وزیر اقتصاد احمدی نژاد

احمدی نژاد قادر به جذب دلار در سرمایه‌گذاری‌ها نبود

۱۳۹۳/۱۲/۲۸ - ۱۳:۲۹:۵۹
کد خبر: ۲۷۳۱۱۶
احمدی نژاد قادر به جذب دلار در سرمایه‌گذاری‌ها نبود
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی گفت: در دولت گذشته شرایط روانی حفظ درآمدهای ارزی فراهم نبود اما در شرایط فعلی، با افت شدید قیمت نفت همگان پذیرفتند که نباید درآمدهای ارزی نفت صرف حقوق کارمندان شود.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دولت، داوود دانش‌جعفری نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی و بسترهای بودجه‌ای آن در بودجه سال ٩٤ اظهار کرد: سال پیش رو از منظر بودجه به استناد کاهش ناگهانی قیمت نفت، دارای شرایطی کاملا ویژه است چراکه در زمان ارایه پیش‌نویس بودجه قیمت هر بشکه نفت ٧٢ دلار بود و در زمانی کوتاه این رقم تا ٤٠ دلار نیز تنزل کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نامحسوس این رقم در مقطع زمانی کوتاه همچنان این خلأ را جبران نخواهد کرد و به این معناست که قیمت نفت عددی که در بودجه محاسبه ‌شده بود، نیست.

وزیر سابق اقتصاد نوسانات بازار جهانی نفت را چندان قابل پیش‌بینی ندانست و گفت: بطور واضح مشخص نیست که نفت در سال آینده با چه قیمتی به فروش می‌رسد اما در حوزه اقتصاد مقاومتی ملاک کاهش خطرپذیری‌های اقتصاد ایران است.

 

نوسانات درآمدهای نفت ریسک اقتصاد ایران است

دانش‌جعفری ادامه داد: درآمدهای نفتی یکی از موارد خطرپذیری اقتصاد ایران است و این در میزان صادرات نیز نمود یافته که سال‌های اخیر شاهد آن بودیم و کاهش ظرفیت صادرات نفت خام به میزان یک‌میلیون بشکه در روز مبین این ادعاست.

وی تصریح کرد: گروه ١+٥ در مجموع تدابیری اتخاذ کردند که مانع صادرات بیشتر نفت ایران باشد، همین نااطمینانی در حوزه درآمدهای نفتی هم نفت اقتصاد ایران را آسیب‌پذیر کرده است.

وزیر اسبق اقتصاد با طرح این پرسش که برنامه برون‌رفت از این پدیده تکراری در اقتصاد ایران، چیست؟ به جریان‌های نفتی و قیمت‌های در نوسان آن در سال ٧٧ و در دوره‌های هفتم و هشتم اشاره کرد و گفت: در آن سال‌ها قیمت نفت به هشت دلار و در دوره دولت نهم و دهم به بیش از ١٠٠ دلار رسید.

دانش‌جعفری در ادامه افزود: هم‌اکنون در دوره دکتر روحانی این پدیده تکرار شده و در آینده نیز تکرار خواهد شد و ما برای خروج از خطرپذیری ناشی از نوسانات درآمدهای نفتی باید راه باثباتی را پیدا کنیم و این خود مهم‌ترین ویژگی اقتصاد مقاومتی است که هر حوزه‌ای این راه‌ها را در بخش خود شناسایی کند.

وی افزود: در بخش منابع آب و کشاورزی هر میزان که کشت‌های دیم را به کشت آبی تبدیل کنیم خطرپذیری در این الگوی کشت و کشاورزی کاهش می‌یابد و نکته مهم این است که دولت در این مهم حرکت کند.

 

احداث پالایشگاه‌های کوچک در کشورهای خریدار نفت ایران

وزیر سابق اقتصاد به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در اقتصاد مقاومتی همزمان با پیش‌بری اهداف کوتاه‌مدت تاکید کرد و گفت: در بند ١٣ اقتصاد مقاومتی تکلیف دولت در موضع خطرپذیری اتخاذ تدبیر با ایجاد مشتری‌های راهبردی است و نیاز نیست تمام صادرات نفت ما به اروپا صورت گیرد.

دانش‌جعفری ادامه داد: حتی کشورهای نفت‌خیزی چون عربستان که مشکلی از نظر صادرات نفت ندارند با خرید تعدادی پمپ‌بنزین در دیگر کشورها محلی برای فروش فرآورده‌های نفتی خود به وجود آورده‌اند و در موارد دیگری با احداث پالایشگاه زمینه عرضه سوخت مورد نیاز را فراهم کرده که کشور ما این بستر را در کشور آفریقای جنوبی فراهم کرد.

وی افزود: در امور داخلی مصرف هم می‌توان جذب نفت در صنایع مرتبط را ارتقا داد و اگر همه مشکلات ما در بخش نفت و انرژی با هماهنگی بررسی شود تبدیل نفت خام به فرآورده ما را از واردات بی‌نیاز می‌کند.

 

توسعه پالایشگاه‌های کوچک در داخل کشور

وزیر سابق اقتصاد همچنین در مورد هزینه‌بر بودن احداث پالایشگاه در کشور گفت: در حال حاضر پالایشگاه‌های کوچک و قابل‌حمل در دنیا باب شده که تامین مالی آن توسط بخش خصوصی ممکن است و داشتن ٤٠ پالایشگاه در این حجم می‌تواند جایگزین یک مجموعه بزرگ با تولید قابل‌توجه در روز شود.

دانش جعفری نسبت به ضربه‌پذیری درآمدهای دولت با تکیه‌گاهی چون درآمدهای نفتی بر دوبعدی بودن درآمدهای ارزی نفت برای تامین منابع بودجه و تامین نیاز واردات تاکید کرد و ادامه داد: تزریق درآمدهای نفت به بودجه سنواتی مشکلاتی چون بزرگ شدن بی‌رویه دولت را در پی دارد و نباید بودجه دولت به این منبع کر متصل بماند.

وی اتصال درآمدهای نفت به طرح‌های عمرانی را موثرترین بهره‌برداری از درآمدهای نفتی عنوان کرد: تبدیل ثروت‌های نفتی به حقوق و مزایا بدترین استفاده از این منابع مالی است و در مقابل با اختصاص این درآمدها با صندوق توسعه ملی می‌توان زمینه زایش ثروت را فراهم کرد و از سویی ضربه‌پذیری اقتصاد کاهش و به صفر رساند.

وزیر سابق اقتصاد متذکر شد: حقوق کارکنان باید از محل وصول مالیات پرداخت شود و این سیاست تحقق کوچک‌سازی دولت را تسهیل می‌کند.

 

اقتصاد نفتی شمشیر دولبه تورم‌زاست

دانش جعفری در بخش از این گفت‌وگو اظهار کرد: افزایش صادرات غیرنفتی از سه میلیارد دلار به وضعیت کنونی قابل‌ملاحظه است و به جایگاهی نزدیک خواهیم شد که ارز حاصل از درآمدهای نفتی را برای سرمایه‌گذاری‌های هزینه کنیم تا بازگشت سرمایه ارزش درآمدهای نفتی را رقم بزند.

وی کاهش درآمدهای نفتی و استقراض از بانک مرکزی را عاملی در بالا رفتن تورم دانست و افزود: اقتصاد نفتی کشور ما حتی در مواقعی که درآمد نفتی بالا بوده مصون از رشد تورم نبوده چرا که در این شرایط رقابت برای هزینه و خرج کردن منابع ایجاد می‌شود همان طور که در دولت آقای احمدی‌نژاد این اتفاق افتاد و از آنجایی‌ که قادر به جذب دلار در سرمایه‌گذاری‌ها نبود، سیاست‌های وارداتی را سهل کرد و با این شیوه تولید داخل ضربه خورد.

وزیر سابق اقتصاد به افزایش پایه پولی با افزایش دارایی‌های ارزی بانک مرکزی اشاره و تاکید کرد: در اقتصاد نفتی در هرصورت با تورم مواجهیم و لازم است بسترهای جدایی بودجه از درآمدهای نفتی را به‌درستی و با تداوم پیش برد.

دانش جعفری همچنین به عوامل روانی در عدم تحقق اقتصاد مستقل از درآمدهای نفتی، به عنوان عاملی موثر یاد کرد و افزود: در زمانی که درآمدهای نفت بالا بود همه از دولت انتظار تامین درخواست‌ها و تخصیص‌های مالی را از محل این درآمدها داشتند اما در حال حاضر که همگان پذیرفتند درآمدهای نفتی کاهش قابل‌توجهی داشته، می‌توان اقتصاد ایران را در مسیری حرکت داد که از بلا و نفرین منابع نفتی خارج شود

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
اما تا دلت بخواد لکی حرف میزد
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز