نشست مشترک احزاب و تشکل های سیاسی با معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۱۶:۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۷۲۹۱۲
نشست مشترک احزاب و تشکل های سیاسی با معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد
نشست هم اندیشی معاونین و قائم مقام وزیر در امور سیاسی با دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی در وزارت کشور برگزار شد.

نشست هم اندیشی معاونین و قائم مقام وزیر در امور سیاسی با دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی در وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حسن وندی نماینده جامعه اسلامی فرهنگیان در ابتدای این جلسه با اشاره به مشکلات احزاب گفت: سال 94 فضای سیاسی و اجتماعی کشور مجددا تحت تاثیر تحریم است و به لحاظ فضای سیاسی و امنیتی در کشور در شرایط ویژه ای قرار دادیم و انتخابات پیش رو بسیار حساس است. وزارت کشور به گونه ای عمل کند که شائبه دفاع از یک حزب مطرح نشود.

راه چمنی دبیر حزب وحدت و همکاری ملی ایران در ادامه گفت: بحث امنیت سخنرانی احزاب بسیار حائز اهمیت است و با توجه به اینکه سال 94 سال انتخابات است نیازمند فضای سیاسی آرام هستیم تا مشارکت مردم بیشتر شود و وزارت کشور در این خصوص نقش برجسته ای دارد. قانون جدید احزاب در حال حاضر مسکوت مانده و هنوز نامشخص است و تقاضا داریم وزارت کشور مشکل در این زمینه را تسهیل کند. در یک سال و نیم گذشته صدا و سیما از احزاب حمایت نکرد و وزارت کشور به عنوان متولی باید پیگیر مشکلات احزاب باشد.

وی اضافه کرد: بهتر است سیاست های کلان انتخابات هر چه سریع تر در مجمع تشخیص نظام مشخص شود. احزاب نمی توانند شعبه هایی را در استان ها ایجاد کنند. برخی با اسم احزاب مخالفند و متاسفانه تنها از حزب در کشور یک اسم باقی مانده است.

حسن بیادی دبیر کل حزب آبادگران جوان در ادامه در خصوص مشکلات احزاب گفت: تمامی اشکالاتی که روسای احزاب می گیرند به قانون احزاب باز می گردد. کسانی که قانون احزاب را بررسی می کنند حزبی نیستند و بیرون جلسه باندهایی دارند و قانون احزاب توسط افرادی که تفکر حزبی ندارند تشکیل می شود. امیدواریم بسترسازی مناسب جهت رویکرد احزاب فراهم شود.

مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری اظهار داشت: برگزاری این جلسات و بحث ها و گفت و گو ها فایده ای ندارد. ما در بحث قانون احزاب با حضور در دفتر مطالعات وزارت کشور بیست جلسه وقت گذاشتیم و از آن تاریخ دو سال است که می گذرد و اگر چشم بر هم بگذاریم انتخابات ریاست جمهوری بعدی نیز در پیش است بنابراین قانون احزاب را باید جدی بگیریم. باید در نحوه انتخابات احزاب توجه شده و تغییر ایجاد کنیم تا مردم به احزاب رأی بدهند. حتی ایجاد رادیو و تلویزیون خصوصی برای احزاب مطرح شد که آن هم لغو شد. معاونت پارلمانی وزارت کشور همت کند تا بحث قانون احزاب سر و شکل بگیرد.

کواکبیان ادامه داد: مسئله بعدی یارانه احزاب در قانون است که نادیده گرفته شده. در کشور فرانسه بودجه به احزاب برای تبلیغات داده می شود و بهتر است این مسئله در کشور ما هم پیگیری شود. بسیاری از فرمانداری های ما تفکر احمدی نژادی دارند و این به ضرر دولت است. صدا و سیما می تواند با تشکیل یک برنامه به نام احزاب به ما کمک کند و در حال حاضر هفت الی هشت ساختمان با پول های هنگفت برای انتخابات کار می کنند که می خواهیم این مسئله پیگیری شود که آن ها این پول ها را از کجا می آورند.

کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز تصریح کرد: احزاب یار نظام هستند نه بار نظام اما متاسفانه برای صدور مجوز احزاب باید هفت خوان رستم را برای دریافت مجوز رد کنند. در حال حاضر سایت ما را فیلتر کرده و برای هر اقدامی از ما مجوز می خواهند به استانداری ها و فرمانداری ها بگوییم در انتخابات جهت گیری نکنند و از امنیتی شدن فضای انتخابات جلوگیری کنند. به حزب اعتماد کرده و مجوز بدهید که گاها احزاب اجازه نسب یک تابلو هم ندارند.

سروری قائم مقام جمعیت ره پویان بیان کرد: احزاب باید دو خصیصه داشته باشند؛ یک مطالبه گر بوده و دوم قانون مدار باشند. نقش احزاب در کشور منجر به همگرایی ملی و تولید ملی خواهد شد. بیشتر فرمانداران حزب را جرم می دانند و یک سخنرانی که من داشتم تلاش کردند که آن را بر هم بزنند.

حشمتیان دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی گفت: در شش ماه گذشته در چهار مکان مختلف خواستیم جلسه بگذاریم، موافقت نشد. از وزارت کشور خواهشمندیم برای برگزاری همایش و کنگره برای احزاب سالن در نظر بگیرد و ملاقاتی را برای دیدار با رئیس جمهوری تشکیل بدهد. متاسفانه در حال حاضر در کشور با سه تفکر اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل مواجهیم علیرغم اینکه برخی می گویند فقط دو تفکر داریم.

رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: وزارت کشور میراث دار ویرانی در هشت سال در کشور است و متاسفانه هشت ماه کرسی معاونت سیاسی در وزارت کشور خالی ماند. امیدواریم انتخابات سال آینده انتخابات خوبی باشد. تلاش کنیم امنیت کامل در جامعه ایجاد شده و با عوامل گروه های فشار در کشور برخورد کنیم. حال این سوال پیش می آید چه کسی باید با گروه فشار برخورد کند. قطعا این بر عهده وزارت کشور است. فعالیت احزاب باید گسترده تر شود و متاسفانه از طریق رسانه عمومی به فعالیت احزاب توجهی نمی شود.

منتجب نیا اضافه کرد: با احزاب باندی باید برخورد قاطع صورت گیرد و از ورود پول های کثیف به سیاست جلوگیری شود. بعضی از دوستان مراکز اطلاعاتی از احزاب دعوت می کنند و می گویند گزارش فعالیت خود را دهید که این کار زیبنده ای نیست و بد آموزی دارد و این مسئله در کجای قانون مطرح شده است. اگر برای انتخابات سال آینده برنامه ریزی وسیعی انجام نگیرد انتخابات با مشکل مواجه خواهد شد.

رئوفیان دبیر کل حزب ایران زمین خاطر نشان کرد: من نگران استمرار و ادامه این جلسات با سبک فعلی هستم زیرا به مانند گذشته جلسات برگزار اما در عمل شاهد هیچ تلاشی نیستم. فلسفه وجودی ما تذکر و هشدار و نقد است و من به عملکرد دولت و وزارت کشور نقد می کنم زیرا همواره دور هم نشسته ایم و بعد رفته ایم. سفر آقای مطهری به شیراز اگر پیگیری نشود این اتفاق بدتر خواهد شد زیرا ما به انتخابات نزدیک می شویم. صدا و سیما باید از نمایش برنامه هایی که برای مردم شائبه ایجاد می کند جلوگیری کند.

حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت در ادامه افزود: در حال حاضر سلیقه ها در خصوص برخورد با احزاب متفاوت است. وقتی ما فعالیتی می خواهیم انجام دهیم استان ها از ما کپی روزنامه رسمی می خواهند و برای اینکه هزینه نظام در انتخابات کم شود باید نظام انتخاباتی با نظام حزبی هماهنگ شود.

محتشمی دبیر کل حزب آزادی خاطرنشان کرد: ارکان مهمی در کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد که مورد اول قانون اساسی به عنوان رکن اول است، دوم حقوق ملت، سوم فعالیت احزاب، چهارم مطبوعات و پنجم NGO هاست. متاسفانه ما روز هفتم شهریور را به دلیل تصویب قانون احزاب انتخاب کردیم که توجهی به آن نشد.

عامری قائم مقام جمعیت ایثارگران گفت: سال آینده سال انتخابات است و توقع داریم در انتخابات صیانت از آراء مردم صورت گیرد و وزارت کشور از یک گروه خاص جانبداری نکند و دوری از افراطی گری مورد توجه قرار گیرد و برای اینکه کارکرد احزاب زیر سوال نرود اجازه ندهیم برخی افراد موانع ایجاد کنند.

غفوری فرد همچنین در تشریح مشکلات احزاب تصریح کرد: مهم ترین مسئله ای که با آن مواجه هستیم مسئله انتخابات است و نقش احزاب در انتخابات سال آینده بسیار حیاتی و پررنگ است. متاسفانه احزاب در حال حاضر خیلی فعال نیستند و ذهنیت مردم نسبت به احزاب منفی است که یک بخش از این ذهنیت مربوط به فعالیت قبل از انقلاب احزاب است که تفکراتشان مورد پذیرش مردم نبود. باید تلاش کنیم قانون احزاب سر و شکل بگیرد، دولت گذشته در هشت سال قبل به احزاب عنایت نداشت و در حال حاضر پس از دو سال نقش احزاب در انتخابات مشخص نیست و اگر اقدام جدی صورت نگیرد ممکن است شرایط انتخابات بعدی به مانند سال 88 شکل بگیرد.

حق شناس ادامه داد: در انتخابات آینده با مشکلات جدی مواجه هستیم و فکر می کنم برگزاری این نشست ها به بهبود این مشکلات کمک کند در حال حاضر مهم ترین مسئله جامعه پرداختن به موضوع آقای مطهری و اتفاقی که هفته گذشته برای خانم کولایی پیش آمد، است. رئیس جمهوری باید استاندار فارس را عزل می کرد و این اقدام بسیار زشتی است که عده ای اوباش کلانتری شهر را تحت کنترل قرار بدهند بنابراین نیازمند دستور اکید رئیس جمهوری و وزارت کشور هستیم.

مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در پایان ضمن تشکر از حضور احزاب گفت: در پایان این جلسه به پیشنهادات و جمع بندی های راهگشا رسیدیم. نشاط سیاسی باید در کشور ایجاد شود و همانطور که عهد بستم باید نگاه واحد به جریانات سیاسی داشته باشم و احزاب احساس کنند که از یاری و پشتیبانی دولت به صورت مشخص برخوردار هستند و تلاش می کنیم جلسات بعدی با حضور وزیر کشور انجام شود تا بتوانیم به یک راهکار کلی در زمینه برگزاری انتخابات سال آینده دست یابیم.


     
     
     
     
   
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز