حنیف غفاری در گفتگو با برنا:

ایران در مسیر مذاکرات با شفافیت حرکت می‌کند

۱۳۹۳/۱۲/۲۲ - ۱۲:۱۱:۵۱
کد خبر: ۲۷۲۵۹۲
ایران در مسیر مذاکرات با شفافیت حرکت می‌کند
سیاستمداران برجسته دنیا طرف آمریکایی و گروه 1+5 را به دلیل بهانه جویی در مسئله هسته ای محکوم کردند، و از آن زمان اختلافات میان آمریکا و رژیم صهیونیستی شدت گرفت.

غفاری گفت: سیاستمداران برجسته دنیا طرف آمریکایی و گروه 1+5 را به دلیل بهانه جویی در مسئله هسته ای محکوم کردند، و از آن زمان اختلافات میان آمریکا و رژیم صهیونیستی شدت گرفت.

«حنیف غفاری» کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره عملکرد تیم هسته ای ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده در طول یک سال اخیر به صورت صریح، آشکار و بدون هیچ شک و شائبه ای به لحاظ حقوقی و فنی پای میز مذاکره آمده است.

وی ادامه داد: وقتی افکار عمومی دنیا و نظام بین الملل پذیرفت جمهوری اسلامی ایران با وجود تایید تمامی نهادها و سازمان ها به دنبال بمب هسته ای نیست، و با صراحت هر چه تمام تر در مسیر شفاف سازی حرکت می کند متوجه شدند مقصر اصلی در عدم به توافق رسیدن مسایل هسته ای طرف مقابل یعنی آمریکا و 5+1 هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: وقتی افکار عمومی دنیا متوجه این مسئله شد، حتی سیاستمداران برجسته دنیا مثل البرادعی، خاویر سولانا و جیمی کارتر، طرف آمریکایی و 5+1 را به دلیل بهانه جویی در مسئله هسته ای محکوم کردند و عملا اختلافات میان آمریکا و رژیم صهیونیستی آغاز شد.

 

غفاری تصریح کرد: من معتقدم که این اختلاف در سطح بنیادین و استراتژیکی نیست بلکه اختلاف تاکتیکی میان دو طرف است و شفافیت دیپلمات های ما در مذاکرات برای همه دنیا ثابت شد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: در طول یک سال اخیر اصلی ترین دغدغه سیاست خارجی دولت آقای روحانی حل مسئله هسته ای و مذاکرات هسته ای ایران با 5+1 بود. عدم رویکرد اعتمادآمیز در مذاکرات از سوی گروه 1+5 و رفتار غیرقابل اعتماد ایالات متحده آمریکا سبب طولانی شدن مذاکرات شد، و همین امر سبب شد سیاست خارجی ما بخش اعظمی از انرژی خود را صرف به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای کند.

غفاری با بیان اینکه به نظر من اکنون که مذاکرات به یک نقطه تعیین کننده رسیده و فارغ از اینکه نتیجه مذاکرات چه خواهد شد، اظهار داشت: زمان آن رسیده که در سال جدید مسئله هسته ای از اولویت دستگاه سیاست خارجی خارج شود و با یارگیری مناسب در دنیا دغدغه های سیاست خارجی را برطرف کنیم.

نظر شما