عسگر اولادی در گفت و گو با برنا:

دولت در مذاکرات هسته ای از بخش خصوص مشورت بگیرد/ دولت به بخش خصوصی میدان نمی دهد

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۱۷:۴۷:۲۶
کد خبر: ۲۷۲۳۷۳
دولت در مذاکرات هسته ای از بخش خصوص مشورت بگیرد/ دولت به بخش خصوصی میدان نمی دهد
در هیچ کشور پیشرفته ای با اقتصادی مستحکم، از اقتصاد دولتی نتیجه نگرفته اند اما متاسفانه دولت راضی به خصوصی سازی در حد انجام پروژه نمی شود.

سرویس اقتصادی برنا: انتخابات اتاق بازرگانی کمتر از 24 ساعت آینده برگزار می شود و طیف های مختلف با گرایش های متفاوت سیاسی و اقتصادی در این آزمون حساس و کلیدی شرکت خواهند کرد. این انتخاب در حالی برگزار می شود که بسیاری از اعضا از عملکرد اتاق بازرگانی دل خوشی ندارند به گفته اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران-چین دولت مانع از پیشرفت بخش خصوصی در تنه اقتصادی کشور در طول سالیان دراز شده است.
 

عسگر اولادی در مورد جایگاه اقتصادی اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد غیر دولتی در گفت و گو با سرویس اقتصادی برنا، گفت: اتاق بازرگانی از جایگاه خوبی در اقتصاد جامعه برخوردار نیست، اتاق بازرگانی سعی بر این داشته تا با اصناف مختلف تعامل داشته باشد و به گونه ای این روند را طی کنند که از دولت ها مطالبه گر باشد، من به شخصه با چشم گفتن اتاق بازرگانی به دولت موافق نیستم. مجموع اعضاء اتاق های بازرگانی در کل کشور حدود 32000 نفر است که همین رقم در مدت پنج سال گذشته حدود دو برابر بوده است. علت این ریزش عدم رضایت اعضا از عملکرد اتاق بازرگانی طی مدت سپری شده است.

وی در ادامه افزود: امیدوارم اتاق آینده، از اعضایی تشکیل شود که اقتصاد کشور را به خوبی بشناسند و خدمت کافی و کامل را برای واحدهای تولیدی و صادرکنندگان محترم در خصوص شناسایی چالش ها و ضعف های واحدها داشته باشند، بیشتر مشکلات برای این نهاد غیر دولتی توسط خود دولت در ادوار مختلف ایجاد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه در مورد روند تحولات اتاق بازرگانی عنوان کرد: دولت تا به امروز مانع رسیدن اتاق بازرگانی به هدف های اقتصادی در دست اجرای اش شده است، در بحث های گفته شده در مورد اتاق بازرگانی، تمام دولت ها اظهار کرده اند "واگذاری بخش های دولتی به بخش خصوصی"، اما در عمل بیش از 80درصد منابع اقتصادی ایران در گروی دولت به کار خود ادامه می دهند. دولت باید به حذف شرکت های زائد از تنه اصلی خود بپردازد و به بخش خصوصی در این زمینه میدان بدهد، اما متاسفانه بدنه دولت به این موضوع راضی نمی شود. در هیچ کشور پیشرفته ای با اقتصادی مستحکم، از اقتصاد دولتی نتیجه نگرفته اند اما متاسفانه دولت راضی به خصوصی سازی در حد انجام پروژه نمی شود.

عسگرد اولادی در پایان در مورد تحقق شعارهای دولت یازدهم در مورد خصوصی سازی اظهار کرد: در حد گفتار دولت اعتدال توانسته تا حد زیادی پیشروی کند، از لحاظ عملی نیز تا حدودی پیش رفته است اما متاسفانه پیشرفت چشم گیری نداشته است، دولت به واگذاری شرکت های بزرگ تن نمی دهد. برای مثال در مورد مذاکرات هسته ای موسوم به 5+1 چرا دولت از بخش خصوصی مشورت نمی گیرد؟
مشورت بخش غیردولتی باید در این زمینه صورت گیرد تا از ضررهای بیشتر در بخش صنعت و اقتصاد کشور جلوگیری شود، اما متاسفانه دولت التزام خود را به قیومیت خود نهاده است و مانع از پیشرفت بخش خصوصی می شود. حاکمیت دولت اعتدال از نظر من قابل قبول و کاملا مقتدرانه است اما عاملیت دولت دارای حفره های عمیقی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز