نهاوندیان در دیدار سفیر فرانسه در تهران:

همکاری اقتصادی ایران و فرانسه اثرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۱۶:۳۹:۲۱
کد خبر: ۲۷۲۹۲۰
همکاری اقتصادی ایران و فرانسه اثرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد
ایران و فرانسه می‌توانند در زمینه‌های مختلف اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در منطقه و فراتر از آن، همکاریهای موثر و سازنده‌ای داشته باشند.

ایران و فرانسه می‌توانند در زمینه‌های مختلف اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در منطقه و فراتر از آن، همکاریهای موثر و سازنده‌ای داشته باشند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری روز دوشنبه در دیدار برونو فوشه سفیر فرانسه در تهران با بیان اینکه اقتصاد ایران ظرفیت فوق‌العاده‌ای در تامین انرژی اروپا و فراتر از آن ایجاد رونق اقتصادی در منطقه و عرصه بین‌المللی دارد، گفت:‌ ایران و فرانسه می‌توانند در زمینه‌های مختلف اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در منطقه و فراتر از آن ، همکاریهای موثر و سازنده‌ای داشته باشند.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت تبادل بیشتر هیات‌های اقتصادی و تسهیل ارتباط بخش های خصوصی دو کشور افزود: علاوه بر فتوای رهبر معظم انقلاب و همکاری شفاف با آژانس ، ایران حتی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود نیز آماده همکاری با کشورهای مختلف از جمله فرانسه است که همین مسئله، دلیل دیگری بر حسن نیت و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان می‌باشد.

دکتر نهاوندیان با اشاره به خوش‌بینی و اظهار امیدواری سفیر فرانسه برای حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 اظهار داشت: امروز به جز چند نفر معدود، جامعه جهانی تفاهم و تعامل با ایران را ضروری می دانند .باید توجه داشته باشید که با رفع تحریم‌ها صفی طولانی از مشتاقان به همکاری و مشارکت اقتصادی با ایران تشکیل خواهد شد و طبیعتا کشورهایی که پیش از رفع تحریم‌ها مقدمات همکاری‌ خود را فراهم کرده‌اند، در اولویت قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های متعددی همانند بخش کشاورزی و صنایع غذایی و پزشکی وجود دارند که همکاری در این بخش ها مشمول تحریم‌ها نیست، تصریح کرد: باید همکاری‌ها را با گام‌های عملی تسریع کرد و هر تعاملی می‌تواند علامتی مثبت برای حرکت رو به جلو محسوب ‌شود.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به سوابق روابط تهران و پاریس، روابط فرهنگی کشورمان با فرانسه را متفاوت با دیگر کشورهای اروپایی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: دوران اقامت حضرت امام خمینی (ره) در فرانسه، هیچ‌گاه از خاطره ملت ایران پاک نخواهد شد.

وی گفت: شرایط برای توافق درباره موضوع هسته‌ای ایران کاملا آماده است و اگر کشورهایی مانند فرانسه متوجه پتانسیل عظیمی که در صورت رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، باشند و ظرفیت‌های متنوع دیگر برای همکاری را هم مدنظر قرار دهند، به ضرورت تسریع در توافق پی خواهند برد.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه گفت و گو با ایران از موضع احترام، احترام متقابل را به دنبال داشته و زبان تهدید و تحقیر ،تنها افزایش مقاومت و احساس بی‌اعتمادی را موجب خواهد شد، اضافه کرد: نامه 47 سناتور آمریکایی نشان داد که بعضی آمریکایی‌ها حتی به مصالح ملی خودشان نیز توجه ندارند، در حالی که منافع جامعه جهانی در گرو توجه به واقعیت ها و ریشه مشکلات موجود در عرصه بین‌الملل و منطقه است.

برونو فوشه سفیر فرانسه نیز با بیان اینکه مذاکرات در فضای خوبی به پیش می‌رود، گفت: موضع فرانسه همواره حصول توافق درباره پرونده هسته‌ای با ایران بوده است؛ توافقی مستمر که منافع همه را تامین کند.

سفیر فرانسه با سازنده و گسترده توصیف کردن همکاری‌های ایران و فرانسه در گذشته در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای، بر ضرورت تداوم و تعمیق تماس‌های دیپلماتیک بین دو کشور تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ایران و فرانسه در گذشته در همه مسائل منطقه با یکدیگر همفکری و همکاری داشتند و امروز نیز ضرورت این همکاری‌ها احساس می‌شود، از نقش سازنده و موثر کشورمان در مبارزه با تروریسم در منطقه بویژه در عراق تمجید کرد.

برونو فوشه با اشاره به سفر هیات اقتصادی فرانسه به ایران متشکل از روسا و نمایندگان 120 شرکت فرانسوی برای ارزیابی زمینه‌های همکاری جدید، افزود: مذاکرات این هیات با طرف‌های ایرانی بسیار موفق ارزیابی شد و امروز این شرکت‌ها کاملا آماده هستند تا بلافاصله با رفع تحریم‌ها همکاری‌های خود را با شرکای ایرانی‌آغاز کنند.

سفیر فرانسه همکاری‌های دو کشور در زمینه خودروسازی را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: شرکت‌های پژو و رنو کاملا آماده هستند تا علاوه بر همکاری دوباره در تولید محصولاتی که از گذشته خط تولید آنها را در ایران راه‌اندازی کرده‌اند، پروژه‌های جدیدی نیز راه‌اندازی کنند.

وی با اظهارامیدواری نسبت به اینکه با به ثمر رسیدن مذاکرات، همکاری ایران و فرانسه به حد اعلای خود برسد، تصریح کرد: باید با تکرار رفت و آمدهای دیپلماتیک و از جمله دیدار وزرای دو کشور ،برنامه‌های همکاری دو کشور سریع‌تر به پیش رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز