نگاه جدی به اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید شیرین ترین رخ داد سال ۹۳ بود

۱۳۹۳/۱۲/۲۸ - ۲۰:۰۳:۱۷
کد خبر: ۲۷۳۱۶۶
نگاه جدی به اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید شیرین ترین رخ داد سال ۹۳ بود
دولت یازدهم متاسفانه به خاطر سوء مدیریت های قبلی در شرایط بدی مدیریت کشور را به دست گرفت و عملا دستش خالی بود ولی همین نگاه تعاملی با جهان یکی از دست آورد های مثبت این دولت برای کشور و مردم بود. به طور مثال مذاکرات هسته ای یکی از مصداق های این نگاه تعاملی بود، ایران باید با دشمنانش هم مذاکره کند تا بتواند در شرایط پیچیده فعلی کمترین ضرر را بدهد.

حسن خسروجردی، رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز کشور در گفت و گویی دوستانه با خبرنگار سیاسی برنا در باره مهم ترین  اتفاق اقتصادی سال 93 گفت: افت قیمت نفت در سالی که گذشت بر همه چیز تاثیر گذاشت و باعث کمی درآمد کشور شد و بسیاری از شرکت ها که  در زمان بالا بودن قیمت کالایی خریداری کردند دچار ورشکستی شدند.

 

تلخ ترین و شیرین ترین اتفاق سال 93 را چه می دانید؟

 

متاسفانه با توجه به چالش های اقتصادی پیش روی کشور اغلب اوقات کمتر شاهد رخ داد های شیرین در مسایل اقتصادی هستیم اما عزم برخی از مسئولین برای تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی را شاید بتوان شیرین ترین اتفاق سال گذشته دانست، به طور مثال در بخش صنعت، با این نگاه برخی روان سازی های خاصی انجام شد و از صنایع  پشتیبانی کردند که امری بسیار بجا و درست بود.

تلخ ترین اتفاق هم نقد محور شدن صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بود زیرا این صنعت در تمام نقاط دنیا اعتبار محور است به خصوص در ایران که تمام این صنایع اعم از بالا دستی و میانه و تولید در دست دولت بوده است، معمولا از بخش مصرف سرمایه به خزانه بازمی گشتند اما وقتی واگذاری به بخش خصوصی انجام شد متاسفانه مسائل مالی نقد محور شد و صاحبان صنایع یا باید پول پرداخت می کردند و یا ضمانت نامه بانکی با مدت محدود تهیه کنند که معمولا نقدینگی بخش خصوصی اجازه این کار را نمی دهد و بانک ها هم توانایی پر کردن این خلاء را چه به لحاظ نقدینگی و چه به لحاظ قوانین بانکی برای صدور ضمانت نامه ندارند.و این بی اعتمادی به بخش خصوصی یکی از بدترین اتفاقات سال گذشته بود.

 

باید بدانبم چرخه اعتباری از رکود جلوگیری می کند و باعث می شود و که موضوع کمبود نقدینگی در بخش خصوصی کم رنگ تر جلوه کند.این موضوع باعث نگرانی ما از برخی قضاوت ها شده است زیرا ممکن است گفته شود که بخش خصوصی توانایی برخی فعالیت های اقتصادی را ندارد و باز هم کشور مانند گذشته  به سوی دولتی شدن اقتصاد برود.

 

با توجه به سخنان و توصیه های مقام معظم رهبری که در حوزه اقتصاد مقاومتی بسیار راه گشا است، باید بسیاری از کارهای اقتصادی به دست بخش خصوصی داده شود.اما برخی انتقال های ناقص از بخش دولتی به خصوصی این حوزه را دچار مشکل کرده است.

 

چهره تاثیرگذار را در سال 93 چه کسی می دانید؟

علی رغم تبلیغات منفی که علیه آقای نعمت زاده ،وزیر صنعت معدن تجارت می کنند من این وزیر را چهره اقتصادی سال می دانم.چهره اجتماعی سال از نظر من وزیر رفاه و وزیر بهداشت بودند که با هم کاری یک دیگر وضعیت بهداشت  و درمان کشور را بهبود بخشیدند.

 

دستاوردهای مثبت و منفی دولت تدبیر و امید  در سالی که گذشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

دولت یازدهم متاسفانه به خاطر سوء مدیریت های قبلی  در شرایط بدی مدیریت کشور را به دست گرفت و عملا دستش خالی بود ولی همین نگاه تعاملی با جهان یکی از دست آورد های مثبت این دولت برای کشور و مردم بود. به طور مثال مذاکرات هسته ای یکی از مصداق های این نگاه تعاملی بود، ایران باید با دشمنانش هم مذاکره کند تا بتواند در شرایط پیچیده  فعلی کمترین ضرر را بدهد.

از نظر اقتصادی برخی  ناهماهنگی بخش های دولت گاهی باعث سد راه شدن راه در فعالیت های اقتصادی شده است که باعث تصمیم گریری های جزیره ای در این حوزه می شود.

رکود و تورم جزو مشکلات اصلی کشور ما است .اما تورم در ماه های گذشته کنترل شده است .به طور کلی کشورها در دو صورت نرخ تورم پایین را تجربه می کنند .برخی مانند کشورهای اروپایی همچون آلمان که در گذشته کارهای زیر بنایی را انجام دادند و ساختار های اصلی را دلرد و دیگر در این حوزه پولی خرج نمی کند. دولت قبلی کارهای زیر بنایی را به شدت پیگیری می کرد اما با سرمایه گذاری های بیش از حد در این بخش نتوانسته از آن به درستی بهره برداری کند و همین موضوع باعث ایجاد یک تورم لجام گسیخته در کشور شد.

برخی دیگر کشورها هم به علت فقر و نداشتن  پولی برای خرج کردن نرخ تورم پایینی دارند مانند اتیوپی که بسیار فقیر است.اما ایران هنوز راه درازی تا رسیدن به وضع مطلوب اقتصادی دارد.اگر در ایران در شرایط فعلی پول زیادی در گردش باشد تورم بالا رفته و اگر هم حجم نقدینگی کم شود تورم پایین می آید.

کنترل نقدینگی در حال حاضر توسط دولت یازدهم باعث کاهش تورم شده است اما هنوز موضوع رکود پا برجا است.در برخی موضوعات دولت یازدهم بسیار درست عمل کرده است به طور مثال در حمایت از صنایعی که در سال های گذشته دچار بحران شده بودند.یکی از این صنایع خودرو سازی و صنایع مربوط به قطعات اتومبیل بود که در سال های گذشته با تعطیلی کارخانه ها قطعات از خارج وارد میشد اما نگاه اقتصاد مقاومتی دولت تدبیر و امید به صنایع جانی تازه بخشید.

در بخش نفت، گاز و پتروشیمی علی رغم مسائل و بحران ها صادرات پتروشیمی 31 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به طور کلی به عملکرد دولت در سال گذشته چه نمرا ای می دهید؟

فکر می کنم دولت 14 بگیرد

نظر شما