرفت. همچنین آن زمانی که ایران اهل سنت بود اسلام‌اش عرفانی بود نه وهابی و در حال حاضر که اسلام شیعه دارد اسلام‌اش از اهل بیت است یعنی اسلام وحدت و مودت.

 

نظر شما